E
tommib tommib skrev:
En variant är ju att sätta en normlåda med radplint längst upp mot taket och sen en normal central nedom denna. Det kanske blir lite tårta på tårta iofs och drar man sig inte för att lyfta på centrallocket och pilla så gör den ingen större nytta.

Givet hur det ser ut skulle jag nog satsat på att byta alla kablar till första dosa/apparat. Det låter inte som att det är ogörligt. Jag hade plåtkulo i mitt hus från 1966 så att det skulle finnas i ett från 1969 är väl inte omöjligt.

Angående Eldon DBQ så måste jag lyfta ett litet varningens finger för den. Jag har en DBQ240 och den är för all del väldigt trevlig i sitt format i och med att den är bred och låg. Tyvärr är den också "grund", endast 8 cm. Det gör att det är väldigt trångt bakom DIN-skenorna för kablar/enkeltråd och man måste i stort sett skruva loss skenorna för att kunna jobba bakom dem. Ja, skruva loss. De sitter med två skruv, inga fiffiga lösningar för att fälla ut apparaterna när man jobbar i skenan eller så. Över lag känns den väldigt primitiv jämfört med den Hager gamma (i plåt) som sitter nedanför. Snabbplintarna i DBQ är i mitt ickeprofessionella tycke också ganska knöliga att använda med FK, kardelerna vill gärna spreta upp i mejselhålet. Även där är Hagers N/PE-plintar helt överlägsna. Snabbplintarna sitter också på en DIN-skena vilket gör den delen av centralen onödigt hög, man skulle kunnat krympa den istället och använda en mer yteffektiv plint.

Om man verkligen har ont om plats och Eldons DBQ är det enda som passar, eller om centralen måste vara grund av en eller annan orsak, så går den an. Installerar man den bara en gång så går det väl också an. Skulle jag faktiskt arbeta med det professionellt och ta betalt för min tid skulle jag välja en annan central så ofta jag bara kunde. Det är för mig väldigt märkligt att inte någon av de andra stora tillverkarna erbjuder formatet bred/låg. Det har vad jag minns diskuterats lite här för några år sedan och någon anförde något om att skenorna blir för långa men det måste väl ändå vara upp till installatören att se till att det blir bra tycker jag.
Det var ett bra inlägg! Men vad menas med första stycket? :thinking:
 
tommib
Om man inte vill byta alla gruppledningar men inte heller vill gräva runt i centralen mer än en gång kan man sätta en annan kapsling med radplintar där. Det är dock en dålig idé, egentligen borde jag väl redigera bort den...
 
E
tommib tommib skrev:
Om man inte vill byta alla gruppledningar men inte heller vill gräva runt i centralen mer än en gång kan man sätta en annan kapsling med radplintar där. Det är dock en dålig idé, egentligen borde jag väl redigera bort den...
Äh, mina inlägg är inte heller så bra men lagt kort ligger.
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
tommib
Inte då... det är därför det finns en redigeraknapp ;)

Man kan för all del lämna ursprungskommentaren där så att det blir lättare att förstå efterföljande grejer som t.ex. din kommentar om min, men skriver man tokigt som jag gjorde där är det bra att markera.

Jag tycker personligen att man i eltrådarna bör "hålla rent" och se till att dåliga lösningar inte får stå kvar i onödan eftersom de kan lyftas ur sitt sammanhang.
 
E
tommib tommib skrev:
Inte då... det är därför det finns en redigeraknapp ;)

Man kan för all del lämna ursprungskommentaren där så att det blir lättare att förstå efterföljande grejer som t.ex. din kommentar om min, men skriver man tokigt som jag gjorde där är det bra att markera.

Jag tycker personligen att man i eltrådarna bör "hålla rent" och se till att dåliga lösningar inte får stå kvar i onödan eftersom de kan lyftas ur sitt sammanhang.
Ditt inlägg var väl inte alltigenom ruttet så som jag tolkar det men snarare än sämre version av Jan-Eriks inlägg strax innan med radplintarna i samma kapsling högst upp?
 
