10 558 läst ·
60 svar
11k läst
60 svar
Att hälsa på folk man möter?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Håller med alla här kring hälsandet och skulle vilja lägga till en situation. Har märkt att på jobbet så är det många som säger god morgon till alla kollegor men ignorerar den inhyrda städerskan. Jävla sätt om du frågar mig. Själv hälsar jag alltid på henne och man märker att det är uppskattat. Varför skulle hon inte vara en del av arbetsplatsen bara för att hon är inhyrd via bemanningsföretag? Eller är det för att städpersonal inte klassas som "riktiga" kollegor? Kan tilläggas att det alltid är samma kvinna som är där, det varierar inte från gång till gång. Där jag bor hälsar alla glatt på varandra 
Är allergisk mot folk som inte hälsar på städerskan/receptionisten/servitrisen/etc.
Självklart hälsar jag på dem med lika mycket värme som jag hälsar andra medmänniskor med.
Självklart hälsar jag på dem med lika mycket värme som jag hälsar andra medmänniskor med.
Man kan väl inte nosa varje person i skrevet som man träffar, då blir det ju plingplongtaxi till annan ort! Förvisso har jag inte provat, nöjer mig med att hälsa på grannarna, de är inte så många, råkar man nosa fel granne i.... blir väl respektive på alla håll lite småsura, det är väl sådant man får leva med, om man väljer att göra som djuren alltså!cpalm skrev:Det var en intressant vinkling, jag har faktiskt aldrig uppfattat det så alls.
Spontant tänker jag mer som att om man är en trevlig person så hälsar man, om man är en otrevlig typ hälsar man inte.
Hälsandet är ju inte på något sätt unikt för människan, nästan alla djur hälsar ju på olika sätt. Så den grundläggande sociala funktionen sitter nog väldigt djupt i generna. Sen kanske den inte har en lika betydelsefull funktion för oss moderna människor som den har för andra varelser(?)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, vi är ju inte hundar heller, vi är människor och hälsar på annat sätt.Pagno skrev:
Mina två kattfröknar, som är systrar, sätter nosarna mot varandra när de möts.
Definitivt en sorts hälsning.
Vi människor har olika nivåer: Ett hej, en nick, ett handslag eller en kram beroende på situationen.
Kindpussar är väldigt vanligt även bland obekanta som möts i sociala sammanhang.
Men nej, lukta absolut inte grannarna i stjärten
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej själv (nickarPagno skrev:
Men detta är faktiskt viktigt.
Jag har fått lära mig hur två killar/män/gubbar skall hälsa på varandra för att det skall anses som comme-il-faut.
Alltså om man redan känner varandra:
Bröstkorg mot bröstkorg, ena handen, lätt knuten, bakom kompisens rygg, tre snabba dunk på ryggen med knuten hand, sedan snabbt isär. Alllt annat är alltför HBTQIA eller vad det heter nu :wow:
Jag hälsar aldrig på tiggare och blir faktiskt rätt irriterad på folk som gör det. Anledningen är att tiggarna inte på något sätt har ett ärligt uppsåt med sitt hälsande. Enda anledningen är att man ska se dem och ge dem pengar.knipo skrev:Angående tiggare hälsar jag alltid innan de gör det (oftast) och ger dem ett litet leende innan jag går in i affären.
Jag tror de uppskattar det mer än man tror. De får nog en del skit när de sitter där. De hälsar och ler alltid tillbaka även om de inte får något i muggen.
Säljare nickar jag till och går bestämt vidare. De fattar att jag inte är intresserad och hälsar tillbaka.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför jag ska ge mina surt förvärvade pengar till en fullt arbetsför människa som väljer att sitta på sitt arsle hela dagarna och förvänta sig att folk ger pengar till denne helt utan motprestation.
Om folk slutade ge pengar så skulle vi snart vara av med denna tiggarplåga.
Du behöver intehälsa tiggare eller ge dom pengar. De blir inte arg och tar inte illa upp.
Och den dag (jag hoppas fördig att det aldrig händer) du har det så svårt att du är beredd att sitta på gatan med en pappersmug för några unka hundralapper lovar jag att du också får en slant när jag kommer förbi (och jag hälsar dig eller ler mot dig)
Och den dag (jag hoppas fördig att det aldrig händer) du har det så svårt att du är beredd att sitta på gatan med en pappersmug för några unka hundralapper lovar jag att du också får en slant när jag kommer förbi (och jag hälsar dig eller ler mot dig)
Jag brukar hälsa på dom jag möter där jag bor.
I denna byn så är vi bara ca 11 personer och man vill ju inte få rykte om att vara otrevlig.
Angående att hälsa på jobbet så bryr jag mig inte ett dugg ifall ingen säger något till mig på morgonen när man kommer dit.
Jag har riktigt riktigt dåligt morgonhumör och blir väldigt irriterad av att alla säger 'god morgon' till mig.
Jag brukar svara den första, men när den 4:e inom en radie på 10 meter har sagt det så är jag redo att explodera....
Efter att ha gått upp 6 på morgonen, kört 6 mil bland idioter på vägarna så kommer det aldrig att finnas någonting som ens kan komma i närheten av att klassas som god morgon i min värld.
Det blir ju inte mycket bättre av att jag trivs bäst med att jobba natt, men nu är fast på ett jobb som har dagtid....
I denna byn så är vi bara ca 11 personer och man vill ju inte få rykte om att vara otrevlig.
Angående att hälsa på jobbet så bryr jag mig inte ett dugg ifall ingen säger något till mig på morgonen när man kommer dit.
Jag har riktigt riktigt dåligt morgonhumör och blir väldigt irriterad av att alla säger 'god morgon' till mig.
Jag brukar svara den första, men när den 4:e inom en radie på 10 meter har sagt det så är jag redo att explodera....
Efter att ha gått upp 6 på morgonen, kört 6 mil bland idioter på vägarna så kommer det aldrig att finnas någonting som ens kan komma i närheten av att klassas som god morgon i min värld.
Det blir ju inte mycket bättre av att jag trivs bäst med att jobba natt, men nu är fast på ett jobb som har dagtid....
Men är inte det där en myt egentligen? Jag har aldrig märkt det där fenomenet på någon arbetsplats jag varit på, och det har varit rätt så blandade ställen.xdigger skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Absolut inte. Det är en del av det sociala kontraktet att alla på den fulla tunnelbanan låtsas att de är helt ensamma där. Att hälsa på den man sätter sig bredvid (om man inte känner den) är ett rejält övertramp.Hemmakatten skrev:
Men så bor jag ju i "stockholmsvillafört" också.
Absolut ingen myt. På min arbetsplats (stort känt företag) hälsar få på personal "under deras nivå"bonnier skrev:
Född och uppvuxen i Stockholmsförort, bott i city och bor numer i annan Stockholmsförort på andra sidan stan. Att många beter sig som du anger är en sak men att det skulle vara del av något socialt kontrakt håller jag inte med om. Jag nickar artigt till de passagerare jag sätter mig bredvid.fiskbuggaren skrev:
