Det lät ruskigt mycket men det kan ju va stor skillnad på ved/pellets eldning, Jag märker då ingen skillnad på tiden/förbrukningen för att ladda min 500 l acktank utan uttag naturligt vis..

Kanske Innovan inte är så bra o har en usel förbränning så den sotar mycket.. :)
Hur mycket har rökgastempen stigit då han måste lägga i 50 l extra ved för att värma tanken??

2an skrev:
Kanske Innovan inte är så bra o har en usel förbränning så den sotar mycket.. :)
Hur mycket har rökgastempen stigit då han måste lägga i 50 l extra ved för att värma tanken??
Där fick du allt in en poäng till! Hihihihihihih.....:) Gott nytt år! alla här.ps Äfab vet ju alltid bäst?????????

Redigerat:
Jag har kört min Atmos 35:a nu i en månad och läste att rökgasen bör ligga på 200-220 gr men jag ligger bara på ca 180 men pannan matar 92 grader på laddomaten och ligger på ca 78 grader panntemperatur.
Är det ok att ligga så eller skall det justeras något????

Jag har satt dit en startknapp på min panna numera, så jag behöver inte vrida ner termostaten för att starta, och sen vrida upp den igen.
Spället är ju manuellt på en DC 35 SF, men inställningen har förstås betydelse där också, när det gäller att få bästa funktion, alltså mest värme ur veden och inte övertändning titt och tätt.

• IMG_1374.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1375.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
apersson850 skrev:
Jag har satt dit en startknapp på min panna numera, så jag behöver inte vrida ner termostaten för att starta, och sen vrida upp den igen.
Hur gjorde du, la du ett tidrelä?

Ja, med frånslagsfördröjning på en timme. Normalt sett har det tagit sig då. Om inte, så stannar fläkten igen av sig självt.

Lät intressant med en startknapp. Vad för tidrelä har du valt, och hur kopplade du in det?

En annan lösning är en hållkrets med ett vanlgt relä. Hållningen bryts då rökgastempen kommit över inställt värde.

Tidreläet är ett Omron H3DE-M2.
Det är inkopplat till startknappen och med utgångskontakten parallellt över rökgastermostaten.

Man kan ta vilket relä som helst, med frånslagsfunktion. Det jag valde äter vilken spänning som helst, har stort tidområde och går att ställa på femtielva olika funktioner.

När jag eldar lägger jag in ved, stoppar i lite tidningspapper, tuttar på och trycker på startknappen. Om jag sedan exempelvis kör hemifrån och brasan till äventyrs inte tar fjutt (det händer sällan, men mer än en gång om året), då stannar fläkten igen efter en timme, eller vad jag nu ställer in reläet på.
Har man bara en hållkrets fungerar det likadant om brasan tar sig som den ska, men skulle den slockna innan den kommer upp i den temperatur där termostaten bryter hållkretsen, kommer fläktmotorn och pumpen att tugga på tills man går till pannan och uppdagar problemet. Det är inte krångligare att koppla in tidreläet, snarare tvärtom, så det kändes som "inga nackdelar, bara fördelar".

Jag gjorde det ännu enklare för mig, gick till Clasisjön, köpte ett 230 V relä för 90:- och styr det med en digital "säkerhetstimer" till samma kostnad.

Blir det enklare med två komponenter istället för en?

Inte generellt, men denna timer som jag bara tryckte in i ett vägguttag var försedd med on-, offknapp, indikatorlampa och digital nedräknare. Eventuell nackdel var att den var låst på 30 minuters gångtid, vilket dock har räckt hittills.

Jaha. Men då har du, om jag förstår detta rätt, pannan kopplad till ett vägguttag, och sedan i ett annat sitter timern, som driver ett relä (som sitter inne i pannan?) som i sin tur byglar termostaten under startfasen?

Om så är fallet har du gjort en koppling som fullkomligt skriker ut att "Här har det varit en kladdfjant, som inte vet vad han håller på med, och fixat med det elektriska".

Sådana konstruktioner gör jag aldrig. Det borde ingen annan göra heller.

Ja, rena nödfall, om något är trasigt och man måste försöka förhindra sönderfrysning är ju en annan sak, förstås. Men då är det ett temporärt nödläge.

_ap_
2an skrev:
Det lät ruskigt mycket men det kan ju va stor skillnad på ved/pellets eldning, Jag märker då ingen skillnad på tiden/förbrukningen för att ladda min 500 l acktank utan uttag naturligt vis..

från 190-200* till 250*, han sotar en gång i månaden.

apersson850 skrev:
Jaha. Men då har du, om jag förstår detta rätt, pannan kopplad till ett vägguttag, och sedan i ett annat sitter timern, som driver ett relä (som sitter inne i pannan?) som i sin tur byglar termostaten under startfasen?

Om så är fallet har du gjort en koppling som fullkomligt skriker ut att "Här har det varit en kladdfjant, som inte vet vad han håller på med, och fixat med det elektriska".

Sådana konstruktioner gör jag aldrig. Det borde ingen annan göra heller.

Ja, rena nödfall, om något är trasigt och man måste försöka förhindra sönderfrysning är ju en annan sak, förstås. Men då är det ett temporärt nödläge.
Tackar för påhoppet! Reläet sitter på utsidan, en tvåledare till kopplingslisten inne i pannan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.