Hej!
Nu har jag eldat några ggr i min nya panna som jag inhandlade från Polen. Det mest fungerar perfekt i min nya anläggning, jag passar på att tacka för all kunskap som jag kunnat inhämta på detta forum. Hela projektet tog dock ca en månad längre än jag hade förväntat mig. Jag gjorde en grym underskattning på hur mycket jobb det var att fixa pannrummet med dubbelgips i tak, ny branddörr och en ny lättbetongvägg...

Själva rörjobbet gick på två helger, jag hårdlödde det mesta, 35 Cu från panna, 28 Cu mellan de tre 750l tankarna.

Nåväl, nu är det klart, , rätt skön känsla att slänga ut elpannan!!

Jag ska försöka lägga upp lite bilder här så småning om.

Mitt enda riktiga problem är en något för hög rökgastemp. Jag har justerat ned primären något men ligger tidvis fortfarande mellan 220-260 grader och det verkar övertända ordentligt när veden har brunnit ut till hälften.

Jag har testat att göra ordentliga startbrasor, packa noga, kollat att luckorna är täta osv...

Jag eldar med ca 3/4 Al och 1/4 Björk, kan det vara en del av problemet, att Alen är för "lätt"??

Det som återstår är att sota ur pannan ordentligt så att det inte är beläggningar som ställer till det och att sedan justera primär och sekundär så gott det går.

Är det någon som kan dela med sig av justeringstips så vore jag tacksam.

Mvh Ulf
 
Jag ska bara tillägga att jag just beställt en dragbegränsare. Det borde ju förbättra situationen att kunna justera ned draget lite.

Mvh Ulf
 
Vi har DC40SE och haft överantändning och rökpuffar det första året innan vi lärde oss. Nu tar vi ved direkt från vedboden ( vedbodtorrt) i stället att ha den liggandes några dagar i pannrummet för eftertorkning. Vi har haft småhuggna bitar förr men nu eldar vi med mer grovhugna "halvstockar". Grov och ej pannrumstorr ved har hjälpt , tror vi.
Vi har ingen dragbegränsare så jag vet inte hur mycket det hjälper.

Svårt att säga hur vår primärluft är inställd ... det är bara en pinne utan gradering och vi rör den aldrig. Sekundär kan vi inte styra alls - någon reglering finns ej.

Vi mätte rökgastemperatur tills termometern gick sönder och det låg faktiskt inom samma område som hos dej. Vi har murad skorsten på 12-13 meter som går genom husets alla våningar och också avger värme så vi räknar inte dom höga rökgastemperaturer till förluster. En del värme från skorstenen kommer ju huset till godo utom på sommaren men då eldas det ju mer sällan. Dessutom garanterat ingen kondens i skorstenstoppen med den rökgastemperatur. Vi lägger helre ett par vedbitar extra än reparerar kondensskador i vår murade skorstenen. Har du liknande förutsättningar som vi så skulle jag inte fokusera så mycket på rökgastemp så länge den inte ligger högre än så. 230 grader på nysotad är helt OK för en Atmos , tycker jag, men om du kan sänka den så berätta gärna hur du har gjort :).
Lycka till!
gaia
 
Majgårdarna
uaj64 skrev:
Hej!

Jag eldar med ca 3/4 Al och 1/4 Björk, kan det vara en del av problemet, att Alen är för "lätt"??


Mvh Ulf
Jag har åxå fåt lite övertändning när jag kört med bara al. Kanske det är därför du får övertändning? Skaffar du en dragbegränsare behöver du inte vara orolig för problem med skorsten. Den kommer späda ut rökgaserna med torr pannrumsluft
 
Tack för svaren, jag har ikväll labbat lite mer.

Jag körde en brasa där jag justerade ned primär och sekundär lite till. Sedan lossade jag lite på sotluckan för att minska draget.

Detta resulterade i en sänkning till 170 grader i rökgastemp, termometern sitter mellan sotlucka och pannstos.
Just nu lutar det åt att dragbegränsaren kommer att göra susen!
Frågan är om jag har strypt pannan för mycket nu, man vill ju inte köra med handbromsen i :)

Gaia: Jag har ju en GS panna med mer keramik i så jag tycker inte det låter ok att ligga över 220 grader, ska läsa på vad det står i manualen som jag fick med, Tjeckiska och Engelska gud ske lov. Har en helisolerad stålskorsten som går igenom kattvinden, kan inte tillgodogöra mig värmen från den. Det kanske också kan förklara varför jag har ett sådant fruktat drag trots att den bara är 150mm dia och 7 m hög, det isolerade innerröret blir varmt och fint och sätter fart på det hela.

