Både orken och verkstadsbudgeten har varit rätt så dränerad sen andra barnet kom. Det går med andra ord väldigt långsamt framåt. Har dock kommit vidare lite med bordsbreddning med fräsbord. Köpte originalstången från Ejca för såganhållet och kompletterade med ett plattjärn för infästning på andra sidan.
Fräsbord under konstruktion med mdf-skiva i ekram och penna placerad ovanpå, verktygsmaskiner och rörsystem synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med grönt fräsbord, trästomme och tillbehör för bordsbreddning samt dammsugaranslutning, set up för framtida verkstadsprojekt.
Skapa konto

Planen för fräsbordet är en layout ungefär enligt nedan. Jag har ett ark högtryckslaminat som jag ska limma på mdf-skivan först. Sedan limma på förstärkningar undertill där jag ska fräsa ur för t-spår för anhåll och featherboards. Ska även förstärka med ytterligare ek undertill för att klara av vikten av fräsen.
Fräsbord av MDF med skena och anhåll i orange och silver, monterat på en arbetsbänk i verkstaden.
Skapa konto

Fräsbord under konstruktion med mdf-skiva, t-spårprofil och anhåll placerade för bordsbreddning.
Skapa konto

Några frågor ni gärna får komma med åsikter och tips om:
1. mdf-skivan sitter nu tajt i ekramen (men är ej fäst ännu). Kommer det bli ett problem med fuktrörelser i eken?
2. Ser layouten på fräsbordet rimlig ut eller något ni hade ändrat på?

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Ska du limma på laminat så gör det på både ovan- och undersida. Det kommer slå sig annars.

Tror inte det ska bli problem med ekramen o rörelser.

Vad gäller layouten för fräsbordet hade jag gjort anhållets t-tracks så korta det går, utan att göra nåt dumt o kapa dom för korta. Finns väl egentligen ingen anledning att ha dom framför fräscentrum. Anhållet fästs ju på baksidan så även om skenorna slutar i höjd med fräscentrum (eller ännu hellre bakom) kommer anhållet kunna vara framför, vilket kan vara bra ibland. Fördelen med skenor som inte går framför fräscentrum är att det blir två gropar/skarpa kanter mindre som ämnet ska över vid varje fräsning.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Tack Ola!

Det där att limma på båda sidor hade jag inte tänkt på. Fick en spillbit laminat från ett lokalt snickeri, hoppas att jag har tillräckligt för båda sidor.

Bra poäng med skenorna för anhållet också.

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Sommarens verkstadsprojekt är i princip klart. Har ju länge velat få till ett utsug vid bordssågens klingskydd med diameter 100 mm. Dessutom passade inte längre den gamla armen för klingskyddet då jag breddat sågbordet. Beslutade därför att bygga nytt klingskydd med fäste i taket. Inspirationen kommer främst från en kanadensisk sida och det befintliga klingskyddet. Resultatet:
Verkstad med nyinstallerat klingskydd och utsug ovanför bordssåg, tillverkat av plywood och polykarbonat, kopplat till tak med justerbar arm.
Skapa konto

Själva klingskyddet gjorde jag av Byggmax lövträplywood (limmade ihop två st 9 mm) samt polykarbonatskivor (6 mm på sidorna och 3 mm på toppen). Använde en värmluftspistol för att få till den böjda formen på plasten. Stosen ritade jag upp i Freecad och 3D-printade. Hade endast vit PLA hemma så det fick bli sådan, lackade den sedan svart för att få bättre UV-skydd.
Specialbyggt klingskydd med utsug av polykarbonat och plywood monterat på en bordssåg, med justerbar arm i svartmålad metall.
Skapa konto

Armen går att ställa i valfritt läge, den hålls upp av en kombination av en fjäder och skruv med låsmuttrar.
Ett hemmabyggt klingskydd vid en bordssåg, monterat med en arm av metall och fjäderkonstruktion i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Armen går att förflytta i sidled då ett 30x30 fyrkantsrör glider inne i ett 40x40. Denna kan låsas med en snabbspännare. Fick hjälp med att svetsa ihop armen då jag inte kan svetsa ännu (men är väldigt sugen på att lära mig!).
Verkstad med custom byggt klingskydd vid bordssåg, tillverkat av plywood och polykarbonat, med ett utsugssystem och justerbar stödarm.
Skapa konto

Hyvlade till en bit trä och skruvade fast i det inre fyrkantsröret för en tajt passning i det yttre röret.
Snabbspännare fäst vid en justerbar metallarm i en verkstad med utsugsrör och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Blir grymt sug nu, så en avsevärd förbättring. Gjorde dessutom skyddet så brett att det går att använda vid vinklade snitt. Så det känns bra detta!

• Gilla
  • Älska
Stiftet och 15 till
  • Laddar…
Bra lösning för en stationär maskin 👌🏻

• Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Dags för en uppdatering efter sensommarens och tidiga höstens aktiviteter.

