harry73
S Skärkarln skrev:
gränsen är 25 kvm, inte 25,00000000
Som sagt tidigare är det 25,0 kvm inte 25 eller 25,00000000

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I plan och bygglagen 9 kap. 4 § står det 25,0. Så rent tekniskt är marginalen 24,95-25,05. Men i praktiken hamnar 2 cm inom felmarginalen.

4 a § Trots 2 § krävs det inte bygglov för att, i omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus, uppföra eller bygga till en byggnad som
1. avses utgöra antingen en särskild bostad (komplementbostadshus) eller en komplementbyggnad,
2. tillsammans med övriga byggnader som har uppförts på tomten med stöd av denna paragraf inte får en större byggnadsarea än 25,0 kvadratmeter,
...

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
V
Blir full i skratt när jag läser denna tråd. Sverige i ett nötskal. Jag känner bara: men herregud, det finns väl betydligt större bekymmer här i världen än att ett hus råkar bli 2 (två) centimeter för långt. Jag kan inte bortom min rimligaste fantasi se att detta skulle bli ett problem även om dom mot förmodan kommer ut och mäter ditt hus. Slappna av :)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hjälp, sluta nu! Hur orkar ni
Hålla på med denns tråd? Stäng ned!

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
harry73
V Valen1 skrev:
Sverige i ett nötskal.
Inte Sverige i ett nötsksl, men ingenjörer i ett nötskal. Ingen tror att det blir ett problem, men ändå är det viktigt att förklara var den riktiga gränsen går i rätt antal decimaler. :cool::cool::cool:

• Gilla
tcepser och 3 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Hjälp, sluta nu! Hur orkar ni
Hålla på med denns tråd? Stäng ned!
Tja, det är ju du som väckt tråden till liv igen.

Bygg-Ann startade den här tråden i september 2017 med ett inlägg om Attefallshuset som blivit två cm för långt. Därefter har det varit knäpptyst från ts. Dock har ett antal forumister engagerat sig med inte mindre än 33 inlägg om vad man bör/inte bör göra. Det sista 15 september 2017.
Men i måndags, 5/11 2018, tyckte du, "Seniorkonsult", att det var dags att ge dina tio cent i en redan avsomnad tråd och med en flockmentalitet värdig hungriga hundar hakade ett antal tyckare på och tråden fick nytt liv igen. Beundransvärt!

Att "Bygg-Ann" endast har varit aktiv i tre trådar, samtliga i september 2017 och gällande Attefallshus får tydligen inga varningsklockor att ringa, man kan alltid tycka till oavsett allt. Till och med ett drygt år senare.
Men att väcka en död tråd till liv och sedan kritisera andra som hakar på blir ju komiskt bortom alla gränser.

Det visar att det gamla skämtet om hur många forumister det behövs för att byta en glödlampa inte längre är ett skämt utan reel verklighet... Någon som hört talas om troll?

//Ronnie

• Gilla
  • Haha
Ninetoes och 11 till
  • Laddar…
V
O OveRa skrev:
Men akta dig för dina kommentarer, någon kan bli stött och du blir varnad, känsligt här på sajten. Förövrigt finns prejudicerande domar där 10% felmarginal tillåts vilket innebär 2,5 kvm på ett Attefallshus vilket mycket väl kan tas med vid byggnationen.
Det faktum att en felmarginal på 10% tillåts vid nybyggnationer tycker jag är smått häpnadsväckande. 20m2 på ett 200m2-hus är väldigt mycket men skönt att ha i ryggen för oss som är mitt i processen.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
harry73
Ännu bättre.
Om huset ska vara 10 x 20 m, då blir 10% extra 11 x 22 = 242 kvm
Vi borde kanske inte lita på Ove R :crysmile:

harry73 harry73 skrev:
Ännu bättre.
Inte riktigt, men kul.
Undrar hur det är med kubiken om man felar sig lite på höjden åxå :-)

