Väggen ska få kakel på dig :)
Men skivan ser lite flammig ut för betongen suger upp oljan olika fort verkar det som, dock har den en jämn och fin färg nu efter sisådär 2-3 dagar!

Tjena,
Har nog ett litet jobbigt problem tror jag,
Det är som ett halvvitt lager uppepå skivorna mer eller mindre på vissa ställen,
När man våtslipar blir det lite mjölkaktigt...
När skivorna är blöta syns det inte alls.
Någon som vet ett smidigt sätt att få bort det här? försvinner gradvis när man slipar.

alexwidell skrev:
Tjena,
Har nog ett litet jobbigt problem tror jag,
Det är som ett halvvitt lager uppepå skivorna mer eller mindre på vissa ställen,
När man våtslipar blir det lite mjölkaktigt...
När skivorna är blöta syns det inte alls.
Någon som vet ett smidigt sätt att få bort det här? försvinner gradvis när man slipar.
Det enda sättet för att få bort det är att slipa.

Ni som oljar med paraffinolja, tycker ni att ni får en tillräckligt smutsavvisande yta?
Paraffinolja torkar ju nämligen -aldrig-, till skillnad från en olja med torkande/härdande oljor/hartser.

Bara nyfiken på era resultat, på trä är ju paraffinolja mer passande för skärbrädor och dylikt.
Iom att den inte torkar är den ju generellt sett halvt omöjlig att polera.

Den blir nästan mer vit när jag slipar?
Vad är det vita för något mjölkar bort när man slipar fast den verkar det som det kommer tillbaka

Jag har en betongdiskbänk som jag själv inte tillverkat utan som fanns i lägenheten när jag flyttade in. Den har i min ägo tyvärr fått ett par fläckar pga vatten som blivit liggande. Hur gör jag för att få bort dessa fläckarna? Jag har oljat in med rapsolja men det verkar som att vattenglas är det bästa lr?

tack för många bra inlägg!

• Gilla
Håkan Börjesson
  • Laddar…
Det förvånar mig att ingen har nämnt vibrationsfri betong?
///j

jomany skrev:
Det förvånar mig att ingen har nämnt vibrationsfri betong?
///j
Jag har aldrig jobbat med vibrationsfri/självkompakterande betong och undrar därför om resultatet blir lika bra som med en välvibrerad "vanlig" betong? Några nackdelar (förutom att den är dyrare antar jag)?

Googlade lite och hittade bara självkompakterande pumpbetong. Känns lite overkill om man skall gjuta en bänkskiva ;) Något tips på tillverkare som skeppar i säck?

Jag har egentligen ingen aning. Satte ut lite väggar och annat jox åt några betongare och de berättade att det fanns vibrationsfri betong för applikation där man av ett eller annat skäl inte kan vibbra. Som jag förstod det skulle den i alla fall inte vara sämre än vanlig betong. Men om det går att gjuta bänkskivor av den??? Devettefan!

///j

Skb är säkert fin att gjuta bänkskiva av men har dessvärre aldrig sett den på påse, och när vi beställer den på jobbet(genom pumpbil) så är den skapligt dyr per m3 så och du ska ju bara ha några liter, så det skulle bli en dyr historia, den duger bra att bara vibrera vanlig finbetong men använd gärna en blank skiva i formen så flyter det ihop bättre.

Nu till min fråga, jag har aldrig använt vattenglas förut men nu har jag gjutit mina bänkskivor, så hur länge bör jag vänta med att lägga på vattenglas?
mvh

Redigerat:
Vad gäller vattenglas så är mitt svar, undvik det om du inte har erfarenhet. För mig blev det enbart en vit kletig sörja, som jag nu måste slipa av på något sätt. Oklart vad som blev fel men bra är det inte.

jawen skrev:
Sedan vad gäller betong och olja, betong härdnar under en mycket lång tid ca 50 år är normalt även om hållfastheten som står på säcken uppnås efter 28 dagar i 20 grader och normalt luftombyte.
Behandlar man betong med oljor innan 28 dagar så kommer inte hållfastheten att uppnås och man vill väl ha en hållfast skiva ?.
Vet att det är ett gammalt inlägg, men i och med att ingen annan svarat på detta så gör jag det. Självklart fortsätter betongen att brinna även om man behandlar den. Betong brinner om man så häller den i en plastpåse och knyter ihop.

Därmed inte sagt att det inte finns andra skäl att vänta med behandlingen. Kanske är det bra om fukthalten i betongen får sjunka innan man behandlar den, till exempel.

Jag behandlade min ena bänkskiva efter ca 36h med vattenglas, blev skitbra. Den andra efter ca 20h resultat= skitbra....

Helnöjd med hela skivan.

Mvh

Hittade just denna intressanta tråd.
Kom på en sak som man skulle kunna prova om man vill ha en blank och fin yta på sin gjutna bänkskiva utan att behöva slipa ett dugg. Jag har gjutit mindre saker på en glasruta och då får man en extremt slät och blank yta. Det borde funka även för bänkskivor bara man har en tillräckligt stor glasruta. En skillnad blir dock att man inte får fram något kornigt mönster som man får fram om man slipar. Däremot kan man färga betongen i önskad nyans. Viktigt att vibrera bort bubblor bara, de syns bra mot den blanka ytan. Personligen tycker jag att små bubblor inte stör, de kan tvärtom bryta av den annars stela ytan.
Det kan vara klurigt att få loss glaset bara, när man gjuter mot glas bildas ett vakuum som man måste få att släppa genom att försiktigt sticka in en spackel mellan betong och glas. Använd förresten inte formolja på glaset, det skall vara helt rent, minsta fettfläck eller smuts syns annars.

På YouTube finns såklart en hel del matnyttiga tips för detta också. Sök på "Fu-Tung Cheng" så får man både idéer om design och praktiska tips om material. T.ex. att använda melaminskivor, styropor (frigolit), styva plastremsor och dubbelhäftande mattejp för att enkelt göra formar utan en enda skruv. Måste testa vid tillfälle.

• Gilla
Missad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.