5 134 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Att lägga golvvärmekabel...
...kunde tydligen vara svårt... jag har gjutit ett nytt golv, skall lägga golvvärmekabel och sedan flytspackla det hela. jag började att försöka lägga ut kabeln, men smält limmet jag hade fungerade inget vidare. Jag har fått det av elektrikern, som sa att han brukar använda det och det skall fungera. men hos mig gjorde det inte det. så min fråga är följande...: är det någon som vet något superkanon-lim som fungerar?? Vad gör jag annars? jag har för mig att man kan lägga ut ett nät och sedan najja fast kabeln i det. finns det något sdant? eller vad skall jag göra? det som ställer det hela lite på sin kant är att jag bokat in en kille som kommer och hjälper mig att flytspackla i kväll...
så jag är riktigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Jag googlade lite och ser på en lägganvisning att det finns något som heter TC-klammer. vad är det?? är det en form av bygel man lägger över kabeln som spikas i golvet? fungerar det på betong??
tack på förhand.
så jag är riktigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Jag googlade lite och ser på en lägganvisning att det finns något som heter TC-klammer. vad är det?? är det en form av bygel man lägger över kabeln som spikas i golvet? fungerar det på betong??
tack på förhand.
I mitt golvvärmekit så föjde det med en smal tejp man använde för att hålla slingan på plats.
Annars så är det ju ganska vanligt att man lägger ett tunnt Punktsvetsat stålnät som man fäster slingan till och sen flytspacklar över.
Annars så är det ju ganska vanligt att man lägger ett tunnt Punktsvetsat stålnät som man fäster slingan till och sen flytspacklar över.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Om vi antar att dui skall köra flytspackel ovanpå så är det oerhört viktigt att du primar ytan, annars kommer inte spacklet att fästa ordentligt mot betongen. Det kan även vara så att ditt smältlim inte fäster ordentligt mot oprimad betong.
Hej, tack för förslagen. jag har primat ytan,det slog mig att det kanske var för kallt, så jag har sättit in en byggfläkt som står och blåser några timmar nu, så får jag göra ett nytt försök sedan. jag har både elektrikerns lim och hans pistol.
ingen som vet något om TC-klammer...?
tack.
ingen som vet något om TC-klammer...?
tack.
Det är väl sådana där "vanliga" kabelklammer i plast med spik vid sidan.
Används väl mest till att klammra EKK, EKLK.
Det tror jag inte är någon bra ide, försök hellre få till limningen. Ska du använda dom måste du borra och sätta spikplugg (clipsplugg kallas dom också), innan du kan spika fast dom, för mycket jobb.
edit: Men var släpper limmet då? Vid golvet eller vid kabeln?
Används väl mest till att klammra EKK, EKLK.
Det tror jag inte är någon bra ide, försök hellre få till limningen. Ska du använda dom måste du borra och sätta spikplugg (clipsplugg kallas dom också), innan du kan spika fast dom, för mycket jobb.
edit: Men var släpper limmet då? Vid golvet eller vid kabeln?
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
114 kr inkl moms
Läs mer
Det är vid golvet det släpper...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag förstår inte varför man lägger värmekabeln i spacklet? Varför gjuter man inte in den i betongen? Betong är mycket billigare än spackel. Med värmen på ovansidan så finns risk att golvet böjer sig då det först blir varmt på ovansidan. Det gäller i många konstruktioner att allt ska vara symetriskt. Lika mycket material (nästan) på båda sidor om kabeln.
Om limmet så får nog inte golvet vara för kallt, limmet hinner inte "väta ytan" förrän det stelnat.
Protte
Om limmet så får nog inte golvet vara för kallt, limmet hinner inte "väta ytan" förrän det stelnat.
Protte
I och med att det fungerar att lägga den i spacklet så finns det knappast något skäl att inte göra det. Det är ganska mycket enklare än att lägga den i betongen, och man får en lite snabbare reglering av den. Din tanke om symmetri stämmer säkert i vissa fall, men här är det ingen risk att lägga kabeln närmare ytan. Golvet böjer sig inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
