10 435 läst ·
57 svar
10k läst
57 svar
Åtgärda nybygge med dubbla kakelskikt?
Ja vi sa att vi var oroliga för tätskitet med tanke på hur det ser ut men dom sa nåt i stil med "Ja men där finns ju dokumentation om vilket tätskikt som använts och det finns egenkontroller" Yeah right, egenkontroller betyder ju mycket... Vi har redan bevis för att det fuskats med detta av elentreprenören när det kommer till att täta kabelgenomföringar i fasaden. Och vi har bildbevis på dubbla tätskikt på en nisch runt badkaret, men plattsättaren har skrivit ett skriftligt intyg där han förklarar att så inte är fallet. Vår KA sa dock att vi är säkrade eftersom vi påtalat detta och därmed har gjort vad vi kan. Skulle det bli strul får plattsättaren eller försäkringbolag ersätta.
Vi hade en besiktningsman här, visserligen betald och utsedd av Myresjöhus, men enligt vår KA en ok kille. Han kändes seriös och slog ner på typ 99% av allt vi hade listat men han kollade inte i golvbrunnen eftersom vi inte hade påtalat något fel där. Vi fick lära oss att det var en "särskild besiktning" som var beställd och då tittar han på de fel vi påtalat.
Jag kan ta bilder på golvbrunnen och visa här så kanske vi kan få lite feedback.
Vi hade en besiktningsman här, visserligen betald och utsedd av Myresjöhus, men enligt vår KA en ok kille. Han kändes seriös och slog ner på typ 99% av allt vi hade listat men han kollade inte i golvbrunnen eftersom vi inte hade påtalat något fel där. Vi fick lära oss att det var en "särskild besiktning" som var beställd och då tittar han på de fel vi påtalat.
Jag kan ta bilder på golvbrunnen och visa här så kanske vi kan få lite feedback.
Bilder på två av totalt fyra golvbrunnar samt en tröskel. Vi valde målningsförberett vilket betyder att vi själva skall montera innerdörrar, foder, trösklar etc så det är inte klart, det man ser är hur det är lämnat till oss.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Det ser ut att vara ett rollat tätskikt (bild 2 o 3). När utfördes det här?
Det jag ser ser ut som rollat tätskikt, numera skall det alltid vara foliebaserat tätskikt på golv (från 2010 om jag minns rätt). Jag har dock inte satt mig in i de foliebaserade efterssom vårt eget proj. var klart innan kravet på folie kom.
Tröskeln der för d...g ut, men jag kan inte avgöra om dte är direkt fel. De sista två bilderna ser ut som det är brunnar med förhöjningsring. Men jag har i mina hempul projekt aldrig tagir i en förhöjningsring (man ser till att få rätt höjd från början). Jag (med min begänsade erfrenhet av dessa) kan inte se att det finns någon manshett eller klämring överhuvudtaget på de bilderna. Förhoppningsvis har jag fel, för det är i så fall ett oerhört grovt fel som garanterat kommer att ge vattenskador inom en snar framtid.
Fast det är klart om det hjälper er att få allt omgjort så kanske vi skall hoppas på att det är fel.
Det jag ser ser ut som rollat tätskikt, numera skall det alltid vara foliebaserat tätskikt på golv (från 2010 om jag minns rätt). Jag har dock inte satt mig in i de foliebaserade efterssom vårt eget proj. var klart innan kravet på folie kom.
Tröskeln der för d...g ut, men jag kan inte avgöra om dte är direkt fel. De sista två bilderna ser ut som det är brunnar med förhöjningsring. Men jag har i mina hempul projekt aldrig tagir i en förhöjningsring (man ser till att få rätt höjd från början). Jag (med min begänsade erfrenhet av dessa) kan inte se att det finns någon manshett eller klämring överhuvudtaget på de bilderna. Förhoppningsvis har jag fel, för det är i så fall ett oerhört grovt fel som garanterat kommer att ge vattenskador inom en snar framtid.
Fast det är klart om det hjälper er att få allt omgjort så kanske vi skall hoppas på att det är fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Tittade en gång till, jag är ännu mindre säker på att det saknas klämring, och manschetten är i så fall inte synlig, under plåtkanten.
Mja, nog sitter det väl klämringar? Såvitt jag ser iaf.
Men dom har verkligen geggat på där under, inte snyggt.
Är det fix? (dvs hårt) Det ska inte vara något silikon där, det är ett rejält varningstecken.
Sen kan jag se fel, men den blå kämringen i purusbrunnen ser ju ut att vara olika långt nerpressad. Eller är det något med brunnen som lurar mitt öga?
Och varför är det blandat jafo och purus-brunnar. Det ser ju inte seriöst ut! Även om det inte är fel.
Men dom har verkligen geggat på där under, inte snyggt.
Är det fix? (dvs hårt) Det ska inte vara något silikon där, det är ett rejält varningstecken.
