Hej!
Behöver hjälp med tankar om min krypgrund.
Köpte nyligen radhus byggt 72. Det är LRGE (eller vad de heter) alltså krypgrund med kulvert , betongplintar, mur , betongbjälklag Sen reglat och golv. Har haft en lite lätt sommarstuge lukt som jag i början utgått kom från krypgrunden men kan vara dålig tilluft, (håller peller (oklart) tryckimpregnerat virke typ syll eller liknande..lukten vet jag alltså inte exakt vart den kommer ifrån men jag köpte en hygrometer och konstaterade att det såklart var för fuktigt nu under sommarn (95-99 under de 4 veckor jag mätte). Ingen synlig påväxt men grannen bredvid har tydliga problem med dränering, fuktigare precis vid fasadkant och snustorrt i mitten av krypgrund.
Jag vill börja från grunden så la ut byggplast men såklart utan någon effekt då det är sex hus i den gemensamma krypgrundslängan. Jag ville ha effekt så jag sektionerna av min del med byggplast tejpad mot grundmuren och ställde ner en kondensavfuktare. Satte även igen ventilerna med byggplast (så att jag öppna upp när jag vill) Fick god effekt och har haft en RF runt 55-60 under hela sommaren som både varit varm och regning.

Det är inte superbra dränering men tajt radhusområde med ganska lågt intresse för krypgrundsproblematik hos grannarna.
Sandbotten och sprängsten som avslutas från fasadkant som lutar ner till en kulvert i mitten.

Skulle kunna vara slutet gott men igår såg jag något som definitivt såg ut som påväxt på några stenar på ett ställe där fukt tagit sig in under plasten från grannen på gaveln med dålig dränering. Då alltså under plasten men nu lyfte jag på den och sprejade mögel-bort på de och borsta bort de värsta och lät plasten ligga öppet för att torka ut.

Jag är lite orolig för att de kommer bli ett helvete hos grannen med dålig dränering , speciellt eftersom jag sektionerat och gjort att dom inte delar luft med alla andra som har torrare krypgrunder. Jag har berättat vad jag gjort för dom men Dom har sprutisolerat och är nöjda där. Jag tänker att den mögelhärden som är hos dom gott kan sprida sig mot min grund men ...just nu har jag sektionerat och har det runt 60 RF så de borde ju inte kunna spridas i min riktning.. ja jag har läst mycket om krypgrunder men just gemensam radhus känns lite svårare.
Hoppas på någon med goda råd, tips eller lite klarhet. Har tänkt att ringa Anticimex eller liknande men vill helst hitta någon att resonera med som inte bara vill sälja sina egna avfuktare då det inte känns aktuellt att gå ihop hela längan och installera något gemensamt.

Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.