2 765 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Att namnge sitt hus....
....var inte det lättaste kan jag säga....
Så nu lägger jag ut frågan här till alla er påhittiga människor - vad ska vårt hus heta?
Vi bor i Skeda (Skeda kyrkby med ett gammalt namn), husnamnet kommer efter bynamnet i som adressen typ "Skeda Klockaregård" Husen brevid heter "Skeda Solliden", och "Skeda Nyliden" (en påhittig kamrat föreslog "Skeda Avliden" - men det lät inte så lockande *ha,ha*...
Vi bygger på en åker kan man säga, vårt hus kommer att bli det sista som bygga i den husgruppen, då är det komplett tycker byggnadsnämnden... typ den sista pusselbiten...
Övriga namn som kommit upp är, Åkerliden, Geggamojeholm(?), Leråkra, Lerhaga, och senast idag Änglagård... resten av namnen kan jag kan jag inte ens nämna....tror jag...
Snälla - kom med förslag..!!
Så nu lägger jag ut frågan här till alla er påhittiga människor - vad ska vårt hus heta?
Vi bor i Skeda (Skeda kyrkby med ett gammalt namn), husnamnet kommer efter bynamnet i som adressen typ "Skeda Klockaregård" Husen brevid heter "Skeda Solliden", och "Skeda Nyliden" (en påhittig kamrat föreslog "Skeda Avliden" - men det lät inte så lockande *ha,ha*...
Vi bygger på en åker kan man säga, vårt hus kommer att bli det sista som bygga i den husgruppen, då är det komplett tycker byggnadsnämnden... typ den sista pusselbiten...
Övriga namn som kommit upp är, Åkerliden, Geggamojeholm(?), Leråkra, Lerhaga, och senast idag Änglagård... resten av namnen kan jag kan jag inte ens nämna....tror jag...
Snälla - kom med förslag..!!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Måste det heta något med Skeda? Namnet får mig att tänka på en mysställning ....spoona på engelska.
Kanske
- Villa Skeda
- Spoon residence
Men vill du att det skall hänga ihop med grannarnas namn så kanske:
- Skeda Sagoliden
- Skeda Sommarliden
- Skeda Sovliden
- Skeda Vinterliden
- Skeda Ängsliden
i så fall?
Kanske
- Villa Skeda
- Spoon residence
Men vill du att det skall hänga ihop med grannarnas namn så kanske:
- Skeda Sagoliden
- Skeda Sommarliden
- Skeda Sovliden
- Skeda Vinterliden
- Skeda Ängsliden
i så fall?
Läste att "liden" betyder sluttning.
Om man sätter ihop det med en växt som det finns mycket av eller som ni tänker plantera, kan det bli fint, tex
Ekliden, Björkliden, Ljungliden, Bokliden,
Tycker också att dessa var fina:
Ängsliden (kan dock vara olyckligt med s + liden om man byter ut e:et mot ett a...)
Sagoliden
Åkerliden
Om man sätter ihop det med en växt som det finns mycket av eller som ni tänker plantera, kan det bli fint, tex
Ekliden, Björkliden, Ljungliden, Bokliden,
Tycker också att dessa var fina:
Ängsliden (kan dock vara olyckligt med s + liden om man byter ut e:et mot ett a...)
Sagoliden
Åkerliden
Ja, det måste det göra, men idén gav ju upphov till "Skeda Mysliden"...
Ja varför inte, vi har ju väntat och väntat....
"Ekliden" var en festplats man åkte till i unga år och har ganska luddiga minnen från, förklaringen finns kanske i att "liden betyder lutning", nog var det svårt att stå rakt där alltid... *ha,ha* Björkliden är faktiskt inte så dumt...
Åkerliden gillar jag själv, förutom att alla kommer att tro att det bor någon som heter "Åke" där. r:et kommer ju bort om man säger det fort....
Johan och Susanne
*ha,ha* Jo, min sambo är den tröttaste som finns, och ligger fortfarande och sover just nu... Men det passar bara 50% av oss..
Men allvar - tack för alla ideér, jag ska dessutom kolla upp det med historiken. Det har ägt rum ett stort slag här ute, för lääänge sen som hette slaget vid Haddorp, där det strök med en massa människor - vi däremot hoppas ju på att få lva ett bra tag till....;-)
Klicka här för att svara