harry73 harry73 skrev:
Ännu bättre.
Man ska inte lita på någon men vid en bygglovsansökan hade jag 86kvm istället för 80 vilket nämnden sa nej till. Jag fick då tips om att det finns en del domar som blivit prejudicerande och där det har ansetts att 10% är en acceptabel felmarginal.
När jag hänvisade till detta så gick min ansökan igenom utan diskussion.
Tilläggas kan att huset jag bygger inte stör någon, inte inkräktar på strand eller andra skyddsvärda naturområden.
Jag har lite svårt att tro att det går att ta med 10% direkt i planeringen men om det visar sig vara praktiskt eller en bra lösning så kan det vara värt att försöka.
Ett hus som är 10X20 meter blir 11,5X21 istället vilket knappast är märkbart för blotta ögat.
Vad jag vill förtydliga här är att småarealer på några procent knappast påverkar i slutändan, men som så riktigt påpekas här ovan, lita inte på någon.

harry73
@OveRa, det som gör dina erfarenheter orelevanta här är att det handlar om ett hus som byggs enligt attefallsreglerna. När huset då blir större än gränsen vad attefallsreglerna tillåter, då gäller ett annat regelverk, nämligen bygglov. Och visst kan man få igenom små ändringar som mindre avvikelser i ett bygglov.
Problemet här är bara att det inte finns ett bygglov. Och innan man kan titta pp mindre avvikelser, ska det först vara möjligt att få ett bygglov öht. Huset ska inte stå på prickmark eller byggarean ska tillåta bygget, mm.
Nu har ts redan fått bra tips och tråden är över ett år gammalt, så saker löste sig säkert för ts.
Men just dina 10% avvikelser är inte relevanta här eftersom det inte är ett bygglovsärende

harry73 harry73 skrev:
@OveRa, det som gör dina erfarenheter orelevanta här är att det handlar om ett hus som byggs enligt attefallsreglerna. När huset då blir större än gränsen vad attefallsreglerna tillåter, då gäller ett annat regelverk, nämligen bygglov. Och visst kan man få igenom små ändringar som mindre avvikelser i ett bygglov.
Problemet här är bara att det inte finns ett bygglov. Och innan man kan titta pp mindre avvikelser, ska det först vara möjligt att få ett bygglov öht. Huset ska inte stå på prickmark eller byggarean ska tillåta bygget, mm.
Nu har ts redan fått bra tips och tråden är över ett år gammalt, så saker löste sig säkert för ts.
Men just dina 10% avvikelser är inte relevanta här eftersom det inte är ett bygglovsärende
Möjligen men jag är inte helt säker på att irrelevansen finns eftersom felmarginalen gäller allt byggande men, som du så riktigt påpekar, tråden är gammal vilket gör att TS kanske inte är intresserad längre men, det finns ändå tycker jag ett visst intresse i att få veta hur verkligheten ser ut eller hur den kan tolkas.

harry73
Ok, jag försöker än gång till.
Vill man bygga en attefallsbyggnad på 20kvm kan det mycket väl vara att 22 kvm ses som en mindre avvikelse och att det inte blir något problem.
Vill man bygga 30 kvm (enligt de nya reglerna) och blir det 33 kvm, då kan man inte bygga det enligt attefallsreglerna längre, och man behöver bygglov. Så här finns inga marginaler

Dom brukar inte bry sig så hårt.

Med vänlig hälsning, iso

B Bygg-Ann skrev:
Vi har byggt ett Attefallshus under sommaren och på något sätt så gjordes en miss :(
Vi räknade inte med att fasadpanelen ökar måtten med knappt 2 cm. Nu står huset halvfärdigt med tak pålagt och vi skulle precis börja med fasadpanelen när vi upptäckte vårt misstag. Ytan blir 25,25kvm, så det är mer än 25kvm ...
Vad gör man i den här situationen?
Går det att få någon sorts dispens eller tillåtelse eller måste vi riva ena gaveln, såga bort det lagda golvet osv. och flytta in gaveln ett par centimeter?

Vi har varit i kontakt med kommunen från byggstart, och då även haft med en erfaren konsult i alla led, och har nu varit helt öppna med det här misstaget till kommunen.
Är det kört eller går det att hitta en lösning?
Sådant håller man tyst om!! :)
Dessutom får man väl bygga 30kvm nu, eller har det inte klubbats än?

Ert hus ser snyggt ut måste jag säga!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.