69 765 läst ·
80 svar
70k läst
80 svar
Attefallshus blev 2cm för långt
Nu är du ute och cyklar. Det står 25,0 m2 i PBL.T Thomas_Blekinge skrev:I reglerna för Attefallshus står det 25 m2 och inte 25.0 m2. Om din verkliga storlek är 25.25 m2 så rundas det till 25 m2 om det ska jämföras med Attefallsregeln.
Dessa rundningsregler är allmänt vedertagna (bl a SIS-normer)
Du kan gott meddela till kommunen att huset är 25 m2 stort men säg inte att det är 25,0 m2 stort.
Allt över 25 m2 sker på egen risk, men jag instämmer med övriga svar att 2 cm är inget att bry sig om.
Mät med en annan tumstock eller måttband... Dessa är inga exakta mätinstrument, utan har stora marginaler.B Bygg-Ann skrev:Vi har byggt ett Attefallshus under sommaren och på något sätt så gjordes en miss
Vi räknade inte med att fasadpanelen ökar måtten med knappt 2 cm. Nu står huset halvfärdigt med tak pålagt och vi skulle precis börja med fasadpanelen när vi upptäckte vårt misstag. Ytan blir 25,25kvm, så det är mer än 25kvm ...
Vad gör man i den här situationen?
Går det att få någon sorts dispens eller tillåtelse eller måste vi riva ena gaveln, såga bort det lagda golvet osv. och flytta in gaveln ett par centimeter?
Vi har varit i kontakt med kommunen från byggstart, och då även haft med en erfaren konsult i alla led, och har nu varit helt öppna med det här misstaget till kommunen.
Är det kört eller går det att hitta en lösning?
Vi gjorde en upptäckt för ett par år sedan, när jag och en kollega gjorde detaljarbeten. Han gav mig mått, jag följde, kontrollmätte skickade upp detaljer med lärling, väl på plats 15mm för kort på 4m, 7-8mm fel på 2m. Jämnförde våra tummstockar och konstaterade att de skiljde drygt 7mm. Med det felet, så har du din marginal.
Var det inte Jula som sålde skjutmått som visade fel på 10%??
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Ja, jag vet att tråden är från ifjol. Men visst kan nitiska tjänstemän kontrollmäta. Det råkade en granne ut för på sin friggebod som översteg 15 kvm. Han fick ett vite och åtgärdade genom att dra in en gavel. Han behövde dock inte flytta in en halvmeter från tomtgräns, vilket de också påpekade. Allmänning på andra sidan och sedan goc. Konspirationsteoretiker säger att det berodde på att han motsade sig ett bygglov på granntomten där man ville göra avsteg från detaljplanen och byggnadsnämnden tillstyrkt.
Hur mycket diffade det huset?
Brosan byggde sin friggebod 20 cm för bred och fick klagomål från kommunen som varit där och mätt oannonserat.
Han fick dock inget vite bara en tillsägelse, han lovade att åtgärda det snarast.. Vi får väl se vad som händer om de kommer tillbaka
Han fick dock inget vite bara en tillsägelse, han lovade att åtgärda det snarast.. Vi får väl se vad som händer om de kommer tillbaka
Om man bor i en kommun där dom har tid att åka ut och kontrollmäta utan någon har klagat så bor man i nog i fel kommun. Regler är till för att följas men inte till absurdum.Om mindre avvikelser godkänns eller inte går inte att säga, om Kalle fick okej så behöver inte jag få okej. Det är mer en personfråga, det finns tyvärr dom som är nitiska även om dom är få.
Hej,B Bygg-Ann skrev:Vi har byggt ett Attefallshus under sommaren och på något sätt så gjordes en miss
Vi räknade inte med att fasadpanelen ökar måtten med knappt 2 cm. Nu står huset halvfärdigt med tak pålagt och vi skulle precis börja med fasadpanelen när vi upptäckte vårt misstag. Ytan blir 25,25kvm, så det är mer än 25kvm ...
Vad gör man i den här situationen?
Går det att få någon sorts dispens eller tillåtelse eller måste vi riva ena gaveln, såga bort det lagda golvet osv. och flytta in gaveln ett par centimeter?
Vi har varit i kontakt med kommunen från byggstart, och då även haft med en erfaren konsult i alla led, och har nu varit helt öppna med det här misstaget till kommunen.
Är det kört eller går det att hitta en lösning?
Har samma problem. Attefallshuset blir 2 cm för stort… Hur blev det i din situation ?
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Mja man hoppas dom inte kollar! Gör ju en lägeskontroll nu på tisdag.. Det är ju den som ska indikera om jag bygger rätt storlek osv.. Den mätningen kommer nu göras på plattan då bara stommen är uppe.. Kanske betyder att det ser bra ut och kommunen inte kommer ut. Plattan är ju exakt som vi ansökt om. Det är en extra luftläkt som ska till bakom panelen… Glömde den… 😏 Det är det som gör att det blir lite för stort sen.. Ändra nu med tak osv på är ju ett himla jobb…H hempularen skrev:
