5 736 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Att lägga bud på "ett renoveringsprojekt"
Tack för fina svar! Jag ska titta på huset på söndag och inför visningen ville jag läsa på och det är denna tråden en del av!
https://www.byggahus.se/ekonomi/checklista-fr-kpa-hus
Här finns 25 tips när man ska köpa hus, från denna hemsidan. Några är oviktiga, andra ska jag skriv a upp och fråga om.
Det är intressant och lärorikt att ta del av era erfarenheter. Det hjälper mig mycket! Även om det är en tid tillbaka och ibland taget ur sitt sammanhang! Jag uppskattar!
Jag vet inte om det är hål i taket. Det kan vara expansionskärlet som är sönder. Vad jag uppfattade på bilderna är det bara vattenmärke i taket vid ETT ställe. Det finns ingen synlig lucka till vinden inomhus. Varken från insidan eller utsidan.
Det ska jag ta reda på. jag ska ta med ficklampa!
Det är en stor utmaning detta huset! Men samtidigt väldigt många möjligheter!
Det är ett hus för permanentboende och det ligger i skogen med permanentboende grannar men jag hade tänkt som sommarboende / helgboende.
x x x
Jag kan passa på att fråga, vad är er erfarenhet av frigolit eller cellplats, som extra isolering? Det kanske inte isolerar så bra... eller...?? Men där blir inte fuktigt i alla fall! Ibland förvånar det mig att man inte ser frigolit som ett alternativ! Är det inte ett rätt bra val av material!?
https://www.byggahus.se/ekonomi/checklista-fr-kpa-hus
Här finns 25 tips när man ska köpa hus, från denna hemsidan. Några är oviktiga, andra ska jag skriv a upp och fråga om.
Det är intressant och lärorikt att ta del av era erfarenheter. Det hjälper mig mycket! Även om det är en tid tillbaka och ibland taget ur sitt sammanhang! Jag uppskattar!
Jag vet inte om det är hål i taket. Det kan vara expansionskärlet som är sönder. Vad jag uppfattade på bilderna är det bara vattenmärke i taket vid ETT ställe. Det finns ingen synlig lucka till vinden inomhus. Varken från insidan eller utsidan.
Det ska jag ta reda på. jag ska ta med ficklampa!
Det är en stor utmaning detta huset! Men samtidigt väldigt många möjligheter!
Det är ett hus för permanentboende och det ligger i skogen med permanentboende grannar men jag hade tänkt som sommarboende / helgboende.
x x x
Jag kan passa på att fråga, vad är er erfarenhet av frigolit eller cellplats, som extra isolering? Det kanske inte isolerar så bra... eller...?? Men där blir inte fuktigt i alla fall! Ibland förvånar det mig att man inte ser frigolit som ett alternativ! Är det inte ett rätt bra val av material!?
Redigerat:
Frigolit är ett bra isolermaterial.
MEN det brinner helt fantastiskt bra, så undvik om det inte ska gjutas in i betong eller grävas ner i torr mark.
(Frigolit suger vatten)
I övrigt, prata med bekanskapskretsen, fråga om någon har nån förälder/släkting som är i byggbranchen.
Fråga om den personen kan följa med på visningen mot betalning. Så kan du prata om div farhågor innan, kontrollera och inspektera och fortsätta diskutera efteråt.
MEN det brinner helt fantastiskt bra, så undvik om det inte ska gjutas in i betong eller grävas ner i torr mark.
(Frigolit suger vatten)
I övrigt, prata med bekanskapskretsen, fråga om någon har nån förälder/släkting som är i byggbranchen.
Fråga om den personen kan följa med på visningen mot betalning. Så kan du prata om div farhågor innan, kontrollera och inspektera och fortsätta diskutera efteråt.
Ja! Det finns ett stort utbud av frigolit i olika former, tjocklekar och prisklasser! (Bauhaus har på hemsidan)
Jag har inte tänkt på brandfaran! Men det har varit svåra bränder med frigolit, det stämmer!
Man får beakta detta och lägga in där det inte kan brinna eller inte gör så mycket om det brinner.
