:thinking:Hej!

Vi har i princip ingen tidigare erfarenhet av husbygge men tänkte dra oss in i träsket nu. Vad jag har förstått så krävs någon typ av startbesked från kommunen för att banken skall kunna ge ut ett byggnadskreditiv. Frågan är då hur man ska köpa eller rättare sagt finansiera tomten. Jag hade för mig att (ifall man köper tomten av samma entreprenör som bygger huset) man skriver på samtidigt för allt (inkl. tomt, bygge etc.). Tar man alltså ett bolån för att köpa tomten? Förklara grundligt för en amatör är ni snälla

coconut
När vi köpte tomten så pratade vi med banken om vad vi skulle bygga. De gav oss då ett tillfälligt lån för att köpa tomten. Vi valde dock att betala handpenning själva, men vi hade kunnat låna hela summan.

Detta lån löstes sen när vi fick startbesked för huset och kunde starta byggnadskreditiv. Tiden mellan tomtköp och kreditiv så betalde vi bara ränta på tomtlånet. Nackdelen var att detta lån hade en ganska hög ränta gentemot kreditivet.

• Gilla
JonasPersson72
  • Laddar…
@coconut Betalade ni då handpenning både för kostnad på tomten och senare när huset var färdigställt och en 15%-ig kontantinsats skulle betalas?

Redigerat:
coconut
Både ja och nej. Det fungerade såhär:

Vi köpte en tomt för enkelhetens skull säger vi att den kostade 1 miljon. Vi fick då ett tillfälligt lån utan egentlig säkerhet på 900 000. 100 000 dvs 10% betalde vi i handpenning med egna pengar vi hade sen innan.

Efter ca 6 månader fick vi startbesked och kunde lösa det tillfälliga lånet genom att baka in det i kreditivet. Kreditivet var på 4,5 miljoner och när tomten var inlagd hade vi alltså 3,6 miljoner kvar att bygga för.

Vi hade en förhandsvärdering som var strax över totalkostnaden för hela bygget, så att banken såg att vi hade en kalkyl som höll.

När bygget var klart så hade vi en slutvärdering som landade på en bit över vad vi hade nyttjat i kreditivet. Eftersom vi redan betalt en del kontant.

Så när vi la om till bolån la vi 15% av slutvärdering i kontantinsats. Men eftersom slutvärdering var högre än vad vi hade i kreditivet delvis pga att vi lagt 100 000 på tomten redan och betalat en del annat kontant. Så kunde vi dra av den summan från kontantinsatsen till banken.

Det som tillkom som vi inte tänkte på från början var handpenning till husleverantören. Denna var dock på ca 30-40 000 om jag minns rätt. Denna skulle betalas innan vi kunde starta kreditivet, så den fick vi också lösa kontant.

• Gilla
MrBilo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.