12 974 läst ·
74 svar
13k läst
74 svar
Åtgärda ormbo och lite annat hempul
3 av dem är redan hopslagna med andra. Samtliga grupper verkar användas. Möjligen kan en frigöras om man snor en fas från tvättmaskinens grupp.useless skrev:
Vad är standard för ringledning? Egen grupp eller dela med annan?
Blir det exakt antal modulbredder mellan din-skenorna då, så att man kan köra en lång samlingsskena över båda centralerna?Mikael_L skrev:
Någon ville se plåtkulon.
Skyddsledarna är klippta. De kulo som går upp går till ett par infällda armaturer i gången. Den som går till höger går till en strömbrytare.
Försvinner i ett hål genom lättbetongskivan.
I första bilden syns även ledningen till vägguttagen i rummet bakom. Någon har inte orkat kapa röret i liv och att klamra var väl för mycket. Den går till en dosa i centralens rum som är belysningen i det rummet och ett förråd samt även i jordkabel till garaget.
Den kabeln kan jag lossa från dosan och köra in i centralen istället. I rummet den går till sitter fiberterminal, router och en server så det kan kanske vara vettigt att ha den på egen JFB eller PSA.
Det finns mer men det tar vi senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skyddsledarna är klippta. De kulo som går upp går till ett par infällda armaturer i gången. Den som går till höger går till en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försvinner i ett hål genom lättbetongskivan.
I första bilden syns även ledningen till vägguttagen i rummet bakom. Någon har inte orkat kapa röret i liv och att klamra var väl för mycket. Den går till en dosa i centralens rum som är belysningen i det rummet och ett förråd samt även i jordkabel till garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kabeln kan jag lossa från dosan och köra in i centralen istället. I rummet den går till sitter fiberterminal, router och en server så det kan kanske vara vettigt att ha den på egen JFB eller PSA.
Det finns mer men det tar vi senare.
Ja, det ser inte roligt ut men många källare ser ut så tyvärr. Sätt på lock på central och dosor så ingen skadar såg, nu har du foton, bryt spänningen först.Logad skrev:
Någon ville se plåtkulon.
[bild]
Skyddsledarna är klippta. De kulo som går upp går till ett par infällda armaturer i gången. Den som går till höger går till en strömbrytare.
[bild]
Försvinner i ett hål genom lättbetongskivan.
I första bilden syns även ledningen till vägguttagen i rummet bakom. Någon har inte orkat kapa röret i liv och att klamra var väl för mycket. Den går till en dosa i centralens rum som är belysningen i det rummet och ett förråd samt även i jordkabel till garaget.
[bild]
Den kabeln kan jag lossa från dosan och köra in i centralen istället. I rummet den går till sitter fiberterminal, router och en server så det kan kanske vara vettigt att ha den på egen JFB eller PSA.
Det finns mer men det tar vi senare.
Nu får du planera gruppernas fördelning och rita upp en ny central, bl. A. Hager har en funktion för detta på sin sida.
Och så ta ett beslut i frågan om du ska byta kablarna eller ej så sparar vi lite spekulationer.
Verkar ju som dina frågor runt centralen är ett litet problem sett till helheten. Som det ser ut och vad du verkar vilja uppnå är det väl bättre att du ordnar upp och installerar vettigt utifrån och in på en gång och får bort avarter. Vad du har för problem med centralen förstår jag inte riktigt om du behöver grupper och vill byta ut bara välj en tillräcklig som passar någorlunda på bredden och in med den.
Blir säkert summerat ett mycket mindre jobb om du direkt tar tag i det som en helhet och inte antar att något halvdant kan vara kvar eller sparas att göras "en annan gång".
Blir säkert summerat ett mycket mindre jobb om du direkt tar tag i det som en helhet och inte antar att något halvdant kan vara kvar eller sparas att göras "en annan gång".
Det är ju ingen direkt brådska med själva centralen utan jag kan ta hand om andra avarter först. Som den här:GK100 skrev:
Verkar ju som dina frågor runt centralen är ett litet problem sett till helheten. Som det ser ut och vad du verkar vilja uppnå är det väl bättre att du ordnar upp och installerar vettigt utifrån och in på en gång och får bort avarter. Vad du har för problem med centralen förstår jag inte riktigt om du behöver grupper och vill byta ut bara välj en tillräcklig som passar någorlunda på bredden och in med den.
Blir säkert summerat ett mycket mindre jobb om du direkt tar tag i det som en helhet och inte antar att något halvdant kan vara kvar eller sparas att göras "en annan gång".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelbrytare tänder ytter- och innerbelysning. Tidur till ytterbelysningen inkopplad på ett intressant vis.
Hempul deluxe med extra fransar och kanel...inte funderat på att riva rubbet och börja om?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Är det spika du vill göra kan du borra ett litet hål och slå i en spikplugg, alternativt en klammer med inbyggd dylik.Logad skrev:
Men skulle du inte skruva?
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Det har aldrig funnits något fästelement, whatsoever, som klarat av att spikas in i betong med hjälp av hammare.Logad skrev:
Det har funnits krutladdade spikpistoler, numera finns det sådana som har andra energikällor, men med en hammare får du absolut inte tillräckligt energi för att få en spik att tränga in i riktig betong.
Det som elektriker använder är att först borra med 5,5mm och sen plugga (det finns två vanliga typer) och sen klammer, eller så spikpluggklammer, där plugg och klammer är en enhet.
Sen finns det skruv som går att direkt gänga in i ett hål borrat i betongen, dvs skruven skapar gängan i betongen, men det praktiseras ej för kabelklammer, utan när man fäster apparatskåp etc.
Jag har sett elektriker på ett nybygge skjuta fast VP-rör i betongtak och väggar med en sådan här (och något slags klammer då)
https://sandbergsjarn.se/produkter/elverktyg/spikvertyg/spikpistol/paslode-spit-pulsa-800p/
Men jag tvivlar på att det är godkänt för kabel, utan man kan fästa tomrör som sen går att dra kabel i.
Billig pikadollMikael_L skrev:
Det har aldrig funnits något fästelement, whatsoever, som klarat av att spikas in i betong med hjälp av hammare.
Det har funnits krutladdade spikpistoler, numera finns det sådana som har andra energikällor, men med en hammare får du absolut inte tillräckligt energi för att få en spik att tränga in i riktig betong.
Det som elektriker använder är att först borra med 5,5mm och sen plugga (det finns två vanliga typer) och sen klammer, eller så spikpluggklammer, där plugg och klammer är en enhet.
Sen finns det skruv som går att direkt gänga in i ett hål borrat i betongen, dvs skruven skapar gängan i betongen, men det praktiseras ej för kabelklammer, utan när man fäster apparatskåp etc.
Jag har sett elektriker på ett nybygge skjuta fast VP-rör i betongtak och väggar med en sådan här (och något slags klammer då)
[länk]
Men jag tvivlar på att det är godkänt för kabel, utan man kan fästa tomrör som sen går att dra kabel i.
Det uppstår en följdfråga, ingen lyfter ett ögonbryn om man klamrar fast en lös kabel istoppad i vägguttag men hur är det med en löst hängande fast kopplad EKK? Får lekman klamra fast den?
Mja, folk, iaf här, lyfter ögonbryn för fastklamrade kablar med stickpropp. Riv ner eländet, det är inte mer jobb att göra det riktigt.