Jag såg en gång en man som inredde ett rum i en källare för sin dotter och satte reglar på betongväggen och sen tunna skivor av frigolit och nån skiva utanpå. Det blev en fin renovering med 2-3 cm mindre golvyta.
Jag ska ta med mig en vän som är duktig på dessa saker... men om det hjälper det vet jag inte!
Det är ju jag som betalar, det är jag som får göra jobbet!
Jag har inte tänkt på brandfaran! Men det har varit svåra bränder med frigolit, det stämmer!
Man får beakta detta och lägga in där det inte kan brinna eller inte gör så mycket om det brinner.
Jag såg en gång en man som inredde ett rum i en källare för sin dotter och satte reglar på betongväggen och sen tunna skivor av frigolit och nån skiva utanpå. Det blev en fin renovering med 2-3 cm mindre golvyta.
Jag ska ta med mig en vän som är duktig på dessa saker... men om det hjälper det vet jag inte!
Det är ju jag som betalar, det är jag som får göra jobbet!
Googlade "Byggmax Frigolit" och fick massor av träffar.
Skulle nästan kunna påstå att Googles sökmotorer är intelligenta 😉
Men visst heter det Cellplast i dag, det har du rätt i. Men vi förstår vad som avses ändå 😀
Skulle nästan kunna påstå att Googles sökmotorer är intelligenta 😉
Men visst heter det Cellplast i dag, det har du rätt i. Men vi förstår vad som avses ändå 😀
grok.com prövade jag denna gången! Det är lärorikt detta, minsann!
Ja, det finns flera bra alternativ till cellplast (även kallad EPS, expanderad polystyren, eller XPS, extruderad polystyren) om du vill ha isoleringsmaterial som är mindre brandfarliga eller mer miljövänliga. Här är några alternativ som används vid byggnation, med deras för- och nackdelar:
### 1. **Mineralull (stenull eller glasull)**
- **Beskrivning**: Tillverkas av smälta stenar (stenull) eller glas (glasull) och formas till isolerande mattor, skivor eller lösvull.
- **Fördelar**:
- **Brandtåligt**: Stenull och glasull är obrännbara (klass A1 enligt brandklassificering) och tål höga temperaturer.
- **Ljudisolering**: Utmärkt för både värme- och ljudisolering.
- **Återvinningsbart**: Ofta tillverkat av återvunnet material och kan återvinnas.
- **Nackdelar**:
- Kan vara dyrare än cellplast.
- Kräver skyddsutrustning vid hantering (kan irritera hud och andningsvägar).
- Mindre effektiv isolering per cm jämfört med cellplast (högre lambdavärde, ca 0,035–0,040 W/m·K).
- **Användning**: Vanligt i väggar, tak, golv och brandskyddskritiska konstruktioner.
### 2. **Cellulosafiber (t.ex. lösull av återvunnet papper)**
- **Beskrivning**: Tillverkas av återvunnet papper behandlat med brandhämmande ämnen som bor.
- **Fördelar**:
- **Miljövänligt**: Hög andel återvunnet material och låg energiförbrukning vid tillverkning.
- **Bra isolering**: Lambdavärde runt 0,035–0,040 W/m·K, likvärdigt med mineralull.
- **Brandmotstånd**: Brandhämmande behandling gör det mindre brandfarligt än obehandlat material.
- **Ljudisolering**: Mycket bra för akustik.
- **Nackdelar**:
- Känsligt för fukt om det inte installeras korrekt (kräver ångspärr).
- Kan sätta sig med tiden i vissa konstruktioner, vilket minskar isoleringseffekten.
- **Användning**: Blåses ofta in i väggar, tak eller golv som lösull.
### 3. **Träfiberisolering**
- **Beskrivning**: Tillverkas av träfiber, ofta från restprodukter i skogsindustrin, och finns som skivor eller lösull.
- **Fördelar**:
- **Miljövänligt**: Förnybart och biologiskt nedbrytbart.
- **Fuktreglerande**: Träfiber kan hantera fukt bättre än många andra material, vilket minskar risken för mögel.
- **Bra värmeisolering**: Lambdavärde runt 0,038–0,045 W/m·K.
