Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Att räkna en går väl an, men om det skall vara tio blir det värre.
De far runt som jehun, gömmer sig under mammas vingar osv.
Enda möjligheten är nog att ta ett foto, och sedan kolla bilden.
Som här
Eller hellre här
Klart och tydligt tio små dunbollar som kommit hem till mamma för natten.
Undrar hur långt hönsen själv kan räkna :wow:
De far runt som jehun, gömmer sig under mammas vingar osv.
Enda möjligheten är nog att ta ett foto, och sedan kolla bilden.
Som här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller hellre här
Logga in
Skapa konto
Klart och tydligt tio små dunbollar som kommit hem till mamma för natten.
Undrar hur långt hönsen själv kan räkna :wow:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, och visst är de fina!Mikael_L skrev:
Det är en s.k. gammal utrotningshotad lantras, Åsbohöns, som härstammar från norra Skåne.
Vår flock är registrerad hos Lanthönsklubben som genbank, och vi får till och med lite EU-bidrag
http://www.kackel.se/
Förmodligen var folk så förståndiga så de inte avlade fram någon viss färg
(som t.ex. vit leghorn) utan det fick bli som det blev, andra egenskaper var viktigare.
Och det gör det lättare att se skillnad på de olika hönorna.
Vi har nu sex hönor, en stor tupp, och 15 kycklingar på tillväxt i olika åldrar.
De på bilderna här är ca tre veckor gamla.
KoW, det var en grymt smart trådrubrik, man bara måste kolla vad det handlar om! 
Fina husdjur också! Å en smart idé med kameran. Vi gjorde samma sak när våra malar i akvariet fick en jämrans massa yngel. Vi fick ur allihop i samband med rengöring av akvariet, lade alla yngel i en separat hink och tog sen kort på dem. Det bidde 40 st! Inte lätt att räkna dem "live"!
Ett tag senare fick de en kull till, då hade vi 70-80 små ynglingar som kilade omkring och skitade ner i några veckor innan det gick att sälja dem, hehe....
Fina husdjur också! Å en smart idé med kameran. Vi gjorde samma sak när våra malar i akvariet fick en jämrans massa yngel. Vi fick ur allihop i samband med rengöring av akvariet, lade alla yngel i en separat hink och tog sen kort på dem. Det bidde 40 st! Inte lätt att räkna dem "live"!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack ToRy!
Vet inte riktigt vad som for genom skallen. Det kan ha varit
Har ibland funderat på att fota de stora flockarna av kajor, svalor, starar eller seglare man ser ibland,
bara för att kunna räkna hur många de är
Så här ungefär. Tranor som sträcker söderut september 2012. 29 stycken är det väl:
Vet inte riktigt vad som for genom skallen. Det kan ha varit
Fast något av Galenskaparna sitter långt bak i skallen.
Har ibland funderat på att fota de stora flockarna av kajor, svalor, starar eller seglare man ser ibland,
bara för att kunna räkna hur många de är
Så här ungefär. Tranor som sträcker söderut september 2012. 29 stycken är det väl:
Logga in
Skapa konto
Mysigt! Tycker det verkar så härligt med lite höns som far runt i trädgården också men det är ett stort steg att ta. Är det mycket underhåll på odjuren? Man måste ta in dom på kvällarna och så, men städa hönshuset och anpassa mat och allt sånt? Mycket jobb?
Jag har funderat på att skaffa arga vakt-ankor, kan bli hur bra som helst! (Obs, skämt. Men kul tanke!)
Jag har funderat på att skaffa arga vakt-ankor, kan bli hur bra som helst! (Obs, skämt. Men kul tanke!)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är ungefär likadant här. Ett litet stall på 50 kvm är hem för våra höns, förutom en liten "sadelkammare".mycke_nu skrev:
(Hästen fick tyvärr plötsligt gå till sina fäder
Så istället för Jordbruksverkets regler om max 6 hönor per kvm har vi väl 6 kvm per höna.
Men det är världens mest lättskötta djur (näst silverfiskar).
Sällskapliga, nyfikna och intelligenta.
Och vi håller på att lära våra två små kattfröknar att inte smyga på kycklingarna.
Vår nuvarande tupp, Nisse, sålde vi för ett par år sedan.
Men vi fick tillbaka honom, för han var för svår mot den nya gårdens hundar och katter
Någon gång vid femtiden ungefär på em knallar hönsen in, hoppar upp på sina pinnar och kommer till ro.
Det är bara att titta in i hönshuset, kontrollera att alla är där och sedan stänga dörren.
Och så fyller vi på lite mat och vatten så de har något till frukosten nästa morgon.
Och vi släpper inte ut dem förrän vid 10-tiden på morgonen efter en tråkig gryningsräd av en räv.
Hönsen går alltså helt fritt på dagarna, men håller sig inom ca 30 meter från huset.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bittle, se mitt svar till Mycke_nu!bittle skrev:Mysigt! Tycker det verkar så härligt med lite höns som far runt i trädgården också men det är ett stort steg att ta. Är det mycket underhåll på odjuren? Man måste ta in dom på kvällarna och så, men städa hönshuset och anpassa mat och allt sånt? Mycket jobb?
Vi har också funderat på ankor, men då bör man nog ha en damm, vilket vi saknar.
Höns är nog mer domesticerade, så de håller sig hemmavid mera.
För en anka gäller "The sky's the limit"
Hade en granne som skaffade myskankor, för att bil av med sina sniglar.
Men de gillade inte smaken på sniglarna, och flög iväg på längre och längre turer.
Till slut var de borta för gott.
Håller med om att höns är väldigt trevliga och lättskötta. Får man dessutom chans att snickra lite rede, sittpinnar och tom. ett hönshus om man vill. Kvaliteten på äggen och slaktköttet är i en helt annan liga mot vad som finns i affärerna!
Vill också föreslå gäss, än mindre skötsel än höns (från lite till i princip inget alltså) och klipper gräsmattan kort och fin, lämnar dock en del skit efter sig...
Vill också föreslå gäss, än mindre skötsel än höns (från lite till i princip inget alltså) och klipper gräsmattan kort och fin, lämnar dock en del skit efter sig...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack Andersmc!
Jag skäms att jag som gammal göteborgare hade glömt bort den godbiten
Detta var nog lite vad jag hade i bakhuvudet
https://www.youtube.com/watch?v=RyL400S_Fxw
Jag skäms att jag som gammal göteborgare hade glömt bort den godbiten
Detta var nog lite vad jag hade i bakhuvudet
https://www.youtube.com/watch?v=RyL400S_Fxw
Klicka här för att svara