Jag oljade ett massivt träbord som min farfar snickrat för säkert över 40 år sedan. Det var oljat sedan innan och jag tvättade det och oljade med kinesisk träolja. Lät det torka i max 10 min och torkade bort överflödig olja. Färgen på bordet är snygg och det klibbar inte, men vad det stinker olja. Går inte att sitta i samma rum som borde. Det har fått stå ute under tak i två veckor och det slutar inte lukta mindre. Som ni ser på bilden har det ihåligheter i själv skivan av sprickbildning och det finns lite fler håligheter. Någon som har ett förslag mer än slipa vad som går att slipa och olja med något annat?

• Massivt träbord med synliga sprickor och oljad yta, oljebehandlat med kinesisk träolja, stående på randig matta inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt det stå så torkar det. Till slut...
Man kan snabba på det hela med en hårtork.

• Gilla
Martin Birkeldh
  • Laddar…
UV-ljus och/eller värme behövs för att oljan ska härda. Det finns mycket skrivet om det på engelska om du söker.
Jag gjorde misstaget att olja ett yxskaft och hänga tillbaks yxan i min källare. Lukten verkade aldrig avta. Däremot så är det väldigt effektivt att lägga yxan ute i solen en varm sommardag.
Jag har också lagt ett nyoljat yxskaft direkt under en lysrörsarmatur. Lysrören avger lite UV-ljus. Man får plocka bort eventuell plastkåpa på armaturen eftersom den inte släpper igenom UV.

• Gilla
Martin Birkeldh
  • Laddar…
Är det oljan eller lösningsmedel? Oljor med den namntypen brukar ha stora mängder lösningsmedel och det brukar hänga kvar ett tag.

• Gilla
Martin Birkeldh
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Är det oljan eller lösningsmedel? Oljor med den namntypen brukar ha stora mängder lösningsmedel och det brukar hänga kvar ett tag.
Det är Herdins Kinesisk Träolja (https://herdinsfargverk.se/produkt/trabehandling/utomhus/herdins-kinesisk-traolja/). Jag har hyfsat lätt att ta ut bordet i solsken så det ska jag göra när vädret tillåter och jag kör en luftavfuktare nu för att hålla luften torrare i rummet.

Att ni alla har svarat uppskattas!

Det har börjat minska att lukta rejält när jag nu haft det ute i solen (och inte bara under tak, utomhus). Jag kommer inte använda kinesisk träolja inomhus igen :)

Det ör betydligt mer tungolja än vad jag väntade mig men det ör fortfarande över 50% lösningsmedel så dras det in med oljan i trät så kan det lukta ett tag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.