- **Nackdelar**:
- Mindre brandtåligt än mineralull, men bättre än cellplast (brandklass varierar, ofta B eller C).
- Dyrare än cellplast och mineralull.
- Tyngre och kan vara svårare att arbeta med.
- **Användning**: Vanligt i miljövänliga byggprojekt, särskilt trähus.
### 4. **Korkisolering**
- **Beskrivning**: Tillverkas av kork från korkek, ofta i skivform.
- **Fördelar**:
- **Miljövänligt**: Förnybart och biologiskt nedbrytbart.
- **Brandtåligt**: Kork är naturligt flamskyddande och brinner långsamt.
- **Fuktresistent**: Bra i fuktiga miljöer.
- **Nackdelar**:
- Dyrare än många andra alternativ.
- Lägre isoleringsvärde (lambdavärde ca 0,040–0,050 W/m·K).
- Mindre vanligt i Sverige, kan vara svårt att få tag på.
- **Användning**: Nischprodukt, används ofta i ekobyggnader eller som golvisolering.
### 5. **Skumglas**
- **Beskrivning**: Tillverkas av återvunnet glas som skummas till ett lätt, poröst material.
- **Fördelar**:
- **Obrännbart**: Mycket hög brandtålighet (klass A1).
- **Fuktresistent**: Tar inte upp vatten, perfekt för grundisolering.
- **Hållbart**: Lång livslängd och återvinningsbart.
- **Nackdelar**:
- Högt pris.
- Lägre isoleringsförmåga (lambdavärde ca 0,040–0,050 W/m·K).
- Tyngre än cellplast.
- **Användning**: Vanligt i grunder, källarväggar och andra fuktutsatta miljöer.
### 6. **Polyuretan (PUR/PIR)**
- **Beskrivning**: Ett skummaterial liknande cellplast, men med bättre isoleringsvärde och ofta behandlat för att vara mindre brandfarligt.
- **Fördelar**:
- **Hög isoleringsförmåga**: Lambdavärde runt 0,022–0,028 W/m·K, bättre än cellplast.
- **Lättvikt**: Enkel att hantera.
- **Vissa varianter är brandhämmande**: PIR (polyisocyanurat) är mindre brandfarligt än cellplast.
- **Nackdelar**:
- Inte lika miljövänligt som mineralull eller träfiber.
- Kan fortfarande brinna, även om PIR är bättre än PUR.
- Dyrare än cellplast.
- **Användning**: Används i väggar, tak och golv där hög isolering krävs på liten tjocklek.
### Vad ska du välja?
Valet beror på dina prioriteringar:
- **Brandskydd**: Mineralull eller skumglas är bäst.
- **Miljövänlighet**: Cellulosafiber, träfiber eller kork.
- **Fuktiga miljöer**: Skumglas eller kork.
- **Hög isolering på liten tjocklek**: PIR/PUR.
- **Budget**: Mineralull är ofta ett kostnadseffektivt val.
### Tips:
- Kontrollera byggnormer och brandkrav i Sverige (t.ex. Boverkets byggregler) för att säkerställa att materialet uppfyller kraven för din konstruktion.
- Kombinera material om möjligt, t.ex. mineralull för brandskydd och cellulosafiber för miljövänlighet.
- Om du är osäker, konsultera en byggingenjör eller leverantör för att matcha materialet med ditt projekt.
Vill du ha mer detaljer om något specifikt material eller användningsområde?
Största nackdelen med cellplastskivor är att det är svårt att få tätt i skarvar. Så att använda det som tilläggsisolering i ett gammalt hus är näst intill omöjligt. Eller i alla fall väldigt tidskrävande...C Civilpolisen skrev:
Det alternativ som ligger närmast är sprutad PIR-/PUR-isolering. Men det är en relativt ny och obeprövad metod som jag inte skulle rekommendera till ett äldre hus med okänd status på ångspärr täthet och ventilation.
Tack för värdefulla tankar! Min erfarenhet är att lite är bättre än inget! Men det beror på sammanhanget, givetvis!
Jag har lagt golv i köket och sovrummet och där är betydligt varmare på golvet än i hallen, som fortfarande har plastmattan. Jag har ingen isolering alls men lump papp under parketten... och det gör en väldans skillnad!
