Hej alla!

Någon här som har erfarenhet av att själv fixa markarbete till det blivande huset? Det jag tänker på är då inte sprängning av berg utan grävarbete, markbedd+dränering samt rördragning för el+VVS. Allt detta för en blivande isolerad platta med ingjuten golvvärme.

Är det någon idé att se över marknaden av begagnade grävmaskiner/traktorer med grävaggregat för att själv göra detta jobb? Om så är fallet, vad kan man tänkas få betala för en sådan pojkdröms-leksak?  ;D

Mvh Stefan  :)

Att hitta en bonde med traktorgrävare som kan hyra ut maskinen brukar vara ganska lätt, sällan vill dom skriva kvitto heller...

Cattis; hmmm ja det kan vara ett prisvärt och bra alternativ?! Problemet är ju då bara att man måste släppa ifrån sig pojk-drömmen när man är klar ;)

Någon som fixat detta med markarbetet själv?

/S

Har för mig att man ibland kan hitta begagnade grävmaskiner i Gula Tidningen för 30-50 kkr. När man är klar med sina markarbeten kan man antagligen sälja den för lika mycket.

Grunden är grunden... Om man som amatör inte lyckas perfekt, hur blir det med resten av husbygget då?

Hmmm att själv gräva ut för att få plats med utfyllnadsmaterial eller inför sprängning kan väl ändå inte göras på alltför många sätt ? ! ? !

Vore ju himla bra att ha den där traktorgrävaren när man grov/finplanerar tomten också ;)

/Stefan

Jag tror nog att din kvalitetsansvarige kan göra en bedömning av din kompetens gällande markarbetena.
Vem som helst kan klara av det men det kanske inte godkänns av KA och då har du gjort allt i onödan.
Men Jag köpte en traktorgrävare innan bygget och har gjort väg, markplatta, grävt ur massor för ifyllnad av tvättad sten för bästa avrinning. Kolla också så att inte grävning ingår i priset när dom skall dra elen för det är väldigt olika har jag hört. Onödigt att göra jobbet och sen så får du ändå pröjsa ;)
Take care
/A :D

Hej!

Elliott: Vart fick du tag på din grävare? Ungefär hur mycket fick du ge för den? Lite nyfiken är man ju allt ;D

Mvh Stefan :)

Fick tag på en Volvo hjullastare med separat grävaggregat av en kompis som kände en bonde långtbortistan. 35000kr kostade den men jag fick repa den för 25000 men det var det värt. Grannarna har just nu DM i gräsklippare så jag funderade på att köpa slåtterbalk till maskinen och visa dem vem som är kung ;D
Jag bor ju mitt på landet och bygger rätt stort så jag kan ha kvar den utan att tanten störs av den. Den har fungerat som Snöplog,avlastningsredskap,planeringsverktyg,grävskopa, Lyftkran för att ta fram redskap eller för att ställa takstolar mm mm på plats. Bara för det här som jag kommer på nu så vågar jag inte tänka på vad det skulle ha kostat att hyra eller betala någon för att göra det.
All grus som las ut för vägen skulle ha kostat 20000 att ha någon med lastare tuffa runt och peta ut mitt grus på rätt ställe :-X
mvh
E 8)

Har gjort det mesta av markarbetet själv. En snubbe med traktorgrävare schaktade billigt åt oss. Sedan paddade vi underlaget ordentligt. 20 cm rörgravsgrus 0-8mm och intensiv paddning igen. Fiberduk och 25cm makadam (behöver inte paddas). piece of cake! Med padda och laser är jobbet inte svårt och får man bara sin KA:s medgivande och konsulthjälp är det en baggis. Rörarbetena överlät vi till hantverkare, även om vi la golvvärmeslingorna själva. Såhär i efterhand kunde man gjort rörarbetet själv också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.