Byggde en dammsamlare med hjälp av två vanliga stänkskydd till vinkelslipen och borstlist. De fungerade riktigt bra, men tänk på att livslängden på en billig vinkelslip när man slipar med sådan skiva är mellan 30sek och 20min. Ett riktigt stort filter är viktigare än kraftig dammsugare. Blir de för tätt vid borsten och man har för kraftig maskin så kommer det bara suga fast. Jag har nog slipat 25kvm gips/färg från källarvägg samt golv med den lösningen.

Jag har en Lidl vinkelslip som redan är lite sönder men som jag lyckats reparera så den duger till att jobba med. Samt en 10 år gammal polermaskin som hängt med. Med bra dammuppsamling borde man ju förlänga livstiden. Får se hur det blir.

Vad rekommenderas för att spackla hålen, flytspackel? Biltemas är det enda flytspacklet jag hittat som är rekommenderat för utomhusbruk.

Det går att slipa betong med en stålkoppsborste annars, tog bort den yttersta "huden" och lämnade en ganska fin och intressant yta. Får se om det blir nån flytspackling, lite "rough" ser ganska intressant ut....

Väldigt JOBBIGT! Allt går fel känns det som...

Beställde en diskho från nätet och tänkte att den är som den vi har i köket, man gör ett hål bara för själva hon och placerar resten ovanpå och kanterna ligger mot skivan. Men nej det är någon design som är helt mysko, man borde ha gjort ett riktigt stort hål för denna design, inte bara för själva hon utan hela grejen, annars sitter den cirka en centimeter över skivan....

Funderar vad kan man göra nu.... ny diskho kanske, eller går det att gjuta en diskho i betong efter man gjort skivan, har varit under intrycket dom måste gjutas på samma gång som skivan.

EDIT: Slår mig att det kanske inte är mysko utan förmodligen normalt, bara jag som har lite erfarenhet och gjorde antaganden, suck...

Redigerat:
Är det såna där små clips som ska hålla den på plats som ställer till det? Det går ju att skippa dem och limma dit hon istället.

Bäst med en bild:
35338216925_96c8ff12cc_b.jpg

Funderade att ta bort kanterna med vinkelslip först men det skulle inte funka heller för längre in så är delar av diskbänken försänkt så den skulle ändå inte sitta plan mot ytan. Man skulle behöva kapa upp ett större hål i skivan isåfall, det känns extremt och slösaktigt.

Kan du inte såga upp hålet? Borde gå att lösa om man lägger en ram runt i metall. Hörnen blir trixiga, jag hade kört de med en diamant skiva på dremel. När den väl går ner perfekt hade jag limmat den från undersidan. Jag gjöt ett litet handfat i betong samtidigt som skivan, fungerar nog bra att göra i efterhand med. Men jag hade nog gått på o få dit de jag hade hemma.

Jag har funderat på just det faktiskt. Dremel och diamantskiva är lite mindre skala än vad jag tänkte dock. Tänker att jag kan sätta ner skivan och markera ut med penna, och sen såga ut med diamantskiva, cirka en centimeter eller så (måste mäta exakt hur mycket den ska försänkas), sen tar jag ner hela ytan innanför lika mycket så det blir en försänkning i betongen.

Igår gjöt jag den andra delen av skivan och det gick mycket bättre. Jag hade tillgång till gjutformen från båda sidorna så det var inga problem att dra av formen och få allting slätt. Sen sket jag i receptet på säcken, det blev alldeles opassande och skapade problem.

Jag blandade 10l sten, 30l sand på en halv säck cement, sen vatten tills rätt konsistens.

Tyvärr gav cementblandaren upp precis då jag var färdig också.... Lagret i mitten gav upp på något vis så byttan åker fram och tillbaka på axeln, den glider tillbaka på axeln för långt så det tar i för mycket på kugghjulet och för ett jävla oljud. Så blir det att se om det går att fixa...

Även slipat ytan jag redan gjutit, men jag tro det blir att flytspackla ändå.

Börjar väl se ut till något iaf:
35397512805_81913b88ac_b.jpg

Ska åka och kolla på en såndär större golvslip vid maskinhyrningen idag, se om jag kan använda den för att slipa ner allting så det blir mera jämnt.

Jag hittade denna länk då jag sökte tips på ytbehandlingar till betong, linolja? Låter intressant, gillar den svarta looken. Men hur håller det sig i längen tro? Undrar hur det blir i kombination med slipad yta och exponerad ballast....

http://lundagard.blogspot.fi/2010/10/hur-vi-har-behandlat-var-gjutna.html

Borde kanske testa på en liten yta, typ där under diskhon,som jag även började passa in igår, har lite kvar men den passar nästan nu, blir nog bra.... Synd på allt damm!

Jag gjorde samma upptäckt förra året när jag frågade efter behandling av betongskiva i färgaffären och fick en burk "träolja" i handen... :oops: Den innehöll mestadels linolja.

Funkade bra, betongen mörknande aningens och blev lite mer gul av just den oljan. Nu ett år senare så verkar det vara som bortblåst så jag antar att man måste upprepa behandlingen varje år...

Kanske om man lägger nån sealer ovanpå?

S
Om det blev så mycket småstrul kanske det är bättre att gjuta en ny istället för att försöka rädda den du har.

DennisCA DennisCA skrev:
Kanske om man lägger nån sealer ovanpå?
Kanske, man vill ju dock i te ha för mycket konstiga kemikalier i närheten sv maten

Sinuslinus:
Det är alldeles för mycket jobb med formbyggning och rivning igen osv osv. Jag har inte den energin eller motivationen i mig.... Jag tycker det börjat se acceptabelt ut själv, slipningen som jag hållit på med tog fram en fin yta med exponerad ballast som jag gillar. Lite finlir till så blir det nog bra. Just nu är det finish jag funderar på.

Mexitegel, det är jag inte så oroad över, finns ju matsäkra produkter menade för betongskivor, dock undrar jag om de funkar ihop med varandra. Typ detta har jag kollat på innan:
https://www.wsochcompany.se/ytbehan...l-betong-och-sten/topper-for-betong-och-golv/

Det finns så många produkter för detta man blir råddig i huvudet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.