71 583 läst ·
993 svar
72k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
Begreppet "kravliberalism" har varit lite av en gåta för mig men jag tror du hjälpte mig att förstå detD Daniel 109 skrev:De Liberaler som vill reglera sociala medier mm? De har ”Liberaler” med i partinamnet av samma anledning som länder som heter något med ”Demokratiska” har med demokratiska. Typ DDR, Demokratiska folkrepubliken korea, Demokratiska republiken kongo.
Det är ju de som vill detaljreglera mest vad folk ska göra.
Jag tror att sorteringsanläggningen i Motala, märkligt nog, invigdes 2019 men (skarp) produktionsstart var November 2023.D Daniel 109 skrev:
Försökte hitta lite aktuell relevant statistik, men sedan Naturvårdsverket tog över uppgiften verkar det inte finnas några meningsfulla siffror i sammanhanget (dvs. hur många procent av insamlade plastförpackningar som materialåtervinns).
Nej, de startade 2019. Men de har sedan dess utökat antalet fraktioner de kan sortera ut och de volymer de kan hantera.
Tyvärr bakom betalvägg. Men här är en artikel efter första årets drift.
https://www.nyteknik.se/nyheter/har...l-sorteras-men-bara-brakdelen-nar-fram/265139
Tyvärr bakom betalvägg. Men här är en artikel efter första årets drift.
https://www.nyteknik.se/nyheter/har...l-sorteras-men-bara-brakdelen-nar-fram/265139
Betalväggar gör ingen glad. Här är deras egen hemsida:D Daniel 109 skrev:
https://www.svenskplastatervinning.se/site-zero/
Problemet är ju att när man rensar ut stora mängder sopor ur tex gamla gårdar osv som hysterien blir lite väl krånglig på vissa återvinningscentraler.. särskillt när regler och ideer ändrar sig och storebror / överförmyndar attityden kommer fram hos personalen.. då har man några ful påsar som åker i när sophitler kollar bort..
för medelsvenson som rensar i källarförrådet och har 3 hinkar med skit är det ju oftast inte så svårt att sortera någorlunda och i med skiten i rätt container..
Men när det spårar ur och man ska helst separera olika ämnen i samma möbel eller vägg bit som man kommer med.. ta emot skiten eller den ramlar av nån annanstans..
Och problemet uppstår när sopstationen börjar att vägra ta emot vissa saker helt eller vägrar ta emot mer än 2 däck eller 4 L spillolja osv osv
När man börjar med det tramset så är risken stor att skiten hamnar nån annanstans bara för blir det för krångligt och omständigt så hittar man alternativa lösningar
för medelsvenson som rensar i källarförrådet och har 3 hinkar med skit är det ju oftast inte så svårt att sortera någorlunda och i med skiten i rätt container..
Men när det spårar ur och man ska helst separera olika ämnen i samma möbel eller vägg bit som man kommer med.. ta emot skiten eller den ramlar av nån annanstans..
Och problemet uppstår när sopstationen börjar att vägra ta emot vissa saker helt eller vägrar ta emot mer än 2 däck eller 4 L spillolja osv osv
När man börjar med det tramset så är risken stor att skiten hamnar nån annanstans bara för blir det för krångligt och omständigt så hittar man alternativa lösningar
I Motala har man ännu inte infört fastighetsnära fyrfack för alla villahushåll trots att det beslutat och formellt infört. Det är rätt tidskrävande och förmodligen inte så miljövänligt att åka ett par mil enkel från kommunens utkant till ÅVC för att slänga förpackningar.N Nalleman64 skrev:
Funderat på att kombinera det med någon annan resa? Tex när du handlar varorna som är i förpackningarna?
Om du menar mig löser jag återvinningen av förpackningar i en annan kommun än där jag bor.D Daniel 109 skrev:
Men inte är det vä formellt l rätt att betala för att hemkommunen ska sköta ÅVC och fastighetsnära insamling av förpackningar och snylta på annan kommuns insamling som jag nu gör.