Sen kan jag se fel, men den blå kämringen i purusbrunnen ser ju ut att vara olika långt nerpressad. Eller är det något med brunnen som lurar mitt öga?
Och varför är det blandat jafo och purus-brunnar. Det ser ju inte seriöst ut! Även om det inte är fel.
är det platta på mark, en massivkonstruktion, så är det väl ok med rollat
att man har olika brunna har ju ingen betydelse, att man har en förhöjningsring är inget fel
förstår inte att man inte kan göra rent i brunn/vattenlås när man är klar...
kolla noga så att den blå klämringen ligger ner mot den vita plasten, ska inte vara någon glipa under ringen
att man har olika brunna har ju ingen betydelse, att man har en förhöjningsring är inget fel
förstår inte att man inte kan göra rent i brunn/vattenlås när man är klar...
kolla noga så att den blå klämringen ligger ner mot den vita plasten, ska inte vara någon glipa under ringen
Nu är jag förvisso ingen expert på klämringar/avlopp men jag har arbetat med att bygga våtrum, har ganska många i bagaget! Tycker mig inte se några större problem med konstruktionen, det förefaller mig att de gjort tätskiktet på bild 1 och 2 men sedan blir jag fundersam, kan endast tänka mig att de satt brunnen i fel höjd från början med förhoppningsvis ett tätskikt som inte syns för mig på dessa bilder, sedan kan de ha byggt upp och fyllt igen med mera spackel för att komma i rätt höjd, så det kan ligga ett tätskikt under denna spännande "förhöjning" som det runnit spackel genom! Om det är ett tätskikt under så skall det inte vara något problem, bara lite fult om man vill rensa samt att det blir svårt att hålla rent, det kan förvisso bli fukt ovanför tätskiktet och in i "upphöjningen" så jag hoppas att det finns golvvärme som håller efter fukten.
Svar på några av era frågor:
Klegget i golvbrunnarna är hårt, dvs inget silikon.
Golvbrunnen i WC/dusch med svartvitt kakel/klinker är på nedervåningen/platta.
Golvbrunnen med förhöjningsring är på övervåningen dvs med golvspån som underlag. På övervåningen är hela badrummet och bastun flytspacklat av en golvavjämningsfirma som verkade proffsiga. Så vitt jag såg så satt det en golvbrunn skruvad i golvspånet exakt i nivå med golvspånet, men jag kan minnas fel.
Vad jag har sett är tätskiktet först rollat med nån primer, sedan rollat med nåt gummiliknande på nån slags tyg. Jag kan kolla upp i dokumentationen vad det står.
Klegget i golvbrunnarna är hårt, dvs inget silikon.
Golvbrunnen i WC/dusch med svartvitt kakel/klinker är på nedervåningen/platta.
Golvbrunnen med förhöjningsring är på övervåningen dvs med golvspån som underlag. På övervåningen är hela badrummet och bastun flytspacklat av en golvavjämningsfirma som verkade proffsiga. Så vitt jag såg så satt det en golvbrunn skruvad i golvspånet exakt i nivå med golvspånet, men jag kan minnas fel.
Vad jag har sett är tätskiktet först rollat med nån primer, sedan rollat med nåt gummiliknande på nån slags tyg. Jag kan kolla upp i dokumentationen vad det står.
Kollade i "kvalitetsdokument" som plattsättaren fyllt i. tätskiktet är "Höganäs G12-3" både på väggar och golv i alla våtrum. Nån som känner till om detta är ok? Det skulle ev inte vara godkänt med rollat skikt?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Den är säkert helt OK. Du kan kolla på BKR.se där finns alla godkända system uppräknade.
Sedan är det ju en annan sak om de verkligen följt det systemet.
Sedan är det ju en annan sak om de verkligen följt det systemet.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Det är väl Höganäs V12-3 som ska användas på vägg?
Kollade på pappret igen och han har visst kluddat om G:et till ett V på raden för vägg.
Kollade om den blåa ringen var nertryckt helt som ni sa att den skulle vara. Det var den inte. PÅ bild nummer två tror jag man ser ganska tydligt att den ligger an på höger sida men den glipar mer och mer mot vänster.
Kollade om den blåa ringen var nertryckt helt som ni sa att den skulle vara. Det var den inte. PÅ bild nummer två tror jag man ser ganska tydligt att den ligger an på höger sida men den glipar mer och mer mot vänster.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Jag roade mig med att kasta ett getöga på deras systemebeskriving. Har själv använt deras system i fritidshuset för 10 år sedan. Då var dte rollat som gällde.
Deras vägg och golvsysten heter olika, men jag ser ingen skillnad i utförande.
Det gråa som går ned på klämringen är mycket riktigt deras rollade "tätgummi", men det är OK, det skall rollas ovanpå deras duk.
Deras vägg och golvsysten heter olika, men jag ser ingen skillnad i utförande.
Det gråa som går ned på klämringen är mycket riktigt deras rollade "tätgummi", men det är OK, det skall rollas ovanpå deras duk.