useless useless skrev:
Mitsubishi Sumo t ex har 390 gram propan vid normala ledningslängder som inte kräver extra fyllning.
Samt att det är ca 18 bars tryck med kompressorn

TRJBerg
Nu tycker jag att man ska maxa isoleringen först (om det är enkelt som på vinden alla fall).
Minskar både värmebehov (= fler/billigare alternativ för uppvärmning) och bättre komfort (färre platser med lokal kyla i huset).
Om huset (20m2) används sällan och endast behöver vara frostfritt däremellan så kan direktel löna sig (du måste ha det även med LLVP som reserv så installations-/inköpskostnaden för det är lika).

• Gilla
D_Anders och 2 till
  • Laddar…
45mm isolering är väl till och med mindre än vad man använde i husen här nere i Skåne på 60-70talet. Minst det dubbla men gärna mer röstar jag på. Merkostnaden blir ju inte jättehög nu när du bygger. Däremot om du ångrar dig o efterhand så blir det drygt och dyrt.

D D_Anders skrev:
Merkostnaden blir ju inte jättehög nu när du bygger.
Om du läser åtminstånde tråstarten ser du att Attefallaren är redan byggd och isolerad, nu ska TS välja värmekälla.

Är det "friggebodsstandard" så kanske det inte är för sent att bättra på isoleringen utan alltför höga kostnader.

D D_Anders skrev:
Är det "friggebodsstandard" så kanske det inte är för sent att bättra på isoleringen utan alltför höga kostnader.
Jag har föreslagit kompletterande isolering av vindsbjälklaget, det brukar ju vara enklast och billigast att komplettera i ett bef hus.

Buffelkantarellen Buffelkantarellen skrev:
Hejsan.

Efterfrågar tips på vad jag ska sätta in för värmekälla i mitt atterfallshus. I nuläget så är det bara likt en friggebod, inget indraget vatten eller avlopp (ingen plan på att göra det i närtid heller).
Det kommer användas som hemmakontor, lättare gym och gäststuga när man får besök (bäddsoffa).

Tittade på luftvärmepump, men tyckte det var lite dyra pengar. Hur står sig ett elelement för ytan? Klarar den värma upp det?
Fann detta exemplet som såg tjusigt ut. Mill Invisible panelelement med WiFi, 1500W
Länk - [länk]

Vad har ni för rekommendationer?

Info om huset
Tvåglasfönster, isolerat 45mm.
Finns som sagt olika lösningar. Luft/luft är trevligt, men lite dyrare.

Jag hade satt två enkla billiga oljefyllda element på t.ex 1000W. Finns under 1000:- styck. Ofta lite lägre yttemperatur o mer lättstädade än panel element. Svagaste punkten på billiga radiatorer är termostaten. Därför hade jag köpt billiga, och kopplat förbi termostaten.

Sen hade jag satt en smart rumstermostat som styr radiatorerna, t.ex en Plejd. Då har du material för strax över 2000:-, och en effekt på 2000W. I sämre isolerade hus är nån sorts riktvärde 100W/kvm, så bör klara behovet 99% av alla dagar.

Finessen tycker jag blir att du på distans kan justera temperaturen, sätta scheman osv, samt skulle något gå sönder så lär det vara den separata termostaten. Dvs radiatorerna lär du aldrig byta. Enkelt o funktionellt. Borde kunna vara hyggligt energibesparande att kunna sänka tempen just vissa tider osv. 2000W är sannolikt tillräckligt också för att rimligt snabbt kunna justera upp temperaturen när det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.