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Angående Eldon DBQ så måste jag lyfta ett litet varningens finger för den. Jag har en DBQ240 och den är för all del väldigt trevlig i sitt format i och med att den är bred och låg. Tyvärr är den också "grund", endast 8 cm. Det gör att det är väldigt trångt bakom DIN-skenorna för kablar/enkeltråd och man måste i stort sett skruva loss skenorna för att kunna jobba bakom dem. Ja, skruva loss. De sitter med två skruv, inga fiffiga lösningar för att fälla ut apparaterna när man jobbar i skenan eller så. Över lag känns den väldigt primitiv jämfört med den Hager gamma (i plåt) som sitter nedanför hemma hos mig. Snabbplintarna i DBQ är i mitt ickeprofessionella tycke också ganska knöliga att använda med FK, kardelerna vill gärna spreta upp i mejselhålet. Även där är Hagers N/PE-plintar helt överlägsna. Snabbplintarna sitter också på en DIN-skena vilket gör den delen av centralen onödigt hög, man skulle kunnat krympa den istället och använda en mer yteffektiv plint.
Egentligen håller jag med dig om allt det där. Ja det märks att du har grejat med en DBQ. :D (y)

Att det är lite trångt och besvärligt att hålla på och jobba kan man ju kanske ta, för egentligen sätts de flesta centraler upp för att sen inte röras alls i tiotalet år, eller möjligen råka ut för en extra komplettering. Att du och jag kan ondgöra oss över att det inte lätt och snabbt går att hänga ut innanmätet och sånt kanske berättar mer om just dig och mig. ;)

Jag har ju också en enda erfarenhet av denna central än så länge, jag upptäckte DBQ för bara några veckor sedan, då den löste för mig ett svårt problem, att byta en diazed som satt i ett i väggen inmurat skåp med dörrar i en tidigt 60-tals-lägenhet, jag var tvungen att hitta något med mått som fungerade, i alla ledder, även djup.

Och det jag fann sämst med Eldon DBQ var noll och jord-plinten. Som du skriver, lätt att det spretar med FK, och öht lite dålig känsla med följande osäkerhet om det verkligen sitter ordentligt med full kontakt. Sen var det irriterande att det inte fanns några ingångar för 10-16mm2, utan bara 2. Och på jordplinten var den ena redan upptagen av jord till centralens chassi, så var ska man ansluta nollan till JFB egentligen? Och så hade jag även en 4mm2 spisjord samt nolla ...
Så jag blev tvungen att extrautrusta med ett par extra fördelningsplintar.

I denna aspekt är ju Hager qc en dröm.


Men det går ju inte att komma runt att ibland kommer eldon DBQ lösa ens problem, just med tanke på sin formfaktor.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Liknande problem hade vi här hemma också då de 2 gamla plåt centralerna skulle bytas till en ny.
Skulle velat haft en hög central med bara plats för inkommande rör kablar som kunde dölja dessa utan att för den skull låsa dessa rör och kablar med normapparater. Blev att bygga en låda av en kabelränna men är inte helt nöjd med den lösningen då det är för mycket som kommer åt alla håll där.
 
Mikael_L
När man står i sådana här problem ska man inte glömma bort att Hager Gamma är förberedd för dockning:
GD213F_004p_644x300px.jpg
https://www.hager.se/support-utbildning/faq-vanliga-fraagor/22303.htm#
Två stycken Hager Gamma dockningsbara el-kapslingsdelar monterade bredvid varandra på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så man kan ta t.ex. 2 st 2x13 modulers och få en rätt trevlig lösning som är bredare.
 
  • Arg
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Är det gemensam skena för nolla och jord i den nuvarande centralen?
 
J jonaserik skrev:
Blir kanske lite tajt att byta central och korta/förlänga ledningar. Sätt en större normcentral som är så stor att den översta raden kan bli fri, och på den skenan fyller du upp med plintar ( numrerade och får plats många )) och kopplar in utgående grupper och ner till respektive säkring, noll och jord ansluts som vanligt på plint upptill. Då först kan det bli ett snyggt jobb i centralen och är helt enligt regelverken som en del ska påpeka.
Det är en god idé men som jag tidigare skrev så är det enkelt att byta ut de trådar/kablar som är för korta eller skalats för kort. Dessutom finns det bara c:a 90mm marginal uppåt där vattenrör blockerar.
 
tommib tommib skrev:
EDIT: Det här stycket nedan är en skitdålig idé, gör inte så...
En variant är ju att sätta en normlåda med radplint längst upp mot taket och sen en normal central nedom denna. Det kanske blir lite tårta på tårta iofs och drar man sig inte för att lyfta på centrallocket och pilla så gör den ingen större nytta.

Givet hur det ser ut skulle jag nog satsat på att byta alla kablar till första dosa/apparat. Det låter inte som att det är ogörligt. Jag hade plåtkulo i mitt hus från 1966 så att det skulle finnas i ett från 1969 är väl inte omöjligt.

