376 589 läst ·
138 svar
377k läst
138 svar
Att gjuta en bänkskiva i betong - bilder, frågor..
Jag vill gärna ha en betongskiva som är vit (eller väldigt ljus), är det någon som vet hur man kan åstadkomma detta?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Om man gör som plastbåts-/surfbrädebyggare gör så polerar man ju och vaxar själva formen. Därefter läggs ett "topcoat" på och därefter kan man gjuta och armera. Någon tipsade om epoxy, jag är dock osäker på om det fäster mot en vaxad yta. Vad finns det för alternativ?
wireless2000: Du kan blanda din egen betong med cement, vatten och vit marmorsand.
wireless2000: Du kan blanda din egen betong med cement, vatten och vit marmorsand.
En fundering här:
Ni som har fått till en spegelblank yta (som bland annat finns avbildat i Finjas broschyr). Hur har ni gjort?
Jag har provat att slipa på en liten provplatta ända ner till 1200 i kornstorlek men det blir ju inte blankt.
Sedan så är det väl inte fel att stöta utsidan av formen vid gjutningen med en borrhammare och ett avkapat SDS-huggjärn. Blir rejäla vibrationer när man sätter den mot formen.
----
För övrigt så tänker jag på TV-programmet som gick för något år sedan om en japansk byggfirma som fått i uppdrag att bygga ett betonghus. Kraven var mycket höga och en av de ansvariga byggherrarna var där på natten och putsade och grät över luftbubblorna.
Som jag minns det komprimerade de betongen med långa stavar som de snurrade fram och tillbaka, samtidigt som en del stod på utsidan formarna och knackade.
----
Ni som har fått till en spegelblank yta (som bland annat finns avbildat i Finjas broschyr). Hur har ni gjort?
Jag har provat att slipa på en liten provplatta ända ner till 1200 i kornstorlek men det blir ju inte blankt.
Sedan så är det väl inte fel att stöta utsidan av formen vid gjutningen med en borrhammare och ett avkapat SDS-huggjärn. Blir rejäla vibrationer när man sätter den mot formen.
----
För övrigt så tänker jag på TV-programmet som gick för något år sedan om en japansk byggfirma som fått i uppdrag att bygga ett betonghus. Kraven var mycket höga och en av de ansvariga byggherrarna var där på natten och putsade och grät över luftbubblorna.
Som jag minns det komprimerade de betongen med långa stavar som de snurrade fram och tillbaka, samtidigt som en del stod på utsidan formarna och knackade.
----
Apprentice, tack för svaret. Vi skall kolla efter sådant.
En fundering till, hur göra med underlimmad diskho, är det möjligt eller är planlimmad etc att föredra i det här fallet?
En fundering till, hur göra med underlimmad diskho, är det möjligt eller är planlimmad etc att föredra i det här fallet?
VAttenstopp även kallat Vattenglas kan man använda för att få betongen skyddad och tålig, men det bör man helst ha på först när man är nöjd med slätheten.
Vattenstopp/glas går ned ett par mm i betongen så du kan polera yttligare efteråt, och också ha på flera tunna lager till. ( ytan blir som glas om man har många lager på )
MvH Jawen
Vattenstopp/glas går ned ett par mm i betongen så du kan polera yttligare efteråt, och också ha på flera tunna lager till. ( ytan blir som glas om man har många lager på )
MvH Jawen
Har just färdigt betongskivor till vårt nya kök, lade in dem i förra veckan. Vi har gjort en del "test-fläckar" med kanon resultat. Om man låter vin ligga länge blir det självklart fläckar men det tar ett bra tag nu. Vi behandlade dem först med paraffinolja och verkligen mättade dem. De mer eller mindre låg i olja i några dygn... När de torkat upp så vaxade vi dem med carnubavax och får då en relativt hård yta som är riktigt bra mot vätska. Blir inte hel blankt men ändå en riktigt snygg yta... Dessförinnan slipade jag dem med våtslippapper. 60, 80, 120, 240. 400, 600, 800, 1000, 2000. För de finare "papprena" kan jag varmt rekommendera abralon om ni inte skulle ha lyxen att kunna slipa med diamantslip, det slår nog det mesta.
Jawen, du verkar vara väldigt säker på att vattenglas är den bästa lösningen. Står en betongskiva behandlad med vattenglas emot sura ämnen (vin, citron mm) så att fläckar inte uppstår? Som Hasse nämner lämnar sura ämnen otrevliga fläckar på betongen, åtminstone med samtliga behandlingar jag har testat (vattenglas har jag inte testat).
