N
D Dilato skrev:
Vilket ju är helt sjukt.
Sveriges största familj har sjutton barn och bor i Gävle (1 hushåll), dom genererar altså enligt din kommun inte mer återvinningsbart avfall än ett enpersoners hushåll?
Vi har ju samma system med ett visst antal kostnadsfria besök per år (16 st.).
Med den fastighetsnära insamlingen (två fyrfackstunnor) och ett antal insamlingsplatser runt om i kommunen tror jag 16 besök räcker för i stort sett alla. Själv hade jag 12 av 16 besök på ÅVC kvar när 2023 var slut.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ingen av de produkterna är förpackningar. Jag tolkar dem som brännbart.
Problemet är ju att det börjar bli tre-fyra olika containrar för brännbart. Gränsdragningen är inte alltid helt solklar ens för de som jobbar på stationen.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Det har jag inte stött på. Då blir det ju något komplicerat.

useless useless skrev:
Problemet är ju att det börjar bli tre-fyra olika containrar för brännbart.
Vilka fraktioner för brännbart är det som är svåra att särskilja?

N
S Styrman_jansson skrev:
Javisst, t.ex. SPÅ har rätt grandiosa planer för gamla Electroluxfabriken i Motala. Hoppas bara att de har kapital att rusta upp fastigheten. Där har inte hänt mycket sedan den byggdes på 60-talet.
De har gjort ganska stora investeringar i åtminstone utrustning enligt vad lokal media har rapporterat.

N Nalleman64 skrev:
Vi har ju samma system med ett visst antal kostnadsfria besök per år (16 st.).
Med den fastighetsnära insamlingen (två fyrfackstunnor) och ett antal insamlingsplatser runt om i kommunen tror jag 16 besök räcker för i stort sett alla. Själv hade jag 12 av 16 besök på ÅVC kvar när 2023 var slut.
Här finns ännu inget av det du har, här finns bara blandat och matavfall i två olika tunnor.
ÅVC och förpackningsinsamling är 4,6 km bort från där jag bor.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Reglerna för glas och plast (och resten) i återvinningen har inte ändrats när vi fick återvinning på tomten. De kanske ändrar det senare?

I vår information så står det fortfarande att exempelvis dricksglas skall sorteras som deponi.
Vilket är vettigt.
useless useless skrev:
Är det svårare att återvinna fönsterglas än ofärgade glasflaskor?
Varför ska man inte slänga dricksglas i Glasåtervinningen?

Den här typen av glas kallas för ”härdat glas”. Vid tillverkning av dricksglas, fönsterrutor och glasföremål tillsätter man ofta tungmetaller tex kvicksilver och bly för att göra dem tåligare. Dessa material förstör återvinningen av glaset.
https://www.reagro.se/kan-man-kasta-allt-glas-i-glasinsamlingen/

• Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
Visst är det lite störigt att man måste sortera så mycket men inte hela världen. Har börjat göra jobbet hemma istället för på stationen, slänger saker i separata kärl när jag renoverar så går det smidigt att slänga. Det jag tycker är märkligaste är de här personerna som på återvinningsstationen blir helt skogstogiga för att någon påpekar att dom inte bara kan hiva allt skit i brännbart.

Det här med att man behöver visa leg för att komma in har ju också med att göra att personalen ofta råkat ut för hot och våld. Så den största hysterin är ju dessa arga gubbar med mentalitet som en treåring "om jag måste sortera tänker jag fan gräva mer skiten eller kasta den i skogen".

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilket är vettigt.

Varför ska man inte slänga dricksglas i Glasåtervinningen?

