10 558 läst ·
60 svar
11k läst
60 svar
Att hälsa på folk man möter?
Folk tycker väl att dom blir tillräckligt sedda på alla medier som dom är med i.Att de skulle få nån "gilla" live är väl främmande nu för tiden.Kanske skulle alla ha med sig en skylt där det stod "gilla" och visa upp den för den hälsande personen och denne kunde då ha en räknare i handen för att kunna räkna ihop senare.
I min byhåla hälsar alla på alla. Att stanna upp när man möts på promenad, ser dom flesta som ett måste. Vi har bott här i fem år och redan har vi koll på många fler grannar än när vi bodde i BRF med 90st lgh. Här hjälps det åt med allt från läckande kopplingar på kvällar, kossor som är på vift och posthämtning när man är borta.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Jag har bott/varit lite överallt i landet, men är hemmahörande i en liten ort i Norrland. Här hälsar nog närmare 95% i alla fall, och det är ju trevligt.
Bästa promenad-hej:et var ändå när jag tog en runda en kväll i Stockholms förort. Mötte en tjej och sa "hej", hon stirrade bara på mig, gick en omväg på några extra steg runt mig och fortsatte stirra samtidigt som hon ökade takten. Jag stod kvar och undrade om jag verkligen ser så läskig ut, och hon vänder sig om två-tre gånger och stirrar. :screwy:
Bästa promenad-hej:et var ändå när jag tog en runda en kväll i Stockholms förort. Mötte en tjej och sa "hej", hon stirrade bara på mig, gick en omväg på några extra steg runt mig och fortsatte stirra samtidigt som hon ökade takten. Jag stod kvar och undrade om jag verkligen ser så läskig ut, och hon vänder sig om två-tre gånger och stirrar. :screwy:
Tror att hälsandet är mer komplicerat än vad det verkar. En hel vetenskap för att inte verka oartig.
Så, som jag skrev högre upp: hur många gånger per dag hälsar man på samma person?
Och en ny fundering: på vilket avstånd hälsar man när man möter någon?
Jag hälsar på 2-3 meters håll, mina grannar hälsar på minst det dubbla avståndet.
Så, som jag skrev högre upp: hur många gånger per dag hälsar man på samma person?
Och en ny fundering: på vilket avstånd hälsar man när man möter någon?
Jag hälsar på 2-3 meters håll, mina grannar hälsar på minst det dubbla avståndet.
Avståndet beror på omständigheterna. Någon man känner inne i ett köpcenter eller annan plats med mycket folk, 2-3m. På skogspromenad i dagsljus, 5-6m. På promenad i mörker, så fort jag hör eller ser så jag snabbt kan avgöra om det är en vän eller fiende 
"håll dina vänner nära men håll dina fiender ännu närmare"LillaSandra skrev:
Det var ju intressant att du blir irriterad på de som hälsar på tiggarna. Vad du och alla andra gör med sina pengar har ju ingen betydelse för om jag hälsar på en tiggare som sitter utanför en ingång till en affär. Och det är ju ingen som tvingar dig att ge dem pengar, eller? De sitter ju knappast kvar om de bara får hälsningar istället för pengar i muggen. Jag kan ge ett av mina surt förvärvade leende till de flesta utan någon som helst motprestation, det är det som är det fina med leende. De kostar inget, men kan ge mångfalt tillbaka.mielo skrev:Jag hälsar aldrig på tiggare och blir faktiskt rätt irriterad på folk som gör det. Anledningen är att tiggarna inte på något sätt har ett ärligt uppsåt med sitt hälsande. Enda anledningen är att man ska se dem och ge dem pengar.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför jag ska ge mina surt förvärvade pengar till en fullt arbetsför människa som väljer att sitta på sitt arsle hela dagarna och förvänta sig att folk ger pengar till denne helt utan motprestation.
Om folk slutade ge pengar så skulle vi snart vara av med denna tiggarplåga.
Blir du lika irriterad på folk som hälsar på andra som inte passar in i din värld?
Och för övrigt skrev jag att det var jag som hälsade på dem och inte tvärtom. Och för sakens skull, nej jag lägger inte pengar i muggen.
När jag bodde i ett litet område i Sthlm med ca 150 hushåll, och det enbart var folk som bodde där som faktiskt var ute och promenerade / åkte bil osv, då hälsade jag alltid när jag träffade folk.
Dock nu när jag bor i en av de större lägenhetsförorterna (Årsta) så hälsar jag bara på de som jag vet tillhör min "gård"
Dock nu när jag bor i en av de större lägenhetsförorterna (Årsta) så hälsar jag bara på de som jag vet tillhör min "gård"
jag tycker också att det är märkligt att mielo blir irriterad bara för att han är sur när han tjänar sin pengar.knipo skrev:Det var ju intressant att du blir irriterad på de som hälsar på tiggarna. Vad du och alla andra gör med sina pengar har ju ingen betydelse för om jag hälsar på en tiggare som sitter utanför en ingång till en affär. Och det är ju ingen som tvingar dig att ge dem pengar, eller? De sitter ju knappast kvar om de bara får hälsningar istället för pengar i muggen.
Är det inte min ensak vad jag gör med mina pengar? Att vara trevlig mot folk gör resten av din dag lite bättre. Och det inkluderar att hälsa på grannen men också att ge pengarna till en tiggare.
Jag hälsar gärna, det är trevligt. Bor också i villaområde i en närförort till sthlm. Men jag hör till undantagen, nästan aldrig andra börjar med att hälsa. Ju mer off man befinner sig där det finns lite folk där hälsar folk mer. Möter du en person inne i skogen så är chansen större att man hälsar än om ni sågs på en fullsatt busshållplats
Men som sagt, det på olika kulturer, ålder, uppfostran, social kompetens osv.
Något väldigt märkligt som hände var en "kärring" på 43(?) som för nått år sedan blev förbannad för att jag hälsade, på riktigt förbannad. Jag blev chockad. Jag är nästan jämnårig med henne. Jag är mkt duktig på att se vart folk kommer ifrån o jag är mkt säker på hon är från forna Jugoslavien.
Något väldigt märkligt som hände var en "kärring" på 43(?) som för nått år sedan blev förbannad för att jag hälsade, på riktigt förbannad. Jag blev chockad. Jag är nästan jämnårig med henne. Jag är mkt duktig på att se vart folk kommer ifrån o jag är mkt säker på hon är från forna Jugoslavien.
Jag hälsar på alla som hälsar på mig, oavsett deras klass i samhället eller deras religion, etnicitet, utseende, ålder, you-name-it. Möter jag någon på ett folktomt ställe så hälsar jag först, om inte dom gör det. Jag ger dock aldrig pengar till någon, oavsett klass/religion/etnicitet/utseende/ålder/you-name-it, av olika skäl.
Att hälsa tillbaka är artigt.
Att hälsa tillbaka är artigt.