På förekommen anledning fanns ingen lampa ovanför kommod redo när badrummet renoverades och det måste upp. Jag överväger nu att själv borra hålen och installera en lampa.

Hur det ser ut idag:

tempImagevYLMkN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tempImages52KhI.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag behöver:
* Ta reda på hur strömmen går bakom väggen för att undvika att borra igenom.
Förslag: Bryt strömmen, klättra upp och försök se hur kablar rör sig in i väggen. Anta sedan att riktningen inte ändrar sig bortom det jag kan se.

* Borra/såga hål för lampans fästen. Först genom granitkeramiken, sedan med betongborr genom underliggande betong.
Förslag: Test-såga i överbliven platta först. Sedan, såga/borra genom plattan mha diamantborr och vinkelslip (?) och när igenom, borra hål genom betongen för plugg.

* Installera lampan.

Det jag inte känner mig hundra på är momentet med borrningen i granitkeramiken. Gubbarna som var här och gjorde jobbet verkar ha använt en rund sågklinga och inte ett "borr", vilket förefaller vettigt då ett borr kommer träffa mer yta helt i onödan. Vad är detta för "sågklinga"?

För att göra historien kort, vilka verktyg och tillvägagångssätt rekommenderar ni mig?

Tack på förhand. Jag överväger också att ta in någon för att göra jobbet men är nervös att jag får tag i nån tjomme som inte gör det bättre/mindre riskfyllt än vad jag själv hade gjort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.