Den här typen av glas kallas för ”härdat glas”. Vid tillverkning av dricksglas, fönsterrutor och glasföremål tillsätter man ofta tungmetaller tex kvicksilver och bly för att göra dem tåligare. Dessa material förstör återvinningen av glaset.
[länk]
Jag tror att den där beskrivningen är galen. Man får inte härdat glas med tungmetaller. Det är inte tungmetaller i de glastyper de nämner. Men tex kristallglas är det bly i, så säger man att det är okej med allt glas riskerar man att få med tungmetaller.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
hsd
K Kane skrev:
Förmodligen, förra veckan blev jag dirigerad till Brännbart med frigolit.
Många tror att EPS, eller frigolit som det ofta kallas, inte kan återvinnas. Men detta är helt fel. EPS är 100 % återvinningsbart och det finns idag en stor efterfrågan på det insamlade och återvunna råmaterialet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
De har gjort ganska stora investeringar i åtminstone utrustning enligt vad lokal media har rapporterat.
Japp, men det finns fortfarande gott om arbete kvar i den 500m långa huvudbyggnaden ( som till stor del hyrs ut idag). T.ex. ett 20-tal lågspänningsställverk med tillhörande transformatorer som är till stor del orginal 60-tal.

N
S Styrman_jansson skrev:
Japp, men det finns fortfarande gott om arbete kvar i den 500m långa huvudbyggnaden ( som till stor del hyrs ut idag). T.ex. ett 20-tal lågspänningsställverk med tillhörande transformatorer som är till stor del orginal 60-tal.
Ja nu är det många år sedan jag slutade på fabriken så hur det ser ut nu vet jag inte. Vi höll till i änden närmast kontorsbyggnaden.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns så många definitioner på demokrati så låt oss inte vandra in på den diskussionen. (Men jag tycker det funkar rätt bra över längre tid; folkopinionen tycks med tiden få representation.)

Jag tänker mer att 2024 så känns auktoritära miljömoralister som fokuserar på helt irrelevanta symbolfrågor rätt utdaterade. Dessa människor går inte längre att ta på allvar och man ska inte ödsla tid på dem. Förtrollningen är nu bruten.
Eller är det snarare den breda massan av politiker och medborgare som fokuserar på dessa lätt genomförbara symbolfrågor, för att det som verkligen skulle göra skillnad är alldeles för obekvämt för att vara politiskt genomförbart? Jag måste medge att jag spekulerar i vilka du kallar för auktoritära miljömoralister, men jag tror du syftar på de som snarare jobbar för ett totalt systemskifte, inte de Liberaler som t.ex. stod på barrikaderna för plastpåseskatten.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ni som tycker detta är jobbigt är samma personer som får ta blodtrycksmedicin för att plastkorken nu sitter kvar på förpackningen också?

Jag tycker inget av ovanstående är märkligt utan mer välkommen till nutiden..
Jag har heller aldrig tyckt det är besvärligt att källsortera, men det har hänt något.

Utanför ÅVC finns FTIs containrar där man kan slänga förpackningar för plast, kartong osv.
Inne slängs det ändå mycket plastförpackningar i återbrukningsplaskontainer isf FTIs förpackningsplastkontainern (med det är väl slut på det nu då)..

Här finns tex inte brännbart längre.
Jag är inte helt övertygad om att inte något av det man kör för att återbrukas ändå eldas.
E ErikFr skrev:
Tur att det står SERVICEPERSONAL som hjälper folk att göra rätt.
Tre gånger har jag fått rådet av sop-polisen att ta med säcken hem och slänga säcken i soptunnan.
Hur miljösmart är det?

Annars får jag väl klassa mig som sop-tomte. Jag smyger ut på kvällen med en säck på ryggen när jag rastar hunden. 😉 Hoppas inte dessa återvinningscontainrar försvinner så jag måste ta bilen...

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
de Liberaler som t.ex. stod på barrikaderna för plastpåseskatten.
De Liberaler som vill reglera sociala medier mm? De har ”Liberaler” med i partinamnet av samma anledning som länder som heter något med ”Demokratiska” har med demokratiska. Typ DDR, Demokratiska folkrepubliken korea, Demokratiska republiken kongo.

Det är ju de som vill detaljreglera mest vad folk ska göra.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.