Hemmakatten
Vi bor också på landet och här hälsar man på de man möter. Där vi bodde tidigare, i Stockholmsvillaförort gjorde man det inte om inte kände personen.

Hur gör ni på bussen, tåget eller t-banan när ni sätter er ned bredvid en annan person? Säger ni hej eller nickar till personen/personerna?
 
Hemmakatten skrev:
...
Hur gör ni på bussen, tåget eller t-banan när ni sätter er ned bredvid en annan person? Säger ni hej eller nickar till personen/personerna?
Klart att man hejar på, eller i alla fall nickar till, personer som man sätter sig bredvid.
Eller i alla fall ger ett litet leende.
Allt annat ser jag som oartigt :mad:

Och jag är ganska säker på att de flesta uppskattar att bli "sedda".
 
Instämmer. Jag är uppfostrad (i Stockholm) att alltid hälsa med ögonkontakt och ett hej eller en nick/leende om möjligt (alltså, går jag på Drottninggatan en lördageftermiddag hälsar jag såklart inte på de jag inte känner). Även på buss/t-bana. Livet blir så mycket trevligare så
 
cpalm skrev:
Undantaget är väl säljare, tiggare, osv. när hälsningen används som ett verktyg för att fånga någons uppmärksamhet och syftet är uppenbart. Då tycker jag det är helt OK att ignorera för att markera att man inte har för avsikt att inleda en ordväxling med personen i fråga. Det spar ju bådas tid. Vet dock att många tycker det är ohövligt att inte besvara en hälsning även i sådana situationer.
Angående tiggare hälsar jag alltid innan de gör det (oftast) och ger dem ett litet leende innan jag går in i affären.
Jag tror de uppskattar det mer än man tror. De får nog en del skit när de sitter där. De hälsar och ler alltid tillbaka även om de inte får något i muggen.
Säljare nickar jag till och går bestämt vidare. De fattar att jag inte är intresserad och hälsar tillbaka.
 
  • Gilla
Kretikos och 3 till
  • Laddar…
knipo skrev:
Angående tiggare hälsar jag alltid innan de gör det (oftast) och ger dem ett litet leende innan jag går in i affären.
Jag tror de uppskattar det mer än man tror. De får nog en del skit när de sitter där. De hälsar och ler alltid tillbaka även om de inte får något i muggen.
Säljare nickar jag till och går bestämt vidare. De fattar att jag inte är intresserad och hälsar tillbaka.
Jag gör likadant av samma skäl
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Jag kan rapportera från min ö i Karlskrona skärgård: man blir påhälsad av alla och tvärtom, även som nyanländ. Det tar stopp på närmaste fastland.
I hemmatrakterna i norra Tyskland säger man "moin" till alla, kända eller okända. Mycket trvligt.
 
knipo skrev:
Angående tiggare hälsar jag alltid innan de gör det (oftast) och ger dem ett litet leende innan jag går in i affären.
Jag tror de uppskattar det mer än man tror. De får nog en del skit när de sitter där. De hälsar och ler alltid tillbaka även om de inte får något i muggen.
Säljare nickar jag till och går bestämt vidare. De fattar att jag inte är intresserad och hälsar tillbaka.
Trevligt att läsa! Jag har faktiskt när jag ändå köpte vin till helgen, köpt en liten flaska till tiggarkvinnan också, det hjälpar inte deras barn i Rumänien och inte heller de som äger bussen men ge kanske lite värdighet i eländet.
 
harry73
Det kan aldrig vara fel att ge. Kan vara ett leende, en hälsning, en flaska vin eller en slant till de som behöver det. Och det gäller inte bara tiggare, det gäller alla!
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Jag hälsar alltid på dem jag möter när man är ute och går, ja när det inte är så många man möter alltså.
Har bott på samma ställe i 16 + 2år och köpte huset för 22 år sen ( haft det uthyrt en sväng)

Alla grannar hälsar oavsett om går cyklar åker bil osv utom en kärring, hon hälsar aldrig men gubben hennes hälsar alltid... lite roligt när båda är ute och gubben vinkar och ropar Hej och kärringen bara stirrar :)

En annan grannpar hälsar om de är ute själva men inte om de är tillsammans ute på gården...
 
Bor på landet, då förväntar man sig att folk hälsar. Är jag på Lidingö så förväntar jag mig att folk hejar.. I min värld är det bara löst folk och inavelna som inte hejar! ;)
 
cpalm skrev:
Jag blir också förvånad när man ibland möter människor som vid ett mer eller mindre enskilt möte inte ens hälsar tillbaka, trots att de uppenbarligen uppmärksammat hälsningen. Ruskigt ouppfostrat enligt min mening. Hur svårt är det att säga hej, liksom? Värst är de som svarar genom att stirra på en som om man vore nåt pucko.

