För min del har grunden ändrats 2018 och i våras av mig. Jag vill bara säkerställa att grunden överlever mig.

Sen om det är med stängd eller öppen grund, med eller utan avfuktare gör mig verkligen inget.

Jag vill bara inte sabba något efter 70 år.
Jag låter fuktmätaren ligga kvar och håller lite koll på den. Så får ev åtgärd komma av detta.

MEN skulle man i teorin kunna köra med stängd grund hela året eller är risken att det sticker iväg frammåt sommaren?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Why?
Fram till någon gång på 1990 talet värmdes huset främst med vedeldning. Sedan installerades bergvärme och golvvärme, så förhållandena har förändrats helt.
Sedan ser jag även hur klimatet förändrats, så att nu börja hålla koll på hur klimatet i grunden ser ut och förändras med tiden är klart intressant.

Även att försöka ha en välgenomtänkt strategi om jag behöver utöra förändringar ser jag som viktigt. Därför presenterade jag mina tankar på eventuella åtgärder som kan tänkas vara realistiska. Så även lite om mättekninska problem som kan vara aktuella som jag har stött på.

Dr Benz Dr Benz skrev:
För min del har grunden ändrats 2018 och i våras av mig. Jag vill bara säkerställa att grunden överlever mig.

Sen om det är med stängd eller öppen grund, med eller utan avfuktare gör mig verkligen inget.

Jag vill bara inte sabba något efter 70 år.
Jag låter fuktmätaren ligga kvar och håller lite koll på den. Så får ev åtgärd komma av detta.

MEN skulle man i teorin kunna köra med stängd grund hela året eller är risken att det sticker iväg frammåt sommaren?
Jag kan svara på mig själv här. Sommarhalvåret kör jag med öppen grund och får låg fuktnivå. Vinterhalvåret (stängde för ca 2mån sedan) kör jag stängd och håller bra nivå på fukten och temperaturen. Kan inte riktigt förklara varför det funkar så hos mig men det är så det ser ut. Tog dessutom bort avfuktaren så detta är helt naturligt… har kört med fuktmätare på två ställen.

Det var stop i stuprören på ena sidan så det stod mkt vatten däromkring. Sen upptäcktes ett hål i avloppet så det gick vatten rakt ner från dusch och vask.

Så OM föregående ägaren har sett förhöjda värden så är det främst pga av detta. Avloppet lagades för längesedan och likaså leder jag bort vattnet från huset och en svag funkig luft som man kunde känna tidigare är som bortblåst.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag kan svara på mig själv här. Sommarhalvåret kör jag med öppen grund och får låg fuktnivå. Vinterhalvåret (stängde för ca 2mån sedan) kör jag stängd och håller bra nivå på fukten och temperaturen. Kan inte riktigt förklara varför det funkar så hos mig men det är så det ser ut. Tog dessutom bort avfuktaren så detta är helt naturligt… har kört med fuktmätare på två ställen.

Det var stop i stuprören på ena sidan så det stod mkt vatten däromkring. Sen upptäcktes ett hål i avloppet så det gick vatten rakt ner från dusch och vask.

Så OM föregående ägaren har sett förhöjda värden så är det främst pga av detta. Avloppet lagades för längesedan och likaså leder jag bort vattnet från huset och en svag funkig luft som man kunde känna tidigare är som bortblåst.
Nyfiken på hur du stänger och öppnar ventilerna. Ändå något som ska göras två ggr/år.

Alla ventiler är igensatta av föregående ägare som installerade avfuktaren. Men en är nu öppen på en gaveln och sen har jag gjort ett hål under betongen som jag kan krypa in i grunden med hjälp av. Den sätter jag för med en frigolitskiva. Tanken är att göra en permanent skiva med ev en fläkt som jag kan styra uppifrån. Men vi får se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.