Nu skrev jag inte att regler skulle avskaffas och betr problem med 1924 år regler är i det fallet jag tänkte på att bygga om en -30 tals villa till 4 st lgh går inte enl planen från 1924 då det inte anses finnas behov av "dyliga bostadsformer i området", slut citat.

Att ändra planen bedömdes ta ca 7 år, Att försvara Byggnadsnämndens regelverk med oron för en skyskrapa på granntomten var inget bra argument. Ska vi klara bostads situationen, som ett ansvarsfullt samhälle behöver denna institution reformeras och det kan nog endast ske genom nedläggning, så ser jag på saken, men kanske för rebellisk åsikt för genomsnitts Svensken.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
c_olsson skrev:
Det går ju att inkludera attefallshus och friggebodar i bygglovet när man ansöker det om man vill bygga dem innan huvudbyggnaden (vilket är rätt vanligt).
Att vilja bygga Attefallshus och friggebodar innan en huvudbyggnad byggs kan vara vanligt, men det är inte vanligt att det händer. Om kommunen där bygglovet och anmälan har inlämnats följer lagens mening så kan de inte ge startbesked för Attefallshus innan huvudbyggnaden har fått slutbesked, eftersom det krävs en huvudbyggnad för att kunna uppföra lovbefriade åtgärder. Och friggeboden får heller inte uppföras innan huvudbyggnaden står klar, då är den ett svartbygge.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Lars_52 skrev:
Nu skrev jag inte att regler skulle avskaffas och betr problem med 1924 år regler är i det fallet jag tänkte på att bygga om en -30 tals villa till 4 st lgh går inte enl planen från 1924 då det inte anses finnas behov av "dyliga bostadsformer i området", slut citat.

Att ändra planen bedömdes ta ca 7 år, Att försvara Byggnadsnämndens regelverk med oron för en skyskrapa på granntomten var inget bra argument. Ska vi klara bostads situationen, som ett ansvarsfullt samhälle behöver denna institution reformeras och det kan nog endast ske genom nedläggning, så ser jag på saken, men kanske för rebellisk åsikt för genomsnitts Svensken.
Det har ju inget att göra med att detaljplanen är från 1924. Du får inte bygga flerfamiljshus i ett villaområde med plan från 2016 heller i de flesta fall. Man planerar staden med områden av viss karaktär.

jag håller helt med att ett grundproblem med bostadsförsörjningen och därmed även prisbilden på bostäder i storstadsområdena är att det planeras aldeles för få byggbara tomter. Det borde hela tiden finnas tillgång till ett avsevärt överskott av byggbara tomter, av alla karaktärer. Då skulle vi få en rimligare prisbild på mark, det skulle i sin tur göra det mer intressant att bygga kostnadseffektivt (på vissa områden). Om du får betala 3 - 4 milj. för en villatomt så kanske det inte spelar så stor roll om köket blir 50 000 dyrare. Men hade tomten kostat 200 000, så ...

Det finns utrymme både för planering av många fler nya områden i bra kommunikationslägen, och förtätningar. Att släppa byggnationen helt fri, fungerar inte. Det gäller både infrastruktur, och skydd för bef. områden. Har jag betalat en avsevärd summa pengar för en rejäl villa i ett område med stora villor, så skulle många nog tycka det är lite surt om alla granntomter inhyser flerfamiljshus om 5 år.

• Gilla
Tänka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.