Av nyfikenhet... hur påverkas betongen negativt av olja?
Av nyfikenhet... hur påverkas betongen negativt av olja?
Frågan är vad man vill ha för yta, vattenglas verkar ju som sagt vara bra om man vill ha "pianolack". Vill man ha en mer "naturlig" yta så har olja kombinerat med vax varit kanon. Resultatet blir en betong med "wet-look". Råkade slå sönder två glas rött i helgen över skivorna och det var inga konstigheter, inga fläckar alls.
På begäran kommer här en liten beskrivning för hur skivorna göts. Jag använde mig av vanlig finbetong från ByggMax, formarna gjorde jag av formplyfa. Till armering hade jag armeringsmatta 5 mm med 100 mm stora maskor. Jag blandade betongen rätt så lös, det var lättare att få till det bra då. Det man får tänka på är att det blir rätt mycket vattenspill men resultatet blev som sagt bättre. Fyllde formen till ca 2/3 och vibrerade mkt! Till det använde jag mig av en excenterslip utan papper som jag körde på en bräda som låg på formens sarger. Mitt tips är att vibrera mycket och sedan lika mycket till, det gör stor skillnad för att få bort porer. Sedan i med armering och fyll på med återstoden av betongen och vibrera igen. Sedan rakade/”sågade” jag formen med en bräda för att få bort överflödigt. Till sist stålade jag den med en murslev. Det är viktigt att undersidan är jämn annars kommer skivan att ligga ostadigt på köksstommarna.
Under tiden betongen härdar vattnade jag den under de första dagarna och lät den härda under plast. Jag göt inomhus, 20 grader, hur det fungerar i andra temperaturer vet jag inte. Det tog en vecka tio dagar innan jag vände på skivan och när detta görs så ska man vara extra försiktig med kanterna, de är spröda.
Slipning. Jag använde mig av en transmissions-excenterslip. Fungerade fantastiskt bra. Spolade betongskivan och slipade. Jag fick mycket hjälp av en maskinuthyrare i helsingborg som hjälpte mig att fixa papper mm. Jag började med 60 papper och slipade mig ned till 500 papper. Det går rätt så mycket papper men om man byter oftare så går det snabbare och med bättre resultat. Tänk också på att ha låga varv med grov papper etc. Efter 500 pappret så gjorde jag en pasta på silat finbetong och vatten som jag ”masserade” in i de fibrer som kommit fram under slipningen. Låt stå och härda över natten och börja sedan att slipa med samma papper igen. Skulle man ha mycket porer så gör om porfyllningen igen. Fortsätt sedan uppåt i finhetsgrad till du får önskad yta. OBS! Detta ger inte någon blank pianolacks yta men den blir extremt jämn och fin. Flera som sett dem tror inte att jag slipat dem för hand. Sedan återstår behandlingen. Jag dränkte skivorna i paraffin-olja två-tre gånger och lät dem stå och suga i dagar. När de inte sög mer torkade jag av överflödigt och lät dem sedan torka helt. Därefter polerade jag dem med Carnubavax som jag hittade hos en färghandel.
Material: festool Transmissions-excenterslip RO 150 FEQ-Plus
Papper: 60, 80, 120, 240 – noname stenpapper, 500-4000 Abralon avsett för billacksslipning.
Olja: Paraffinolja
Vax: Möbelvax baserat på Carnubavax
Kostnad: Material samt maskinhyra med papper etc ca 3000 för ett helt kök – totalt 4 m bänkskiva
Under tiden betongen härdar vattnade jag den under de första dagarna och lät den härda under plast. Jag göt inomhus, 20 grader, hur det fungerar i andra temperaturer vet jag inte. Det tog en vecka tio dagar innan jag vände på skivan och när detta görs så ska man vara extra försiktig med kanterna, de är spröda.
