mexitegel skrev:
Finja rekommenderar inte längre bänkskivor än 2,5 meter pga risken för sprickor, speciellt inte med uttag för diskho etc.

Med expanderbetong så får du en nästintill porfri betong utan att vibba. Öppettiden är dock kort på den betongen så det är svårt att få till en bra yta om man är själv. Gjuter man och vänder får man en mycket fin yta men minsta lilla skevhet i formen gör så klart att bänkskivan inte riktigt ligger an på underlaget.
Jag har mycket bra erfarenhet av att blanda i fibrer i betongen för att förhindra sprickbildning. Har använt denna
http://www.danishfibres.dk/en/concrete--wiking-18-micron.aspx

Har fungerat bra till längre tunna skivor men har också fungerat bra i putsbruk när jag lagt på tjockare påslag än rekommenderat.
Vill minnas att jag köpte en påse från ebay och den har räckt till flera projekt och finns fortfarande kvar.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Intressant! Finns det förresten inte färdigt bruk med fibrer i? Fibercement? Men man vill ju expanderbetongens egenskaper och någon fiberexpanderbetong finns kanske inte?

Har du någon länk till eBay för fibrerna?

http://www.ebay.de/itm/PP-FASER-fur...587572?hash=item232c4531b4:g:ERwAAOSwaNBUiL1w

Den där motsvarar det jag använt.
Har inte provat att att blanda i expanderbetong, kanske någon annan kan kan uttala sig.

Vet att när jag köpte fibrerna var jag först inne på att köpa färdig fiberbetong men hittade inte någon som sålde på säck och inget byggvaruhus som sålde det som jag länkar. Lite märkligt tycker jag.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Går det att köra med vanlig cement + fiber tro. Jag vill gärna klara mig på vanlig cement jag blandar ut

Murat färdigt annars så bara formen är fixad (inte bara att slänga ihop det heller) går det att börja gjuta. Sen putsa leca blocken. Sen själva träverket (dörrar osv). Jag är nog upptagen ganska länge med detta projekt tror jag... allt tar så mkt längre än man tror.

Om jag inte missförstår 0lles inlägg ovan var det just vanlig betong(cement) som han använde

• Gilla
proffsrik
  • Laddar…
Jo jag tror det är så, men jag är en såndär person som inte klarar av ens de minsta tvetydligheter...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har liknande tendenser :D

I lördags gjöt jag hälften av betongskivan till uteköket! Resultatet det blev tyvärr inte så bra som jag hade hoppats.

Otroligt svårt att få det jämnt och jag slapp inte åt ett ställe med slipstålet, nu hoppas jag det går att räta upp med en betongslip av något slag, ta ner de höga ställerna, kanske flytspackla de låga ställerna, eller kanske det går med ren cement och ingen sand/sten att fylla upp där det blev för litet.

Jag ska fortsätta förhoppningsvis nästa lördag med den andra delen av skivan, går förhoppningsvis bättre där då det inte finns någon vägg på en sida som förhindrar man kan sloda av skivan enkelt.

Jag förstår lockningen med att gjuta uppochner och sen flytta skivan p plats men ser inte hur det skulle varit möjligt med en så stor skiva som jag gör....

Tråkigt, vad använde du för betong till slut?

Gjuta upp-o-ner och vända på plats är omöjligt med en så stor skiva, då behöver den delas i sektioner.

Det vi diskuterade ovanför, vanlig cement, grus, sand och såndär fiber. Men förhoppningsvis blir det bra efter slipning, ska se om det finns någon passlig maskin att hyra.

Jesus, ringde och frågade vad som finns att hyra för att slipa betong och förutom golvmaskiner eller bandslipsmaskin så var det en 125mm vinkelslip med diamantskiva för 350/dag + slitage på diamantskivan....

Då går man nog och funderar på denna
http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantslipskiva-2000019635/

Sett på det här forumet de som byggt egen dammsamling också med typ mikrovågslock:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fattigmansbetongfraes.87023/

Har annars en riktig polermaskin som förmodligen funkar bättre än vinkelslipen...

Nån som vet annars hur bra dessa diamantskivor är på att avverka material?

Några millimeter är inget större problem att gnaga ner med sådana slipskivor. Du får dock ingen fin och jämn yta. Till det är det nog bara golvslipar som gäller

Kanske jag hyr en sådan då och lyfter upp den på skivan efter jag gnagat ner det värsta. Plockade bort delar av formen idag och det är många luftbubblor tyvärr, vad är bästa sättet att fylla i dom?

Provade även med stålborste på vinkelslip och det blottade aggregatet och jag tyckte det såg ganska fint ut faktiskt, hela skivan är lite "rough" och nästan så jag gillar looken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.