Är väggarna kaklade innan taket är gipsat?!
De verkar ju inte ens veta i vilken ordning saker och ting ska komma...
//Patrik

Såg precis bilderna från en webläsare (appen visade inte bilderna) det där misslyckas inte ens en lärling med, det där har en opiumpåverkad norsk alkoholmissbrukande grävling satt upp! Godkänn för guds skull ingenting annat än att dom gör om, ALLT! Se sen till att få kolla när dom gör tätskiktet, för ser plattorna ut sådär, är frågan om underarbetet är ok gjort.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ja jag tänkte på det också nu när jag laddade upp bilden. Det är mycket som blivit knasigt med vårt hus, men regelmässigt finns väl inget som säger att man inte får göra så? Tätskiktet gäller väl inte taket.

En bild till, så här såg det ut när vi hade fått tillträde och hade städat av golvet (Vi valde målningsförberett så slutstädning ingick inte). Nån som ser mörkgrå fogar som vi valde?

• IMG_20110419_193734.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Nu är iofs inte mörka fogar så lätt att få just mörka och jämna i kulören men så här "flammigt" brukar det ändå inte bli!

Ingick inte duschväggar?

• Gilla
Nilsson2
  • Laddar…
Kommer inte ihåg om det ingick och vi valde bort den. Vi ville iaf köpa en egen snyggare duschvägg och det var när vi skulle montera den som vi märkte hur skev väggen var och det var liksom det som var droppen för vårt tålamod. Vi hade uttryck missnöje med utseendet tidigare men besiktningsmannen hävdade att det var inom toleranserna.

Ser ut som typiskt "billigt&fort". Antagligen pressar Myresjöhus sina leverantörer och då måste de i sin tur stressa på för att det ska gå ihop sig. (Vilket i sin tur gör att de kakelsättare som har lite yrkesstolthet lämnar det förataget, kvar blir de som inte bryr sig)

Nu har vi haft möte med dem, och de säger att det är orimligt stort arbete att göra om hela rummet av estetiska skäl. Dom skulle även få riva bort all aquapanel som delvis sitter på yttervägg. Däremot var dom villiga att göra om hela rummet genom att sätta kakel på kakel och att vi väljer nya plattor om vi vill. Dom skulle också anlita en annan firma för jobbet som dom vet gör snyggt.

Diskussionen kring alla övriga fel gick bra, men kompensationskravet mindre bra. Dom var beredda att ge ett belopp motsvarande ca 1,6% av det vi betalat dem.

Snailman
Jag undrar nog oxå hur de ska lösa de vattenrör som kommer ur väggarna som plötsligt är en kakel+ fix tjocklek för korta...

Då låter det som det är dags att diskutera med en advokat.

Förstår inte riktigt varför Myresjöhus envisas med att förstöra sitt en gång i tiden skapligt goda namn genom att jäklas med sina kunder så här.

steppen7 skrev:
Nu har vi haft möte med dem, och de säger att det är orimligt stort arbete att göra om hela rummet av estetiska skäl. Dom skulle även få riva bort all aquapanel som delvis sitter på yttervägg. Däremot var dom villiga att göra om hela rummet genom att sätta kakel på kakel och att vi väljer nya plattor om vi vill. Dom skulle också anlita en annan firma för jobbet som dom vet gör snyggt.

Diskussionen kring alla övriga fel gick bra, men kompensationskravet mindre bra. Dom var beredda att ge ett belopp motsvarande ca 1,6% av det vi betalat dem.
Tycker mig minnas att jag läste just det där i ett annat ärende där "domen" var att det inte hade med saken att göra. Kunden ska inte lida för ett dåligt arbete. Arn/domstol osv minns jag tyvärr inte. Sitter tyvärr på en permanent mobiltelefoninternetlösning så jag har det lite surt att leta, men börja kika här :)

Kattvovven du får jättegärna leta reda på ärendet om du har möjlighet, sånt är alltid kraftfullt att komma dragandes med när dom sitter och säger att ditten och datten inte är möjligt eller rimligt.

Att mosaiken var ojämnt sa dom var "tekniskt inte möjligt" att fixa till och att där fick det bli ekonomisk kompensation! Haha vaddå tekniskt inte möjligt? Dom menar väl att det är dyrt. Enda sättet att åtgärda är att göra om hela skiten inkl tätskikt eller sätta kakel på kakel där också. Kan förtydliga att den beiga mosaiken är i badrummet och allt det svartvita är i WC/dusch.

Ang vattenrör så nämnde jag detta och de sa att man naturligtvis får kolla om det är tekniskt möjligt att kanske dra ut röret 1cm. Själv vet jag ju att rören är fastgjutna i plattan så det finns inget spel att dra i annat än lite glapp i "rörhållarväggvinkeln". Och sedan lutar ju väggen så att dom vid toan isf måste spackla upp kanske 10mm utöver fix och plattor, dvs troligen uppåt 20-30mm extra rör kommer behövas. Så mycket kan man inte slita i PEX-röret...

Det där med att dra ut rören, om dte är Rörirör vilket ju är vanligast idag. Då kan det gå, men som sagt det gäller ju att kolla det innan man kör igång en sådan lösning.

Men som sagt det verkar vara hög tid för er att koppla in en advokat.

@steppen7, trodde jag sett en del men det här kvalar nog in på toppnoteringen! Jag lider med dig och din familj. Gdamn, alltså -det ser ju ut som något en tioåring gjort i slöjden!?!

Om jag vore dig så skulle jag ta kontakt med någon som kan sådana här frågor och är en värdig motpart till Myresjöhus (som ju inte kan anses vara annat än proffs på att dribbla bort sådana här saker). Mitt råd är att vinkla argumentationen till att eftersom ytskiktet är så fruktansvärt undermåligt utfört så ligger det *väldigt* nära till hands att anta att tätskiktet även det har stora brister. Om kakel på kakel skall sättas så skall ni kräva långtgående garantier avseende tätskikt och underarbete, och vem som betalar när det börjar läcka om fyra, fem år...

Jag tänkte också att tätskiktet säkert kan vara dåligt. Men jag tror att det gäller att hålla diskussionen med hustillverkaren till sådana fel som är bevisbara.

Men har du inte gjort det ännu så se till att få en kritiskt besiktning även av tätskiktet. Vissa saker går att se ex. i golvbrunnen och om man öppnar eldosor och kontrollerar, att det är rätt gjort mot tröskeln (vanligt fusk). Men framförallt kan man se mycket i golvbrunnen, och där fuskas ändå mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.