Angående Eldon DBQ så måste jag lyfta ett litet varningens finger för den. Jag har en DBQ240 och den är för all del väldigt trevlig i sitt format i och med att den är bred och låg. Tyvärr är den också "grund", endast 8 cm. Det gör att det är väldigt trångt bakom DIN-skenorna för kablar/enkeltråd och man måste i stort sett skruva loss skenorna för att kunna jobba bakom dem. Ja, skruva loss. De sitter med två skruv, inga fiffiga lösningar för att fälla ut apparaterna när man jobbar i skenan eller så. Över lag känns den väldigt primitiv jämfört med den Hager gamma (i plåt) som sitter nedanför hemma hos mig. Snabbplintarna i DBQ är i mitt ickeprofessionella tycke också ganska knöliga att använda med FK, kardelerna vill gärna spreta upp i mejselhålet. Även där är Hagers N/PE-plintar helt överlägsna. Snabbplintarna sitter också på en DIN-skena vilket gör den delen av centralen onödigt hög, man skulle kunnat krympa den istället och använda en mer yteffektiv plint.

Om man verkligen har ont om plats och Eldons DBQ är det enda som passar, eller om centralen måste vara grund av en eller annan orsak, så går den an. Installerar man den bara en gång så går det väl också an. Skulle jag faktiskt arbeta med det professionellt och ta betalt för min tid skulle jag välja en annan central så ofta jag bara kunde. Det är för mig väldigt märkligt att inte någon av de andra stora tillverkarna erbjuder formatet bred/låg. Det har vad jag minns diskuterats lite här för några år sedan och någon anförde något om att skenorna blir för långa men det måste väl ändå vara upp till installatören att se till att det blir bra tycker jag.

Som ny central skulle mitt tips vara en Hager Gamma 4x18 Plåt. Den är 355 mm bred (och 625 mm hög) och torde rymma allt och ändå ha en del expansionsmån för nya normapparater. Gissningsvis är den ändå inte lika hög som mätartavlan bredvid. Om du är för lat för att byta alla gruppledningar så kan du använda hela översta raden till radplintar men det blir kanske lite tight med alla N/PE i plintarna.

Här är en länk. E-nummer är väl 22 909 50 misstänker jag.
Precis de synpunkter jag vill läsa. Hur andra upplever fram- och baksidor med olika fabrikat. Jag är ingen vän med snabbanslutningar även om jag förstår att elektriker kan gilla dem då det går fort att koppla. Tid har jag så för min del är det inte en fördel att det går snabbt.

Tittar jag på nuvarande system så behövs 21 moduler för existerande diazeder, 3 moduler för att splitta de 6 grupper som delar 3 diazeder, 2 moduler för en PSA till kylfrys, 4 moduler för en ny JFB. En 3x18 ger ddå 24 lediga moduler. En JFB till kanske. När värmepumpen kommer in behövs antagligen en 3-fasgrupp till, möjligen en enfas också. Den gamla effektvakten kan bytas mot en ny som kan sitta på skena. Sedan behövs ju en neutralplint per JFB. Säkert mer jag inte tänkt på.
 
M magnu skrev:
Är det gemensam skena för nolla och jord i den nuvarande centralen?
De är delade, annars skulle inte jordfelsbrytaren fungera.
 
Mikael_L
Logad Logad skrev:
Tittar jag på nuvarande system så behövs 21 moduler för existerande diazeder, 3 moduler för att splitta de 6 grupper som delar 3 diazeder, 2 moduler för en PSA till kylfrys, 4 moduler för en ny JFB. En 3x18 ger ddå 24 lediga moduler. En JFB till kanske. När värmepumpen kommer in behövs antagligen en 3-fasgrupp till, möjligen en enfas också.
Ja den gamla har du tydligen totalt vuxit ur.

Egentligen har du två skilda problem att adressera.
Centralen och kablarna, och de hänger inte egentligen ihop speciellt mycket mer än att det är lämpligt att fixa båda samtidigt.

Och vad gäller centralen så är frågan om det känns bättre att rensa under befintlig, placera ytterligare en normkapsling där men större och flytta in allt som kan/bör flyttas in där, eller om du vill ha en enda ny med enhetligt utseende (eller ev två dockade då).

