69 765 läst ·
80 svar
70k läst
80 svar
Attefallshus blev 2cm för långt
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Det är helt normalt, vid bygglov som ställer krav på utstakning och lägeskontroll kontrollerar kommunen grunden, ingen bryr sig om att fasaden i 99% av fallen sticker ut några cm från grunden på alla sidor.
Nja, vid lägeskontroll mäter man in det som finns. Är hela byggnaden uppförd mäter man in fasadens mått. Är endast grunden (eller bara gjutformen) uppförd mäter man in den.Stringfellow Hawke skrev:
Kommunen ska ju jämföra mot de mått som angivits i bygglov/bygganmälan, och det brukar vara färdigt fasadmått som ska anges där.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Inlärningen gör man med fördel när grunden är gjuten så slipper man sådanna problem som uppstår om man mäter in den när panel o allt är på.
Nu var det ju 25m2 separat Attefallare detta handlade om. Ditt förslag nyttjade dock jag för att få ut maximalt av min 15m2 Attefallsutbyggnad (som är närmare 16m2), jag använde några knep till också.KnockOnWood skrev:
När det gäller grundfrågan är så räknas väl inte ytan i dörrposten? Den torde ju vara ca 90cm x 7cm = 0,063m2. Där har du ju redan vunnit tillbaka 1/4 av ytan i så fall. Hur är det med fönsterposterna, räknas de in? Tyvärr tror jag det.
Återkom rörande de saker som tagits upp här redan, exempelvis lockpanel och möjligheten att byta fasadbeklädnad för att minska ytan den dagen som någon klagar. Och efter att du berättat för oss om detta så lägger du dig och sover gott och glömmer bort det hela.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
I reglerna för Attefallshus står det 25 m2 och inte 25.0 m2. Om din verkliga storlek är 25.25 m2 så rundas det till 25 m2 om det ska jämföras med Attefallsregeln.
Dessa rundningsregler är allmänt vedertagna (bl a SIS-normer)
Du kan gott meddela till kommunen att huset är 25 m2 stort men säg inte att det är 25,0 m2 stort.
Dessa rundningsregler är allmänt vedertagna (bl a SIS-normer)
Du kan gott meddela till kommunen att huset är 25 m2 stort men säg inte att det är 25,0 m2 stort.
Den kommun som orkar bråka om två sketna centimeter har alldeles för lite att göra.
När jag göt plattan till vårt cykelförråd lyckades jag inte få alla (6st) hörnen helt på rätt ställe då plattan ej var rektangulär utan en lite jobbig polygon, var några enstaka cm fel på någon av diagonalerna (fastän sidorna hade rätt längd) men det fick ändå godkänt på lägeskontrollen som endast gav svaret godkänt utan närmre specifikation av vilka koordinater som blev uppmätta, så lite småfel verkade de acceptera i vår kommun iaf.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
ricebridge skrev:
Men Herre Min Je, hur orkar de hålla på och käbbla om sådana petitesser? centimetrar hit och centimetrar ditrickardg skrev:
När vi byggde bostadshus, garage och stall här i Laholms kommun var aldrig någon från kommunen eller något kommun-anlitat företag här och vare sig satte ut, lägeskontrollerade eller slutbesiktigade var de tre husen stod.
Killen som gjorde husgrunderna mätte ut lägena med tumstock ungefär.
Detta var visserligen så långt tillbaka som år 2010.
Vad gör det om husen står +- 10cm fel, eller är +-10 cm för stora/för små?
Tycker att kommunens nämnder skall hålla sig för goda för sådant trams,
om de inte aktivt vill sjunka ännu mer i allmänhetens förtroende
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
När jag pratade med kommunen om fristående Attefall så så dom att det är storleken på grunden som inte får överstiga 25m2.
Han menade på att man ändå har takutsptång på några dm som inte är inom 25m2, så om panelen går ut några cm spelar ingen roll.
Han menade på att man ändå har takutsptång på några dm som inte är inom 25m2, så om panelen går ut några cm spelar ingen roll.
Nu så skriver inte TS att kommunen har bråkat, utan frågade bara vad hon bör göra i den här situationen.
TS, eftersom kommunen redan är meddelad så får du vänta och se vad de säger, men jag har svårt att tro att de skulle bråka om ett par centimeter.
TS, eftersom kommunen redan är meddelad så får du vänta och se vad de säger, men jag har svårt att tro att de skulle bråka om ett par centimeter.
Gör kommunen slumpmässiga besök för att kontrollera att attefallshus står korrekt och har rätt storlek?
Eller kontrollerar de alla byggnader?
Eller är det först när grannar uppmärksammar kommunen på eventuella felaktigheter som komunnen kontrollerar?
Eller kontrollerar de alla byggnader?
Eller är det först när grannar uppmärksammar kommunen på eventuella felaktigheter som komunnen kontrollerar?
Var alltså jag själv som mätt upp att det var några cm fel men kontrollanten från kommunen sa inget när hon mätte upp hörnen med sin mätutrustning (typ totalstation eller liknande) och bör noterat en avvikelse, så det var inom felmarginalen.KnockOnWood skrev:
(i detta fall var cykelförrådet en komplementbyggnad inom samma bygglov som huset som även mättes upp samtidigt)