5 688 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Att tänka på vid köp av rikt och planhyvel
Jag håller på att bygga upp min hobbysnickarverksta och har kommit en bit på väg men nästa lite större inköp kommer nog att bli en rikt å planhyvel. Eftersom det är hobbysnickeri och platsen är begränsad så har jag tittat lite på enklare modeller (jula, harald etc.) men de känns lite lättviktiga för arbetet de skall utföra. Om man tittar på blocket så ser de rejälare sakerna för vettiga pengar ut som rosthögar men de kanske går att få ordning på en sådan. Vad skall man satsa på och är det något i specen som är extra viktigt, tex måste klara minst Xmm i bred etc.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Låt dig inte luras av rosten. Visst kan det vara lite arbete att få dem i ordning, men det är sällan något problem. Lagren är oftast inkapslade i fett. Det kan ju finnas mekaniska fel, men det är en annan sak. Man vill kanske provköra. Godset på såna maskiner rostar inte bort i första taget, och nån mm på enstaka ställen kan man väl leva utan (eftersom godset är 1/2"-1" och mer), bara det inte är på själva hyvelborden.
Minst 30 cm på både rikt och plan är väl bra bredder som minimum. Ska man göra bord är väl allt upp till en meter bra, men då har man ont om plats i verkstan sen. (Och då är det ju bara en plan dessutom).
Suva-skydd till rikten är nödvändigt. Kolla om det är kilrep eller plattrem.
Minst 30 cm på både rikt och plan är väl bra bredder som minimum. Ska man göra bord är väl allt upp till en meter bra, men då har man ont om plats i verkstan sen. (Och då är det ju bara en plan dessutom).
Suva-skydd till rikten är nödvändigt. Kolla om det är kilrep eller plattrem.
...och håll dig undan maskiner med fyrkantskutter om du skulle råka springa på en sådan. Att man skulle behöva MINST 300 bredd tycker jag är att ta i. Det är klart att ju bredare desto trevligare men man kommer väldigt lågt på 260 oxo!
Mitt råd är lite begränsande, kanske men ialla fall. Kan du hitta en beg Mor(e)ten-hyvel som inte behöver ställas om mellan rikt o plan så tycker jag du ska slå till. Att kunna plana o rikta bitarna utan tidsödande omställning är riktigt värdefullt anser jag. Nu är de kanske inte så billiga även som begagnade så det beror ju på hur ambitiös du vill vara med din hobby. Men med tanke på att en ny kina-hyvel i plåt o aluminium kostar kanske +6' så fattas det inte mycket upp till en beg Morten.
Håller annars med Handyman.
Det ska vara vikt i grejorna för att bli precision och därmed arbetsglädje. Hellre rusta en gammal pjäs än svära över en ny golvvibrator.
Håller annars med Handyman.
Det ska vara vikt i grejorna för att bli precision och därmed arbetsglädje. Hellre rusta en gammal pjäs än svära över en ny golvvibrator.
Klicka här för att svara