Komponentkostnaden blir naturligtvis högre med allt nytt, men främst vad 20 automater kostar ca 1 tusenlapp. Valet att återanvända JFB eller skaffa en ny är kanske samma val oavsett lösning. Om jobbet görs av en elektriker så kan det säkert gå en timme snabbare att bara riva klabbet (särskilt om det samtidigt ska flyttas eller att det ska trådas om) och sätta upp en ny central, så vid betalt eljobb kanske priset till sist inte alls blir högre.




Vad gäller kablar så har du lite olika alternativ.
Ett kan ju vara att flytta upp bef central (eller sätta en ny högre upp).
Problemet är att det kommer bli knöligt trång att ordna med befintliga kablar vettigt och någorlunda snyggt, nästan omöjligt.
Och sen har du ju planer på lite mer kabel också.


Att bara täcka över allt på något vis så det med nöd och näppe uppfyller lagar och regler är ju förvisso en möjlighet, men det känns ju inte roligt och föga seriöst.


Att ta en riktigt hög central, sätta upp nästan mot tak och använda översta DIN-skenan för radplintar är ju lite coolt.
Så brukar stora centraler i kommersiella fastigheter mm se ut.


Och så hade du tanken på att ev byta det mesta kablaget, det är ju det drygaste jobbmässigt, men det ger ju fördelen att då får du möjligheten att göra det hur snyggt och bra som helst i och vid centralen.



Så du har några alternativ att välja mellan, jag har knappast listat alla möjligheter heller, men det är vad jag kom på såhär nu medan jag skrev. :cool:
 
  • Wow
  • Gilla
Logad och 1 till
  • Laddar…
Behövs alla säkringar/grupper, eller är det några som är 'blindgångare' eller kan slås ihop med andra?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja den gamla har du tydligen totalt vuxit ur.

Egentligen har du två skilda problem att adressera.
Centralen och kablarna, och de hänger inte egentligen ihop speciellt mycket mer än att det är lämpligt att fixa båda samtidigt.

Och vad gäller centralen så är frågan om det känns bättre att rensa under befintlig, placera ytterligare en normkapsling där men större och flytta in allt som kan/bör flyttas in där, eller om du vill ha en enda ny med enhetligt utseende (eller ev två dockade då).

Komponentkostnaden blir naturligtvis högre med allt nytt, men främst vad 20 automater kostar ca 1 tusenlapp. Valet att återanvända JFB eller skaffa en ny är kanske samma val oavsett lösning. Om jobbet görs av en elektriker så kan det säkert gå en timme snabbare att bara riva klabbet (särskilt om det samtidigt ska flyttas eller att det ska trådas om) och sätta upp en ny central, så vid betalt eljobb kanske priset till sist inte alls blir högre.




Vad gäller kablar så har du lite olika alternativ.
Ett kan ju vara att flytta upp bef central (eller sätta en ny högre upp).
Problemet är att det kommer bli knöligt trång att ordna med befintliga kablar vettigt och någorlunda snyggt, nästan omöjligt.
Och sen har du ju planer på lite mer kabel också.


Att bara täcka över allt på något vis så det med nöd och näppe uppfyller lagar och regler är ju förvisso en möjlighet, men det känns ju inte roligt och föga seriöst.


Att ta en riktigt hög central, sätta upp nästan mot tak och använda översta DIN-skenan för radplintar är ju lite coolt.
Så brukar stora centraler i kommersiella fastigheter mm se ut.


Och så hade du tanken på att ev byta det mesta kablaget, det är ju det drygaste jobbmässigt, men det ger ju fördelen att då får du möjligheten att göra det hur snyggt och bra som helst i och vid centralen.



Så du har några alternativ att välja mellan, jag har knappast listat alla möjligheter heller, men det är vad jag kom på såhär nu medan jag skrev. :cool:
Tack. Jag lägger allt på listan över möjliga lösningar. Täckning upp till tak blir nog knepigt:
Elektriska installationer med rör och kablar som går in i en vägg ovanför en elkabelcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätte lite snabbt och jag kan nyttja c:a 90mm ovanför om jag väljer en ny central. Centralens kåpa ligger i liv med mätartavlans idag. Jag skrev innan att en del rör går upp i taket över centralen men nu när jag kollat så går alla in i väggen ut till källargången. En del går vidare till tvättstugan mitt emot där de sprids till pannrum och 2 andra rum på den sidan av gången. Den svarta kabeln är den som går till elkassetten. Den lösa kabeln under den svarta matar dels nästa rum på denna sida gången och en kulodosa med plåtkulon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.