Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett hus byggt 1928. Jag började för ett tag sedan att renovera ett rum i källaren, ytterväggarna består av sk sparbetong (vad jag har förstått det som efter lite efterforskning). Det var tydliga ljud av bomputs när jag knackade och sedan när jag började slå lite lätt så mer eller mindre rann det ut sand/grus blandat med stenar i olika storlekar. Problemet var dock att jag hade inte räknat med att dessa hål skulle bli så stora och framför allt djupa, ca 2 kvm och 5-7 cm djupt på första väggen. Hade hoppats på att ytterväggarna skulle bestå av betonghålsten som innerväggarna men icke. Dräneringen är säkert för gammal, fanns ingen uppgift på det när vi köpte huset, men troligtvis på 50-60-talet. Tilläggas kan att vi har haft en fukttekniker i källaren som tyckte att källaren var i ovanligt bra skick med tanke på fukt osv för dess ålder. I detta rum som jag renoverar hade dom på 70-talet satt upp reglar längs väggar och ful grön fanér på, vilket antagligen kan påskyndat skadan. Oj detta inlägg blev långt..men om någon vänlig själ vill hjälpa mig så är frågorna:
-vilket bruk ska jag använda mig av? Antar kanske KC-bruk av något slag, men det blir ju otroligt många skikt då det är så djupt...
-är detta ett ”normalt problem” i en gammal källare, eller är detta med tanke på djupet en allvarlig skada?
Mvh Fredrik
Klicka här för att svara