Slipning. Jag använde mig av en transmissions-excenterslip. Fungerade fantastiskt bra. Spolade betongskivan och slipade. Jag fick mycket hjälp av en maskinuthyrare i helsingborg som hjälpte mig att fixa papper mm. Jag började med 60 papper och slipade mig ned till 500 papper. Det går rätt så mycket papper men om man byter oftare så går det snabbare och med bättre resultat. Tänk också på att ha låga varv med grov papper etc. Efter 500 pappret så gjorde jag en pasta på silat finbetong och vatten som jag ”masserade” in i de fibrer som kommit fram under slipningen. Låt stå och härda över natten och börja sedan att slipa med samma papper igen. Skulle man ha mycket porer så gör om porfyllningen igen. Fortsätt sedan uppåt i finhetsgrad till du får önskad yta. OBS! Detta ger inte någon blank pianolacks yta men den blir extremt jämn och fin. Flera som sett dem tror inte att jag slipat dem för hand. Sedan återstår behandlingen. Jag dränkte skivorna i paraffin-olja två-tre gånger och lät dem stå och suga i dagar. När de inte sög mer torkade jag av överflödigt och lät dem sedan torka helt. Därefter polerade jag dem med Carnubavax som jag hittade hos en färghandel.
Material: festool Transmissions-excenterslip RO 150 FEQ-Plus
Papper: 60, 80, 120, 240 – noname stenpapper, 500-4000 Abralon avsett för billacksslipning.
Olja: Paraffinolja
Vax: Möbelvax baserat på Carnubavax
Kostnad: Material samt maskinhyra med papper etc ca 3000 för ett helt kök – totalt 4 m bänkskiva
Bygga_bo:
Vattenglas kan du använda för att "binda upp" betongen med dvs skapa ett tätare skikt strax under ytan, sedan kan du slipa lätt och behandla med vax eller liknande, detta gör att förångningen genom skivan sker mycket långsammare så du inte behöver underhålla den så mycket.
Men att mätta skivan med olja ger inget långsiktigt resultat, oljor avdunstar relativt fort och varför först mätta skivan med olja för att sedan ha vax på ?? , finner inte logiken här.
Sedan vad gäller betong och olja, betong härdnar under en mycket lång tid ca 50 år är normalt även om hållfastheten som står på säcken uppnås efter 28 dagar i 20 grader och normalt luftombyte.
Behandlar man betong med oljor innan 28 dagar så kommer inte hållfastheten att uppnås och man vill väl ha en hållfast skiva ?.
Beroende på blandning och antal lager så kan man styra mättnaden av skivan med vattenglas, det behöver absolut inte bli "pianoblankt".
MvH jawen
Vattenglas kan du använda för att "binda upp" betongen med dvs skapa ett tätare skikt strax under ytan, sedan kan du slipa lätt och behandla med vax eller liknande, detta gör att förångningen genom skivan sker mycket långsammare så du inte behöver underhålla den så mycket.
Men att mätta skivan med olja ger inget långsiktigt resultat, oljor avdunstar relativt fort och varför först mätta skivan med olja för att sedan ha vax på ?? , finner inte logiken här.
Sedan vad gäller betong och olja, betong härdnar under en mycket lång tid ca 50 år är normalt även om hållfastheten som står på säcken uppnås efter 28 dagar i 20 grader och normalt luftombyte.
Behandlar man betong med oljor innan 28 dagar så kommer inte hållfastheten att uppnås och man vill väl ha en hållfast skiva ?.
Beroende på blandning och antal lager så kan man styra mättnaden av skivan med vattenglas, det behöver absolut inte bli "pianoblankt".
MvH jawen
Jag gjorde skivorna 40 mm tjocka.
Jag fick tips om att använda både olja och vax och det har fungerat bra... Hade faktiskt ingen aning om att det fanns något som vattenglas, det låter ju förträffligt! Antar att man får testa sig fram till vad man själv tycker fungerar bra, alla sätt är ju bra utom de dåliga
Trots allt så tror jag att det absolut bästa är att slippa med diamantslip för att få en blank yta genom slipning som man slipper att underhålla. Men, hur jag än letade så kunde jag inte hitta någon förutom stora golvslipmaskiner och det blir både dyrt och bökigt.
LiMa
Jag fick tips om att använda både olja och vax och det har fungerat bra... Hade faktiskt ingen aning om att det fanns något som vattenglas, det låter ju förträffligt! Antar att man får testa sig fram till vad man själv tycker fungerar bra, alla sätt är ju bra utom de dåliga
Trots allt så tror jag att det absolut bästa är att slippa med diamantslip för att få en blank yta genom slipning som man slipper att underhålla. Men, hur jag än letade så kunde jag inte hitta någon förutom stora golvslipmaskiner och det blir både dyrt och bökigt.
LiMa