P
jonas_loof skrev:
Jag jobbar som elinstallatör, eller snarare ljusinstallatör då jag nu för tiden till 99% bara sysslar med belysning. Även om jag kan mycket så brukar jag ta hjälp av belysningskonsulter eller "ljusproffs".

Ljus och belysning handlar så mycket mer än om att montera en lampa. Med hjälp av ljuset kan man förvandla ett helt rum från något alldagligt till något helt annat.

Någon nämnde att de tog hjälp av leverantörens ljusexpert, det brukar jag undvika. Tillverkarnas ljuskillar/tjejer är visserligen oftast kunniga men de jobbar för en tillverkare.

Min erfarenhet som anlitat många tillverkare genom åren är att de av naturliga skäl rekommenderar för mycket produkter och oftast de produkter jag vet de tjänar mest pengar på. Deras jobb är att dra in pengar, de är säljare fast med en annan titel på visitkortet.

Jag brukar anlita oberoende firmor. Jag betalar en slant för deras tid och berättar vad anläggningen får kosta. Då plockar de fram bästa möjliga anläggning till den budget jag har.

Min favorit firma brukar börja med att rita ljuset, sedan går de in och letar efter produkter som ger önskad effekt, till det pris som jag har råd med i projektet. Ofta har de bättre rabatter hos tillverkarna än vad grossisterna har, eftersom tillverkarna vill att "berömda" ljusdesigners ska använda just deras produkter. Så handlar jag allt via dom så brukar slutnotan ändå bli lägre än om jag hade planerat och köpt allt själv via grossisten, och då har jag även tagit med deras arvode i beräkningen.

Summa-sumarum; jag tar gärna extern hjälp, men undviker tillverkarnas egna "experter"/säljare.
Hur får man tag i en sån firma, Eniro?

Vart hittar man denna braiga firma då?

Det finns ganska många ljusdesigners i Sverige, främst tackvare två bra utbildningar på KTH samt Ljushögskolan i jönköping.

För dig som vill lära dig mer om belysning så har sverige-finska folkhögskolan en intressant distanutbildning för ett par hundringar.

Tidningen ljuskultur länkar till flera ljusdesigners www.ljuskultur.se

Däremot verkar inte firman jag anlitar vara med där.

Relevant tråd sånna lyfter den.

Renoverat hemma och vill ta in belysningskonsult. Skicka gärna tips på någon i Stockholmsområdet.

ingen värstingkåk, men vill ha det lite genomtänkt ståndet inte blir massa spottar överallt utan en tanke med det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.