Hej!
Har nyligen köpt en 20 tals villa där vi under besiktningen upptäckte lite svartmögel på råsponten.
Taket inkl all råspont är omlagt för 10 år sedan så det är lite synd att det redan börjat.

Dock så är det endast i ett av facken vi kunde hitta påväxt, och det är på norrsidan där taket ansluter till en flygel som har öppet till nock. Så just i detta facket är där ingen mögelstopper längst ner i råsponten.

Jag satte en hygrometer i detta facket förra veckan för att få lite bättre koll på hur det egentligen ser ut där uppe och det ligger på konstant 80-85% fuktighet, dvs väldigt fuktigt.

Där finns ingen ångspärr mellan övervåning och vind och isoleringen är av blandad kvalitet. Glasull, kutterspån, lösull, ligger slängt lite här och där från olika tidsepoker.

Då övervåningen är i toppskick är det inte aktuellt att börja riva i innertaken och att montera en fuktspärr ovanfrån på gamla timmerstockar känns inte särskilt meningsfullt.

Vi har redan satt badrumsfläkten på OV på kontinuerlig drift för att undvika att luft stiger upp på vinden, men tveksamt hur stor skillnad det gör.

Mitt åtgärdsförslag är följande:
Spruta mögelfri på alla drabbade material
plocka bort all gammal isolering och lägga in cellulosabaserad lösull istället
Täta alla mögelstoppers (med vaddå??) och sätta in en trygghetsvakt med fläkt och slinga.
En vanlig avfuktare är förmodligen bättre, men då sovrummen ligger på OV vill vi inte ha en massa buller där.

Någon som haft liknande problemställning? Hur har ni åtgärdat det?

Jag skrev just ett inlägg i granntråden "Luftfuktighet på vind" där jag skröt om att äldre hus minsann inte hade sådana problem... Läs gärna detta inlägg. Dina problem beror förmodligen på tilläggsisolering samt skrotad uppvärmning med panna. Att mögelpåväxten är på norrsidan beror på att takets kyleffekt är störst där. Att byta ut den gamla isoleringen mot cellulosa är en vettig åtgärd. Om det räcker är svårt att säga, men det är ett bra första steg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.