11 624 läst ·
9 svar
12k läst
9 svar
Att äga en andel i en stuga
Jag har inte lyckats förstå vad som gör en andelsstuga bättre än att hyra en stuga. Man kan inte ha sina saker där, inte åka dit när man vill, inte bestämma över inredning och annat.
Blir det billigare än att hyra även då man räknar in kapitalkostnaden? För man underhåller väl inte en andelsstuga själv?
Blir det billigare än att hyra även då man räknar in kapitalkostnaden? För man underhåller väl inte en andelsstuga själv?
Jag har en andelsstuga i fjällen. Fördelar som jag ser det är att vi alltid har samma vecka,behöver aldrig boka långt i förväg och priset. Att hyra en motavarande stuga den veckan vi har skulle nog kosta 3-4 gånger vad vi betalar som årsavgift.
Vi har i vår förening fyra hus som man inte har andelar på, desaa hus kan man hyra till rabatterat pris. Vi har inga andra utgifter än årsavgiften.Stefan555 skrev:
Har du kanske några rekommendationer för andelsstugor i fjällen, som funkar bra, för oss som har lite funderingar kring detta?puda skrev:
Med nuvarande ränteläge och fördelaktiga ROT-avdrag kan jag inte se vilken anledning till att man skall äga en stuga som man egentligen hyr. I samtliga fall som jag har tittat på så exkluderar man helt kostnaden för kapital. Då är det inte så billigt jämfört med att hyra.
Tror i och med skatteavdrag och dylikt att det är bättre att fyra familjer köper en fastighet och delar upp och avtalar allt istället. Det går faktiskt att avtala i princip om allt i en fastighetsaffär som görs tillsammans.
Tror i och med skatteavdrag och dylikt att det är bättre att fyra familjer köper en fastighet och delar upp och avtalar allt istället. Det går faktiskt att avtala i princip om allt i en fastighetsaffär som görs tillsammans.
Klicka här för att svara