.
Håller med, dessa typer har jag svårast för. Kan väl köpa det om det är en småunge som kanske har blivit tillsagd att inte prata med främlingar, eller någon tonåring som tycker allt och alla är skit och är i sin egen bubbla, men fullt vuxna normala människor som glor på en som om man vore efterbliven, de har jag väldigt svårt för.

Hade en gång en arbetskamrat som bodde i en mindre by än jag och han påstod att han skällde ut de som inte hälsade tillbaka på honom när denne var ute och gick med sin hund. Vet inte om han någonsin fick svar på varför de inte hälsade...

/S
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
C
steve5432 skrev:
Hade en gång en arbetskamrat som bodde i en mindre by än jag och han påstod att han skällde ut de som inte hälsade tillbaka på honom när denne var ute och gick med sin hund. Vet inte om han någonsin fick svar på varför de inte hälsade...
He he.
Jag mötte en brevbärare 30-års åldern i entrén här för några år sedan som besvarade min hälsning med pucko-blicken. Då vi hade rätt gott avstånd tänkte jag att jag hälsar igen, lite tydligare. Så jag hör mig själv ryta HEEEEJ lite kraftigare än vad jag hade tänkt mig. Fick iallafall ett litet försynt hej tillbaka :p

Ett problem här i Sverige är nog att det också är ruskigt oförskämt att anmärka eller ha synpunkter på andras beteende. Så den som inte har den grundläggande etiketten med sig från barndomen blir ju tyvärr kanske aldrig riktigt medveten om det. Lite knepigt det där.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
cpalm skrev:
Ett problem här i Sverige är nog att det också är ruskigt oförskämt att anmärka eller ha synpunkter på andras beteende. Så den som inte har den grundläggande etiketten med sig från barndomen blir ju tyvärr kanske aldrig riktigt medveten om det. Lite knepigt det där.
Precis!
Det är bara i dessa såpoperor som "Farmen" där man får säga precis vadsomhelst om andras beteende. Då går det överstyr åt andra hållet och kallas underhållning. Mysko.
 
J
Intressant som sagt, som relativt nyinflyttad (1 år nu) i en "förort" till stockholm så hälsar jag på de flesta som jag tror bor i området, när jag var föräldraledig så hälsade jag på massor av pensionärer och både jag och de hade gott om tid och jag bytte några ord även med de som bodde flera kvarter bort, i princip alla hälsade. Jag hälsar numera på de flesta jag möter, de flesta hälsar tillbaka. Men i princip träffar man bara boende, då det bara finns en väg in till området med (gissar jag) nåt drygt hundratal hus. Dock, vid fint badväder eller skridskoväder kommer "utsocknes", då hälsar man bara om man hamnar precis bredvid vid badplatsen tex. I det förortsområdet med lägenheter jag bodde i tidigare hejade man enbart på de man verkligen kände, närmsta grannarna eller bekanta på annat sätt.

På jobbet, med ca 2500 anställda på det "byggnadskomplex" jag jobbar i, så hälsar man i korridoren med hej eller nickning första gången man ser någon man känner på nåt sätt, men numera är det så många okända ansikten (var ca 1000pers för 15 år sen när jag började) så att hälsa på alla man möter skulle bara bli konstigt...

Tycker det är trevligt med folk som hälsar, jag är inte supersocial själv, men försöker iallafall hälsa när jag kan... däremot kanske man inte alltid är sugen att snacka med alla... kanske därför folk inte vill heja, rädsla för att "fastna"?
 
Intressant att TS bor i Blekinge.
Jag är relativt nyinflyttad till en liten ort nära Karlshamn.
Jag har lagt märke till samma fenomen här när man är ute och promenerar.
Om jag möter någon på en liten skogsstig/promenadslinga brukar jag hälsa men de flesta tittar på mig som att jag precis har förolämpat hela deras släkt.
Med lite tur kan man få tillbaka ett ytterst tveksamt "hej" men för det mesta går de bara vidare med gapande munnar efter detta mötte med en galning.
Lite tråkigt att man i alla fall inte kan hälsa tillbaka tycker jag.
Frisören som är uppväxt här säger att människor håller sig för sig själva och är väldigt avigt inställda mot "utbölingar."
Det märktes också när vi flyttade in då en del grannar inte hälsade på oss och fortfarande inte gör det. Trist!
Jag är en 27 år gammal kvinna ifall det har något med saken att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.