Hej igen!
Jag ska ta och undersöka skillnaderna mer noggrant...tror jag. För det är trots allt ganska mkt pengar som skiljer de olika generationerna. Det är väl mer keramik - på gott och ont - i GSE modellerna vad jag har förstått. Dåligt med bilder på hemsidan tycker jag. Har beställt katalog och får väl sedan ringa och "terrorisera" en Atmossäljare.
Gillar priset på deras paketerbjudanden, även om tankarna är lite snålt tilltagna. Skulle vilja ha en stooor tank utöver "tekniktanken" - om det nu är en bra grej...
Är dock just nu lite inne på en "alltiettpanna"...enligt devisen "enkelt är bra - inte mkt som kan gå sönder".
Jag ska ta och undersöka skillnaderna mer noggrant...tror jag. För det är trots allt ganska mkt pengar som skiljer de olika generationerna. Det är väl mer keramik - på gott och ont - i GSE modellerna vad jag har förstått. Dåligt med bilder på hemsidan tycker jag. Har beställt katalog och får väl sedan ringa och "terrorisera" en Atmossäljare.
Gillar priset på deras paketerbjudanden, även om tankarna är lite snålt tilltagna. Skulle vilja ha en stooor tank utöver "tekniktanken" - om det nu är en bra grej...
Är dock just nu lite inne på en "alltiettpanna"...enligt devisen "enkelt är bra - inte mkt som kan gå sönder".
Jag tror att det kan finnas lite prutmån på GSE pannan på dom pannor som ev finns i lager i Sverige.Pannan värkar inte vara någon best seller. Kolla även med Atmos killarna i Torsås dom verkar vara rätt så duktiga och trevliga.Mer tekniker än säljare.
Hej
Har satt in en atmos 35:a mot två nya tankar på vardera 1000 liter, ger bra värme men det brinner ganska mycket uppe i kammaren, eldar just nu med kort ek ved kan det vara det som påverkar detta.
Inbillar mig att veden brinner upp alldeles för fort utan att allt kommer tillgodo i tankarna.
Någon som har samma bekymmer?
Primärluften skall man kanske ändra på den?
Har satt in en atmos 35:a mot två nya tankar på vardera 1000 liter, ger bra värme men det brinner ganska mycket uppe i kammaren, eldar just nu med kort ek ved kan det vara det som påverkar detta.
Inbillar mig att veden brinner upp alldeles för fort utan att allt kommer tillgodo i tankarna.
Någon som har samma bekymmer?
Primärluften skall man kanske ändra på den?
Hade det problemet i början av min vedkarriär.. köpte skitved i lite olika längder och det verkar kännsligt.. Fick göra nästan 3 ilägg för att fylla min lilla 750L tank, nu kör jag med vedlängder som är minst 50cm och laddar den på ett riktigt ilägg.Anders i Nääs skrev:Hej
Har satt in en atmos 35:a mot två nya tankar på vardera 1000 liter, ger bra värme men det brinner ganska mycket uppe i kammaren, eldar just nu med kort ek ved kan det vara det som påverkar detta.
Inbillar mig att veden brinner upp alldeles för fort utan att allt kommer tillgodo i tankarna.
Någon som har samma bekymmer?
Primärluften skall man kanske ändra på den?
Vad har du för panna då?
Stricker in med en liten fråga till er Atmos eldare ang sotning/aska..
Sitter en sotlucka baktill på pannan där nere och en där uppe.. Slutar alltid med att man har sot över hela armarna när man varit där och krypit.. Hur ofta tar ni bort den nedre luckan och tar ur ev aska? Rengör ni rökkanalen som går baktill?
Tack på förhand.
Sitter en sotlucka baktill på pannan där nere och en där uppe.. Slutar alltid med att man har sot över hela armarna när man varit där och krypit.. Hur ofta tar ni bort den nedre luckan och tar ur ev aska? Rengör ni rökkanalen som går baktill?
Tack på förhand.
Jag sopar ur pannan en gång i veckan. Då öppnar jag också den övre luckan vid rökröret och sotar med en viska kanaler och väggar. Öppnar nedre luckan på baksidan en gång i månaden och tar ur den aska som samlats. Så mycket enklare kan det nog inte bli!
Okej där ser man.. Har du något tips på lämplig utrustning passande atmos för att sota rökröret?Daddy-R skrev:
Tappar man mycket effekt om man fuskar med sotningen?
Det räknades på det på pellets.info för nått år sedan o då kom den uppgiften fram genom nån som va duktig på att räkna.. 
Har sen även läst det på äfab om jag inte minns helt fel..
Så i snitt blir det inte mycket man vinner på att sota riktigt ofta, Själv har jag förlängt intervallet på sotning av pannan från 500 kg till drygt 2 ton pellets mellan gångerna o fått den lägsta förbrukningen sen -04.. Rökgastempen har då ökat ca 40-45° mot 15-20° som det va tidigare...
Har sen även läst det på äfab om jag inte minns helt fel..
Så i snitt blir det inte mycket man vinner på att sota riktigt ofta, Själv har jag förlängt intervallet på sotning av pannan från 500 kg till drygt 2 ton pellets mellan gångerna o fått den lägsta förbrukningen sen -04.. Rökgastempen har då ökat ca 40-45° mot 15-20° som det va tidigare...