Vi hade besiktning av vårt nya hus i mitten av december. Som vid alla byggen blev det en del påpekanden från besiktningsmannen om saker som skall åtgärdas av byggfirman. I protokollet står att dessa punkter skall vara åtgärdade inom max 2 månader.
Några punkter åtgärdades direkt men därefter har det blivit väääldigt tyst från byggfirman!
Efter överenskommelse vid besiktningen håller vi inne en (mindre) summa pengar från betalning till byggfirman, dumt nog hade vi betalat hela slutsumman till husfabrikanten - annars var rekomendationen att hålla inne en summa där också.

Nu är det alltså inte mycket mer än 1 vecka kvar av tiden inom vilken påpekandena skulle varit åtgärdade! Vad gör man?

Jag är inte förvånad. Vi höll också inne med en summa som besiktningsmannen kom fram till vid slutbesiktningen. Vi har fått vänta i ganska precis ett år innan den sista anmärkningen var åtgärdad. Vi har under denna tid fått ringa, maila, lämna meddelanden ....Ingenting har husfabrikanten själv gjort ( Myresjöhus ) Jag kan ju säga så här ; man är inte lika intressant som kund efter besiktningen som man var när pappren för huset vid köp skulle skrivas på !! De är katastrofalt dåliga på att återkomma vid frågor eller i detta fall åtgärder för att lösa besiktningsanmärkning. Så stå på er, men var beredda på att ni får jaga dom....så var det iallafall i vårt fall.

Nej, jag är väl egentligen inte heller förvånad! Bara sååå himla trist att man ska behöva jaga säljare o byggare. Trist med den dåliga stämning som blir när man för övrigt varit så nöjd med huset och byggarna! Trist för dem också som får dåliga referenser, kan man tycka!
Kan inte förstå att man har samvete att bara strunta i att göra färdigt det man åtagit sig - men det är tydligen vanligt i byggbranchen, har jag begripit under vår byggresas gång!
Hade varit ok att åtgärderna blev försenade om de bara hört av sig ,MEN att bara "försvinna" gör mig riktigt sur!
Får väl se om vi hör något under den dryga vecka som återstår!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.