Jag passar på och lägger upp några bilder.

mvh Ulf
 
  • teknikrum1_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pannrumm1_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pannrum_2_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
uaj64 skrev:
Detta resulterade i en sänkning till 170 grader i rökgastemp, termometern sitter mellan sotlucka och pannstos.
Just nu lutar det åt att dragbegränsaren kommer att göra susen!
Frågan är om jag har strypt pannan för mycket nu, man vill ju inte köra med handbromsen i :)

mvh Ulf
Riktigt bra resultat! Handbroms eller inte så brukar man sträva efter att röken som lämnar skorstenen i toppen skall inte vara kalare än 70 grader för att undvika kondensskador . Och pannan ska ju brinna jämnt och eldigt under eldningen och pannvattens temp ska ligga på 80-90 grader. Akta dej att sänka pannvattens temp under 70 grader i långa perioder = rostskador! Det är tillåtet vid uppstart ( finns ingen val) och på slutet av eldningen helt ofarligt när det finns ingen fuktig ved i eldstaden och bara rester som glöder. Mina egna amatörsmäsiga värden att gå efter .... för att hålla lätt på bromsen :).
gaia
 
gaia skrev:
Akta dej att sänka pannvattens temp under 70 grader i långa perioder = rostskador!
Hmmm det är väl 60° man inte ska gå under, Dom österikiska pelletspannorna anger dom att man ska installera en termiskventil så att radiatorreturen inte är under 60° in i pannan..
 
Tack för tipsen gällande intemp till pannan. Jag kör nu med 72 grC termostatpatron i laddomaten så det bör inte vara någon större risk för kondensrost.

En annan sak som jag undrar över är om det finns något bra sätt att trimma upp fläkttermostaten på Atmospannorna, den slår nu av vid sk fegtemp på 90 grader, vill ha upp den till ca 95 grader för att kunna maxa tankarna.

Jag återkommer när jag har installerat dragbegränsaren. Det verkar som pannan vill skena när temperaturen stiger i skorstenen som i sin tur ökar draget osv.. I nuläget fungerar det skapligt att glänta på rökluckan när pannan har kommit upp i temp.
Jag ska även testa och sortera fram lite björkved och köra en brasa utan alveden.

mvh Ulf
 
Intressant Ulf!

Skälet till att köpa en GSE-panna skulle ju vara att det är en bättre gengaspanna med primärluften tillförd i keramiken och inte på toppen av vedmagasinet, som på SF. Verkar ändå som att du får en övertändning och då är inte mycket vunnet.
Rökgastempen är ju kopplad till effektuttaget och vill du dra lite i handbromsen så gör det inget så länge förbränningen blir fullständig.
Jag installerade och provkörde en 30SF för någon vecka sedan. Trots att vi hade snustorr ved, alltför korta bitar också, var rökgastempen under 200 grader fast att den lät som en blåslampa och panntempen runt 90. Viss övertändning förvisso. Draglucka var monterad.
 
2an skrev:
Hmmm det är väl 60° man inte ska gå under, Dom österikiska pelletspannorna anger dom att man ska installera en termiskventil så att radiatorreturen inte är under 60° in i pannan..
Nja, kondenstemp ligger på 60 + några grader till ( glömt den exakta) men det är inte fel att ha litet marginal i en vedpanna. Pellets är mycket torrare och doseras kontinuerlig i SMÅ mängder så man kan ligga precis på gränsen utan risk.
Ved är relativt fuktig och man laddar stora mängder åt gången och då är det bra att ligga litet över den exakta kondenseringstempen för att ligga på den säkra sidan :). Gjutjärnspannor tål misshandeln bättre men inte dom svetsade ;). Det är också därför pannans garanti gäller inte utan ladomat , läste någonstans om
gaia.
 
gaia skrev:
Nja, kondenstemp ligger på 60 + några grader till ( glömt den exakta) men det är inte fel att ha litet marginal i en vedpanna.
gaia.
Kanske därför det finns 62° termostat till laddomaten...
 
Hej!
Jag tror inte man ska dra för mycket slutsater gällande verkningsgrad på GS -pannan utifrån mina erfarenheter med hög rökgastemp mm.

Detta gäller ju min installation med den veden som jag kör nu osv..

Det enda någorlunda säkra sättet att jämföra pannor är antagligen att titta på oficiella provresultat. Där har man försökt att använda likartade mätmetoder för att få jämförbara mätvärden.

Min panna verkade må bra av dragbegränsaren men den går fortfarande lite varm när jag kör alved. Problemet försvinner nästan helt när jag eldar björk. Dock så levde jag i tron att en modern vedpanna hade en något mer avancerad styrning än att "slå av fläkten helt vid inställd temp", känns lite som stenålder!

Jag börjar bli sugen på att bygga en lambda styrning, får väl bli nästa projekt:)

Mvh Ulf
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.