Jag vet ett golvat betonggolv gör stor skillnad med tunn plastskydd under klickgolvet. Betong med och utan golv är ju som natt och dag...!
x x x x
Det slog mig nu, huset som jag ska titta på är på tre våningar. I källaren vinns vedpannan , tvättstugan och garage. Men där finns inga bilder från källaren! Hur ska man tolka det!?
Mäklaren kan väl rimligen inte "glömma" fota i källaren...!? Ja, det kan ju inte forumet svara på, men lite märkligt att skippa ett helt våningsplan!
Där finns kanske vattenläcka, svampodling och annat spännande att lägga tid och pengar på...!
Jag har lagt golv i köket och sovrummet och där är betydligt varmare på golvet än i hallen, som fortfarande har plastmattan. Jag har ingen isolering alls men lump papp under parketten... och det gör en väldans skillnad!
Jag vet ett golvat betonggolv gör stor skillnad med tunn plastskydd under klickgolvet. Betong med och utan golv är ju som natt och dag...!
x x x x
Det slog mig nu, huset som jag ska titta på är på tre våningar. I källaren vinns vedpannan , tvättstugan och garage. Men där finns inga bilder från källaren! Hur ska man tolka det!?
Mäklaren kan väl rimligen inte "glömma" fota i källaren...!? Ja, det kan ju inte forumet svara på, men lite märkligt att skippa ett helt våningsplan!
Där finns kanske vattenläcka, svampodling och annat spännande att lägga tid och pengar på...!
Jag isolerade ett garage med cellplast och skummade alla skarvar, det märktes inte på elräkningen när jag började värma upp det. Vindtätt blir det.useless skrev:
Största nackdelen med cellplastskivor är att det är svårt att få tätt i skarvar. Så att använda det som tilläggsisolering i ett gammalt hus är näst intill omöjligt. Eller i alla fall väldigt tidskrävande...
Det alternativ som ligger närmast är sprutad PIR-/PUR-isolering. Men det är en relativt ny och obeprövad metod som jag inte skulle rekommendera till ett äldre hus med okänd status på ångspärr täthet och ventilation.
Nu har jag varit och tittat på huset så nu kan vi avsluta denna diskussionen! 
I alla fall relaterat till den fastigheten!
Där var så risigt att jag inte ens gick ner i källaren...
Jag var bara så förundrad över hur folk kan göra så dåliga val... men, men!
Det får dom göra, men jag vill inte vara där och ha nåt med det att göra!
Ha!
Jag var och tittade på ett annat hus nu på eftermiddagen. Det var av helt annan kaliber och även helt annan prisklass...! Men det huset skulle passa mig bättre, helt klart!
Där finns också lite pyssel att göra och ett väldigt prydligt besiktningsprotokoll. Väldigt fint, väldigt hjälpsamt!
Det fanns inget besiktningsprotokoll till det första huset, "renoveringsobjektet", och efter besöket förstod jag varför!
I alla fall relaterat till den fastigheten!
Där var så risigt att jag inte ens gick ner i källaren...
Jag var bara så förundrad över hur folk kan göra så dåliga val... men, men!
Det får dom göra, men jag vill inte vara där och ha nåt med det att göra!
Ha!
Jag var och tittade på ett annat hus nu på eftermiddagen. Det var av helt annan kaliber och även helt annan prisklass...! Men det huset skulle passa mig bättre, helt klart!
Där finns också lite pyssel att göra och ett väldigt prydligt besiktningsprotokoll. Väldigt fint, väldigt hjälpsamt!
Det fanns inget besiktningsprotokoll till det första huset, "renoveringsobjektet", och efter besöket förstod jag varför!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips på budgetlösning för att lägga om skiffer
Altan & Uteplats -
Värt att lägga bud på ett hus med anmärkningar på besiktning?
Köpa & Sälja hus -
Lägga förhandsbud? Hur gör vi för att få vårt drömhus?
Köpa & Sälja hus -
Budgetfix - lägga ny plastmatta på en gammal?
Badrum -
Lägga ut projekt för att få bud från byggare?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer