Uttaget med sin stickpropp, generellt talat då, är gränssnittet mellan lösa prylar och fast installation; efter stickproppen sitter det inte fast.
 
Mikael_L
Logad Logad skrev:
Det uppstår en följdfråga, ingen lyfter ett ögonbryn om man klamrar fast en lös kabel istoppad i vägguttag men hur är det med en löst hängande fast kopplad EKK? Får lekman klamra fast den?
Menar du enligt lagen .?
Eller kanske olika intresseorganisationer, eller elektriker sådär i allmänhet.

Frågan har lite olika bottnar, men framförallt en massa åsikter (de flesta felaktiga) och dåligt med insikter.

Ang klamra lösa skarvkablar och anslutningskablar så påstås det då och då att det innebär att det blir en fast installation då. Men det är enligt mig felaktig.
Men samtidigt finns det ju en gråzon trots allt. I mammas lägenhet satt det i många år ett fast uppskruvat utanpåliggande uttag som det var anslutet en lång avkapad skarvsladd till och som var klamrad prydligt (nja inte så prydligt, men OK i alla vad gäller avstånd mellan klammer etc) längs golvlisten och så var stickproppen i ett uttag befintligt till slut.
Detta tycker jag ju har hamnat så nära en fast installation som det är möjligt, det är bara att det avslutas med stickpropp som får det att verka vara en tillfälligt ansluten sak ... Vilket det alltså i praktiken inte är.
Det där stack i mina ögon flera år, men jag såg ju liksom ingen fara med det hela, så det tog något år innan jag tog tag i det och gjorde i ordning det rätt och riktigt, med en riktig kabel för fast installation, och ordentligt anslutet bakom det befintliga uttaget.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
Sen vad gäller ifall du FÅR klamra en lös kabel, tja ...
Det kan ju anses vara förbjudet enligt elinstallatörsförordningen (eller är det i nya ellagen nu?).
Att IN (fd EIO) och SEF, dvs elföretagens organisation samt elfacket, anser detta vara förbjudet för lekmän kan vi verkligen utgå ifrån, varför skulle de tycka något annat.
Den riktigt intressanta frågan är vad en domstol skulle komma fram till ifall det drogs dit, och särskilt med en OK advokat på försvararsidan.

Domstolen skulle alltså pröva frågan:
Det satt en kabel på en vägg som var dåligt klamrad av en slarvig elektriker.
Nu har vi en nuvarande husägare som tyckte det där var dåligt, och spikade ett par till klammer för att minska risken att något dåligt händer.
Ska vi fälla denne? För vad?, enligt vilket lagrum? och vilket straff?
 
  • Gilla
Logad och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det finns klammer för direkt spikning i hårdbetong men det finns absolut spik för det i allmänhet. Mina snickare använde en sorts stålspik för att fästa i betong, spikad för hand. Det var hårdbetong vet jag, eftersom betonghåltagaren just hade varit här.

Mina föräldrar har en sorts krokar för att hänga tavlor mm. Samma sak där, stålnubb man slår rakt in i betong. De sitter som berget. Det borde gå bra att göra kabelklammer på samma vis.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen vad gäller ifall du FÅR klamra en lös kabel, tja ...
Det kan ju anses vara förbjudet enligt elinstallatörsförordningen (eller är det i nya ellagen nu?).
Att IN (fd EIO) och SEF, dvs elföretagens organisation samt elfacket, anser detta vara förbjudet för lekmän kan vi verkligen utgå ifrån, varför skulle de tycka något annat.
Den riktigt intressanta frågan är vad en domstol skulle komma fram till ifall det drogs dit, och särskilt med en OK advokat på försvararsidan.

Domstolen skulle alltså pröva frågan:
Det satt en kabel på en vägg som var dåligt klamrad av en slarvig elektriker.
Nu har vi en nuvarande husägare som tyckte det där var dåligt, och spikade ett par till klammer för att minska risken att något dåligt händer.
Ska vi fälla denne? För vad?, enligt vilket lagrum? och vilket straff?
Det är precis detta jag ville komma fram till. Inte vad organisationerna tycker är förbjudet då de har egenintresse i det utan vad som gäller rent juridiskt. Undrar om detta någonsin har blivit prövat.
 
Inspekterade kopplings- och takdosor igår och har väl några fynd. I sovrum 1 och 2 har man satt upp nytt tak och man har inte brytt sig om att ta upp hål för dosorna som jag är rätt övertygad om finns där. I första bilden ser man en riktigt gammal kontakt och ingen jordtråd. I andra ser man en modernare ojordad och inte heller här finns jordtråd.
Takdosor med oskyddade elledningar och stolpe, ojordad kontakt, armatur och täcklock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk installation med en vit kabel ansluten till en ojordad takdosa, med en krok för armatur och synliga ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är rätt säker på att man ska dra fram jordtrådar till takuttagen om vägguttagen har jordats. Alla takdosor jag har hittat har stolpe så det går att sätta dit uttag med krok. Som här i hallen:
Öppen eldosa i tak med synliga kablar och kabelskarvar omgiven av ojämnt hål i gipstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är originaltak men dosan är inte i liv. Över denna satt ett täcklock med näsa fastsatt med smältlim. Vita kabeln går till en armatur lite längre bort. Stolpen i dosan finns kvar. I tredje sovrummet är det originaltak:
Takdosa med synliga kablar och ej jordad, gammal armatur utan täcklock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är i alla fall jordtråden dragen vilket är bra då armaturen är skyddsjordad. Man kan se spår av skruvhål så ett takuttag av den sorten har antagligen suttit där. Dosan är inte i liv men har stolpe. Sist men inte minst tar vi kopplingsdosan i detta rum:
Hand som håller en röd kabelsko nära en öppen kopplingsdosa med flera trådar och torixklämma i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordtrådarnas torix ramlade av när jag petade på den. Nu när jag sett en dåligt gjord torix så är det lika bra att döma ut resten av dem där ny jordtråd kopplats. Börjar väl närma sig Björn Skifs drömkåk :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror inte det, jag har satt två separata skenor och kopplat ihop med RK6.
Hm, från apparat till apparat bara? Men då kan du väl inte använda deras "snäppskenor"?
 
Mikael_L
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, från apparat till apparat bara? Men då kan du väl inte använda deras "snäppskenor"?
Från sista tre i vänstra lådan till första 3 i högra lådan, sen fasskena som vanligt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Från sista tre i vänstra lådan till första 3 i högra lådan, sen fasskena som vanligt.
Ja, det förstår tom jag ;) Det är klart, det är ju inte konstigare än att göra det vertikalt...

Skyller på att jag har fått morfin ;)
 
Undersökte kopplingsdosa, dimmer och vägguttag i rummet där ett takuttag saknas och en torix ramlade av. Ner från kopplingsdosan går svart, vit, gul och gröngul. I dimmern var den vita kopplad och vidarekopplad. Normalt brukar man inte bryta nollan tänkte jag men jag mätte med multimetern (inte spänningsprovaren :) ) mellan vit och röd som är inkommande skyddsjord. Det visar sig att den vita är fas. Nollan är svart. I annat ställe i huset är det tvärtom, svart fas och vit nolla. Ner till centralen och kolla. Sitter två vita på den säkringen vilket kan förklara varför de 2 sovrummen i den ändan av huset är hopkopplade med halva vardagsrummet i andra ändan. Ett uttaag i hallen sitter på samma. Undrar vad mer man kan hitta, spännande.
 
Bumpar upp tråden för att det närmar sig ett avgörande. Det slutade med att jag trådade om alla 3 sovrum inklusive en temporär skyddsjord dragen till de 3 uttag som inte var anslutna till skyddsjord. Anledningen till det är att det inte går att rubba trådarna i det röret som går till dem. Det blir ett senare problem att lösa när det är lite varmare på vinden. Lite senare denna eller nästa vecka kommer en installatör för att se på skiten och ge mig en offert på centralbyte i första hand.

Tidigare sa jag att jag föredrar skruvterminaler men efter byten av brytare och uttag som har snabbkoppling har jag ändrat uppfattning. Det är ju riktigt smidigt.
 
Jag har bestämt mig för att ta centralen nu då det närmar sig med installation av en LVVP och mer plats behövs i centralen. En installatör var här i veckan för en titt och diskussioner. Vi kom fram till att det går att sätta dit en 3x18 som når upp och täcker allt enkelisolerat. Den EKK som hänger högst upp når in under kåpan om man tar in den längst till vänster. 2 st JFB och en rad oskyddad. C:a 26 dvärgar (3-poliga räknade som 3). Hager QC förutom JFB som är Hager skruv.

Offerten kom i natt (!) via email. Fyrsiffrig alldeles under 5-siffrig inkl moms och ROT. Jag kan inte se att det lönar sig att få hem fler offerter.
 
tommib
Förstår jag det rätt att du har fått offert på att byta centralen som ligger i häradet 90-100 kkr?

Jag hoppas verkligen att det i den offerten ingår eldragning utanför centralen också, typ som att fixa allt elände på de andra bilderna. Annars är det väldigt dyrt. Grovt räknat, om vi räknar på hälften arbete, hälften materiel, så är det med 500 kr/tim närmare 100 timmar, dvs 2,5 veckors arbete. Om du kan få in en 3x18 så borde du för övrigt kunna knöka in en 4x18 också. Prisskillnaden är marginell och det extra utrymmet skadar aldrig.
 
Fyrsiffrig borde väl innebära max 9999 kr?
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
E
Logad Logad skrev:
Jag har bestämt mig för att ta centralen nu då det närmar sig med installation av en LVVP och mer plats behövs i centralen. En installatör var här i veckan för en titt och diskussioner. Vi kom fram till att det går att sätta dit en 3x18 som når upp och täcker allt enkelisolerat. Den EKK som hänger högst upp når in under kåpan om man tar in den längst till vänster. 2 st JFB och en rad oskyddad. C:a 26 dvärgar (3-poliga räknade som 3). Hager QC förutom JFB som är Hager skruv.

Offerten kom i natt (!) via email. Fyrsiffrig alldeles under 5-siffrig inkl moms och ROT. Jag kan inte se att det lönar sig att få hem fler offerter.
Så 10 laxar för atttala klarspråk, och exakt vad ingår då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.