Skivputs
Har haft span efter en skivputs ett längre tag. Hade gett upp hoppet om att hitta en begagnad, så jag kikade på en Holzmann TS305 som har bord i gjutjärn. Kollade med @Hep som har en sådan maskin, och då han är nöjd med sin så beställde jag en. Bordet på den jag fick var dock tyvärr megaskevt, det diffade flera millimeter mellan ändarna vid koll med min rätskiva.
En röd skivputsmaskin med en plan yta kontrolleras med en metallrätskiva för att mäta planheten av bordet. Verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto

Inga problem att returnera för att få en ny från Conrad. Precis när jag skickat tillbaka den så ville dock @axel_n sälja sin Ejca SP12. Så det fick bli en sådan istället! Väldigt trevlig maskin att använda.
Grön och gul skivputs med röd elkabel på en träbänk i verkstadsmiljö, märkt Ejca.
Skapa konto

Bord till pelarborr
Detta har stått på att göra-listan länge och blev äntligen gjort. Inte många innovationer här då det mesta är snott från er här på forumet (framför allt @Ola C och @Pysslarn ). Dammhanteringslösningen hade Ola löst väldigt snyggt så den är snodd nästan rakt av. En aluminiumprofil från Alucon som anhåll (fästes med T-spårsbult underifrån), där Festooltvingarna dessutom passar i T-spåren och kan användas för fastspänning. Körde på bänkklämmor från Milescraft då de hade bra spännvidd, efter lite användning tycker jag dock att svetsklämman jag hade tidigare var lite smidigare.
Arbetsstation med pelarborrmaskin, bord i MDF med T-spår och klämmor, samt dammhantering. Trä- och metallbearbetningsutrustning synlig i bakgrunden.
Skapa konto

Jag växlar rätt mycket mellan att borra i trä och metall, behövde därför en lösning för att få av och på bordet snabbt och smidigt. Helst skulle den vara billig också. Körde på att fräsa spår för laxstjärtstvingar på undersidan och tvinga fast i bordet under. Funkar bra och blir stabilt än så länge, får se hur det håller i längden då jag vet att det inte är optimalt med sådana spår i mdf.
Borrmaskin med borrbord fäst under i träverkstad.
Skapa konto

Justerbord till bordssågen (Ejca L18)
Har vant mig vid att arbeta med justerbord men har haft det väldigt trångt med Ejcas justerbord. Har därför haft span på en ny lösning som inte tar så mycket plats. Fick även här bra hjälp av @Hep med en recension och foton på hans justerbord från Harvey. Detta har ju även fått mycket god kritik på Youtube och andra ställen. Ett sådant fick det därför bli. Har hunnit använda det en del på min Ejca L18 nu, tankar så här långt:
  • Inga inställningsmöjligheter alls för att få justerbordet parallellt med klinga och bordssågens bord. Man måste alltså shimsa. Det kan vara rätt frusterande och tog lång tid.
  • När det väl är injusterat är det väldigt trevligt att använda. Löper mycket smidigt och blir precisa snitt. Tar avsevärt mycket mindre plats än mitt tidigare bord.
  • Klämman för fasthållning av ämne funkar bra.
  • Ändstoppen flexar relativt lätt, vilket jag hört på förhand. Fortfarande lite störande, men man får vara försiktig när man för ämnet mot ändstoppet.
  • Har märkt att det flexar väldigt lätt när jag trycker på förlängningsbordet till vänster eller på anhållet. Håller på att kontakta Harvey om det ska vara så, tycker att det flexar för lätt.
Än så länge nöjd, sparar dock mitt justerbord från Ejca tillsvidare tills jag hunnit använda det nya en längre tid.
Justerbord för bordssåg, Compass ST-1500, installerat i verkstad med dammsugare och annan utrustning i närheten.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 7 till
  • Laddar…
Rickard.
P pinec0ne skrev:
Svarven är ju från 40-/50-tal och flänsen fästs på spindeln med 1”-10-gänga, vilket jag endast hittat går att köpa färdigt från USA annars. Den ny flänsen passade perfekt!
Om du känner du skulle behöva mer t ex till en backskiva så finns det nog att köpa via amazon men det blir nog inte superbilligt. Jag köpte till min via amazon från Indien (inte länken nedan) och trots dyr frakt så var det ungefär halva priset mot för USA och kvalitén var helt ok. Jag minns att det var svårt att hitta rätt då amazons sökmotor är inte bra på ovanliga uddasaker.

T ex här men det verkar finnas både mindre och större med samma gänga enligt tabellen.
https://www.amazon.se/HHIP-3900-3211-Chuck-gängad-bakplatta/dp/B013E30OVY/ref=mp_s_a_1_13?crid=2QCW3PXSXXSLM&dib=eyJ2IjoiMSJ9.A_Q4pf9QBMrX2qjcxWRqDOjMmZDEYHMOp7iedJjD4ppLD_PE_uAHCqBb9nxs3hJX1bBqsaR3YDCnu1eoZt8LYePjjkegRxdBE5-pCM94mqa7CfFSxI_9LtKN5E-4fF3viqVS74wxqmErgio9VhqToJd1c4n0ImRCc-yrkHigLTP_I2rOQ2YxqnTC3EmD_8ezwTX79ScLBndcOl2PA9662Q.GeWrxGjcVR4etpp4KmCirr7ZYaEQuQpFNmu4dVvVAQw&dib_tag=se&keywords=gängad+chuck+fläns+1+10+tpi&qid=1759726474&s=industrial&sprefix=gängad+chuck+fläns+1"+10+tpi,industrial,141&sr=1-13

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Om du känner du skulle behöva mer t ex till en backskiva så finns det nog att köpa via amazon men det blir nog inte superbilligt. Jag köpte till min via amazon från Indien (inte länken nedan) och trots dyr frakt så var det ungefär halva priset mot för USA och kvalitén var helt ok. Jag minns att det var svårt att hitta rätt då amazons sökmotor är inte bra på ovanliga uddasaker.

T ex här men det verkar finnas både mindre och större med samma gänga enligt tabellen.
[länk]
Tack för tipset! Kommer säkert bli behov av fler i framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.