529 läst ·
2 svar
529 läst
2 svar
Vatten i krypgrund, åtgärda?
20 år gammal kataloghus med kondensavfuktare från samma år. När vi flyttade in så låg det plast på marken i krypgrunden men skarvarna var ej tejpade, varken i överlapp eller mot plintar/bjälkar. Dessutom stod det lite vatten i en håla, dock ovanpå plasten. Denna håla är krypgrundens lägsta punkt, antagligen har man dragit upp en sten där och sen glömt fylla hålet. Grunden hade också ett stort otätt hål där kaminen har ett rör och drar in luft.
Nåväl, jag tejpade alla skarvar med (dyr) grön byggtejp, monitorerar krypgrunden noga med mätpuckar i Home Assistent samt tätade hålet med fogskum.
Såhär 3 år senare har detta funkat bra, kondensavfuktaren förbrukar ca 500kwh per år vilket nog får anses ganska ok med tanke på dess ålder. Håller ca 65% luftfuktighet där nere och än så länge inget mögel. I somras skulle jag bara byta batterier och tvätta filtret till avfuktaren när jag upptäckte vatten igen i "hålan". Det såg nu ut som att skarven bredvid hålan släppt lite och det hade runnit in vatten. Detta var efter en lång torr period med plötsligt skyfall så kanske inte jättekonstigt ändå. Torkade upp det. Nu var jag nere häromdagen igen och inspekterade, var vatten igen i hålan. man känner tydligt att under plasten så står det vatten, tänk som en vattenballong. Vi har ganska stening mark där vi bor så det har kanske svårt att rinna undan? Jag lyfte upp den besvärliga skarven i luften typ så att det ska till rätta många liter innan det kan krypa in vatten där igen iaf.
Kan jag åtgärda detta? Bör jag åtgärda det? Det har ju trots allt funkat i 20 år vid det här laget.
Nåväl, jag tejpade alla skarvar med (dyr) grön byggtejp, monitorerar krypgrunden noga med mätpuckar i Home Assistent samt tätade hålet med fogskum.
Såhär 3 år senare har detta funkat bra, kondensavfuktaren förbrukar ca 500kwh per år vilket nog får anses ganska ok med tanke på dess ålder. Håller ca 65% luftfuktighet där nere och än så länge inget mögel. I somras skulle jag bara byta batterier och tvätta filtret till avfuktaren när jag upptäckte vatten igen i "hålan". Det såg nu ut som att skarven bredvid hålan släppt lite och det hade runnit in vatten. Detta var efter en lång torr period med plötsligt skyfall så kanske inte jättekonstigt ändå. Torkade upp det. Nu var jag nere häromdagen igen och inspekterade, var vatten igen i hålan. man känner tydligt att under plasten så står det vatten, tänk som en vattenballong. Vi har ganska stening mark där vi bor så det har kanske svårt att rinna undan? Jag lyfte upp den besvärliga skarven i luften typ så att det ska till rätta många liter innan det kan krypa in vatten där igen iaf.
Kan jag åtgärda detta? Bör jag åtgärda det? Det har ju trots allt funkat i 20 år vid det här laget.
Produkter som diskuteras: "byggtejp"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Denna typen av hus brukar ha en håla för att just vatten ska samlas där och inte under hela huset. Visst kommer det ganska häftigt mängder regn som marken inte hinner binda till sig och det räcker med någon dåligt rensad lövsil som gör att regnvatten letar sig ner under plasten.
Alright, så kanske inget jag ska ligga orolig över då.Manganbangan skrev:
Klicka här för att svara