Nej, det är inte FTI som ansvarar för detta längre, det är kommunerna. Nya regler sedan årsskiftet.useless skrev:
Det är för att FTI tar betalt av de som säljer produkter för att samla in förpackningsmaterialet. Det är också FTI som bekostar utställning och tömning av containrar för förpackningar (även om de rent fysiskt står inne på kommunens återvinningscentral). Därför vill dom inte ha flera ton annat avfall som de inte har fått betalt för från början
Har en ganska stor och lång ÅVC där jag bor. Sopwaffe brukar stå i mitten och snegla bort mot brännbart-contarna. Tidigare var dessa placerade i vardera ände vilker gjorde att man alltid tog den bortre och hivade säckarna i brännbart innan sopwaffe kom och gnällde. Numera är dessa placerade i mitten och dom spanar som hökar. Man får numera göra ett riktigt blixtanfall och snabbt som fan hiva ur dom ur bilen och sen dra. Brukar ligga på lur och fippla lite med wellpappen i ena änden tills jag ser att dom gått bort sen järnet dit.
Hitintills har jag inte behövt stå där som en undermänniska och sortera ur mina byggpåsar. Aldrig i livet att jag gör det. Mina sopor brinner skitfint så ser inga som helst problem att det åker i brännbart.
Hitintills har jag inte behövt stå där som en undermänniska och sortera ur mina byggpåsar. Aldrig i livet att jag gör det. Mina sopor brinner skitfint så ser inga som helst problem att det åker i brännbart.
Det är självfallet en konspiration! En konspiration sammansatt av samma personer som påstår att jorden är rund och som kom på coronaviruset!useless skrev:
Slängde skräp i veckan från takrenovering där jag samlade upp och staplade alla stora träbitar för sig och större gammalpapp för sig. Sen räfsat ihop det sista och lagt i säck. Passade på att rensa undan lite annat gammalt brännbart under tiden.
Slängde träet i träbingen, och en hink med sten/tegel där det ska vara och gick med säckarna till brännbart. Då kom en ur personalen fram och frågade vad de innehöll.
"Blandat småskräp" var inte tillräckligt specificerat😋
Fick svar att säckarna skulle sorteras hemma så allt trä kom till trä, sen skulle säckarna tömmas och plasten slängas i en soptunna vid sidan.
När jag frågade var jag skulle göra av mina 150-200 pelletsplastsäckar som jag kommer med någon gång per år, och som tidigare instruerats att slängas i brännbart, funderade han lite. Och kom med, "de får väl slängas i brännbart då..."😆
Då fick jag inget dåligt samvete över att jag jag inte tömde småskräpssäckarna😁
(jo, jag lämnar för det mesta pelletssäckarna pö om pö tillplaståtervinning, men har hänt att det bildats högar...)
Slängde träet i träbingen, och en hink med sten/tegel där det ska vara och gick med säckarna till brännbart. Då kom en ur personalen fram och frågade vad de innehöll.
"Blandat småskräp" var inte tillräckligt specificerat😋
Fick svar att säckarna skulle sorteras hemma så allt trä kom till trä, sen skulle säckarna tömmas och plasten slängas i en soptunna vid sidan.
När jag frågade var jag skulle göra av mina 150-200 pelletsplastsäckar som jag kommer med någon gång per år, och som tidigare instruerats att slängas i brännbart, funderade han lite. Och kom med, "de får väl slängas i brännbart då..."😆
Då fick jag inget dåligt samvete över att jag jag inte tömde småskräpssäckarna😁
(jo, jag lämnar för det mesta pelletssäckarna pö om pö tillplaståtervinning, men har hänt att det bildats högar...)
En ideolog.E ErikFr skrev:Vi är enig nog om att det bör göras så lätt som möjligt för att få så nära 100% återvinning som möjligt.
Och vi är nog eniga om att det kommer att bli krångligare att sortera rätt allt eftersom det ska fraktioneras mer. Så långt allt gott.
Men att använda det som ursäkt för att inte göra rätt när vi använder ändliga resurser, ja då är man omoralisk.
Och det är inget tyckande, det är ett faktum.
En gång i tiden var det moraliskt rätt och till och med uppmanade myndigheter att dra ut skräpet på isen och vänta tills våren kom.
Tack gode gud förändrade sig både kunskap och attityd hos den svenska befolkningen.
Nu har vi ny kunskap, nu förändrar vi våra attityder därefter.
Mycket små skräp hamnar i ledgropen pga att jag har 3 mil enkel resa till en returpunkt och det är en överdriven kontroll av vad man ska slänga så det är enklare, bekvämare och mer ekonomiskt för mej att elda ibland.
Hamnar iof lite annat i samma grop som man inte ids att sortera och när soptunnorna blir över fulla pga att dom är korkat fördelade med utrymmet i dom olika facken.
Hamnar iof lite annat i samma grop som man inte ids att sortera och när soptunnorna blir över fulla pga att dom är korkat fördelade med utrymmet i dom olika facken.