8 183 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Automatsäkring gick och vi har inte en susning varför
Kolla numreringen på gruppförteckningen, den räknar 1-18 vardera för de två översta raderna i centralen, huvudbrytare på pos 1,2, jordfelsbrytare på 3-5.
Men sedan har någon utökat installationen utan att uppdatera gruppförteckningen, nedersta raden har fler grupper än vad som finns på förteckningen, bl a en trefasgrupp längst till höger. och det verkar ju som om någon använt en "reserv" till något.
Skall man tro på gruppförteckningen borde torktumlaren ligga på den andra säkringen i nedersta raden och den hade såvitt jag förstår inte löst ut så jag hade inte varit så misstänksam mot tumlaren.
Men sedan har någon utökat installationen utan att uppdatera gruppförteckningen, nedersta raden har fler grupper än vad som finns på förteckningen, bl a en trefasgrupp längst till höger. och det verkar ju som om någon använt en "reserv" till något.
Skall man tro på gruppförteckningen borde torktumlaren ligga på den andra säkringen i nedersta raden och den hade såvitt jag förstår inte löst ut så jag hade inte varit så misstänksam mot tumlaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Ok, så det vi är att en mätarsäkring löst ut. Det kan ses som fullt naturligt med spis och torktumlare mm igång samtidigt, dvs huset är nytt och ni är inte vana vid vilka maskiner som kan köras samtidigt. Det kanske finns mer som ni inte tänkt på, elpatron eller vad som helst med stor effekt som varit igång samtidigt?
Men, jag tolkar det som att även gruppsäkringarna (dvärgarna) för spis slagit ifrån och att frun drog upp dessa, plats 7-9 i elcentralen, alla tre en enbart en (vilken i så fall)? Och samtidigt försökte dra upp plats 10 som kanske aldrig varit i drift? Det sätter saken i ett helt annat läge då det tyder på kortslutning i spisen, dvs ett fel som måste lagas. Fungerar spisen?
Torktumlaren ser jag som ett sidospår just nu.
Men, jag tolkar det som att även gruppsäkringarna (dvärgarna) för spis slagit ifrån och att frun drog upp dessa, plats 7-9 i elcentralen, alla tre en enbart en (vilken i så fall)? Och samtidigt försökte dra upp plats 10 som kanske aldrig varit i drift? Det sätter saken i ett helt annat läge då det tyder på kortslutning i spisen, dvs ett fel som måste lagas. Fungerar spisen?
Efter att ha förstått Bos förklaring bättre så gick vi tillsammans igenom gruppförteckningen igen och precis som du säger så blev vi förvirrade på tredje raden. Den är ju definitivt inte komplett så jag antar att vi får försöka ta reda på vad som är kopplat till vad där så småningom. Frågan är ju vad trefasgruppen är för något. Det finns en jacuzzi på uteplatsen t.ex.A alfista skrev:Kolla numreringen på gruppförteckningen, den räknar 1-18 vardera för de två översta raderna i centralen, huvudbrytare på pos 1,2, jordfelsbrytare på 3-5.
Vem har kopplat denna central och skrivit förteckningen???frippz skrev:
Vi köpte ett hus i höstas som vi flyttade in i för en knapp månad sedan. Idag stod jag ute i trädgården när frugan ropar från köket att induktionshällen lagt av. Några av säkringarna hade gått och hon hade slagit till alla utom en (syns på fotot på elcentralen) som inte gick att så till igen. Som ni ser har ingen av säkringarna någon märkning så gruppförteckningen säger oss ingenting.
Värt att nämna är att torktumlaren kan ha orsakat något då den tydligen inte hade rengjorts på länge och nu också hade lagt av och var onormalt fuktig på ställen en torktumlaren inte ska vara fuktig i mitt tycke (jordfel?)
Det jobbiga är att både tvättmaskin och torktumlare är inte på stickpropp utan fast monterade, så jag kan mig veterligen inte koppla ur för att felsöka. Just nu har jag ingen aning alls hur jag ska få bukt med detta (förutom att ringa en elektriker, så klart). Det ska tilläggas att ingen av jordfelsbrytarna utlöstes när jag tryckte på testknapparna, vilket inte känns superbra.
Någon som kan tipsa oss om hur tusan vi ska göra (förutom att ringa en elektriker, givetvis )
Frugan hade testat att slå på spishällen igen, men vi har faktiskt inte belastat den genom att slå på plattor. Så det får vi göra. Den ska tydligen vara rätt ny (insatt 2018 ihop med nytt kök), men saker kan ju paja snabbt för det.Bo.Siltberg skrev:
Ok, så det vi är att en mätarsäkring löst ut. Det kan ses som fullt naturligt med spis och torktumlare mm igång samtidigt, dvs huset är nytt och ni är inte vana vid vilka maskiner som kan köras samtidigt. Det kanske finns mer som ni inte tänkt på, elpatron eller vad som helst med stor effekt som varit igång samtidigt?
När strömmen gick för spishällen så gick ju både diskmaskin, tvättmaskin samt torktumlare utöver hällen, så visst kanske det blev för mycket? Vi vet ju som sagt inte så mycket om kapaciteten i huset.
edit: Nu hade frugan testat att slå på samma plattor igen och det verkar fungera (hon provade att koka vatten på dem), så chansen för att det är ett fel i spisen känns lite mindre sannolikt nu. Jag ser det ändå som ett argument för att skaffa en gashäll som jag så länge drömt om!
Det vet vi faktiskt inte, men jag har utgått ifrån att en fackman har gjort det. Vi har inte hunnit gå igenom alla papper som kom med huset (efter bara 3 veckor i huset så har jag precis lärt mig hur luftvärmepumparna fungerarP Putte 9497 skrev:
Klicka här för att svara