6 807 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Attefall -tolerans för avvikelser i yta
Hej,
Jag håller på att bygga nytt hus. Det visar sig att min kommun (Täby) ser ett överskridande av tillgänglig byggarea med <10% som en mindre avvikelse = det godkänns.
Jag undrar nu om någon har någon erfarenhet av Attefallshus i det avseendet?
Vet ni om det även där går att pusha upp mot 10% extra i måtten?
Hälsningar,
Andreas
Jag håller på att bygga nytt hus. Det visar sig att min kommun (Täby) ser ett överskridande av tillgänglig byggarea med <10% som en mindre avvikelse = det godkänns.
Jag undrar nu om någon har någon erfarenhet av Attefallshus i det avseendet?
Vet ni om det även där går att pusha upp mot 10% extra i måtten?
Hälsningar,
Andreas
Jämför inte äpplen och päron nu. Det kommunen ser som en mindre avvikelse är ju överskridande av detaljplanens regler för byggnadsarea (om det t.ex. står att du får bygga 200 kvm, så ser man mellan fingrarna med upp till 220 kvm).
Men ett Attefallshus går ju utöver detaljplanens bestämmelser, så där påverkas inte byggbar yta alls. Däremot får ju Attefallshus bara vara 25 kvm, jag tror inte att 27,5 går som en mindre avvikelse. En byggtolerans på några få cm kanske man godkänner, men inte mer.
Men ett Attefallshus går ju utöver detaljplanens bestämmelser, så där påverkas inte byggbar yta alls. Däremot får ju Attefallshus bara vara 25 kvm, jag tror inte att 27,5 går som en mindre avvikelse. En byggtolerans på några få cm kanske man godkänner, men inte mer.
Du har rätt, det är nog snarare byggtoleransen det hänger på här. Jag hoppades dock på andra bud.
Saken är den att jag använt upp all byggnadsyta så det enda som återstår för mig att bygga garage med är just Attefalls-kvadratmetrarna, ch det är baske mig tajt att få till ett bra enbilsgarage på 25 kvm, och jag har rätt stor bil.
Lurar på att bygga 4,2m x 5,95m, och hade tänkt överskrida de 5,95 till kanske 6,1m eller så.
Saken är den att jag använt upp all byggnadsyta så det enda som återstår för mig att bygga garage med är just Attefalls-kvadratmetrarna, ch det är baske mig tajt att få till ett bra enbilsgarage på 25 kvm, och jag har rätt stor bil.
Lurar på att bygga 4,2m x 5,95m, och hade tänkt överskrida de 5,95 till kanske 6,1m eller så.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det låter definitivt som en mindre avvikelse skulle jag säga, men frågan är ju vart du bor och om dom kommer komma och mäta in det osv ?Blomqvist78 skrev:Du har rätt, det är nog snarare byggtoleransen det hänger på här. Jag hoppades dock på andra bud.
Lär ju inte vara ngn granne som kan lätt se och klaga på en sån liten avvikelse som 0.6 m2 iaf
/K
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det som brukar tas upp som byggtoleranser, är fel i stil med att man bygger en gjuten platta med rätt mått, ställer väggar på den, men glömt ta hänsyn till att ytterpanelen har en tjocklek.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Har också hört om dom som fått mindre avvikelser om man tex har lite större överhäng på taket osvhempularen skrev:
men det verkar vara upp till kommunen.
Har dock svårt att se att 15 cm på en ledd skulle få några larmklockor att gå ?
Man kanske bör ha ngn bra förklaring dock, tex att man valde lite tjockare isolering, grövre reglar eller ngt då man insåg att det blev för tunnt när bygget redan vara startat ?
/K
Klicka här för att svara