Att mäta nivån i tanken är ett exakt sätt att mäta oljeförbrukningen.
Har man tex en tank på 1×2meter bottenyta så är 1mm nivå 2liter olja. Så redan efter några timmar kan man se en tydlig förändring.
När jag var ny i ett hus med oljeeldning så mätte jag några dygn och man fick snabbt grepp om förbrukningen. Tror jag låg på 5-20liter/dygn men vi hade värmepump också.