71 585 läst ·
993 svar
72k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Gör din röst hörd genom att kontakta tillverkarna/återförsäljarna och vägra köpa produkter som är dumt förpackade.engs skrev:
Det finns så många definitioner på demokrati så låt oss inte vandra in på den diskussionen. (Men jag tycker det funkar rätt bra över längre tid; folkopinionen tycks med tiden få representation.)S Staffan-N skrev:
Jag tänker mer att 2024 så känns auktoritära miljömoralister som fokuserar på helt irrelevanta symbolfrågor rätt utdaterade. Dessa människor går inte längre att ta på allvar och man ska inte ödsla tid på dem. Förtrollningen är nu bruten.
Redigerat:
Ni som tycker att sorteringen är för komplicerad, har ni klarat av grundskolan?
Det låter bra, men jag är helt övertygad om att Talibanreglerna på ÅVC i princip inte har något alls med detta att göra, utan handlar om att försöka stävja felsorteringar - typ strykjärn i papperscontainern.E ErikFr skrev:
Alltför många saknar tyvärr totalt förmågan att sortera enligt anvisningarna vilket vi alla får lida för.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja, men det finns ingen motsägelse mellan att ökad förväntad moral innebär att mindre återvinns. Det är ju också en typ av faktaE ErikFr skrev:Vi är enig nog om att det bör göras så lätt som möjligt för att få så nära 100% återvinning som möjligt.
Och vi är nog eniga om att det kommer att bli krångligare att sortera rätt allt eftersom det ska fraktioneras mer. Så långt allt gott.
Men att använda det som ursäkt för att inte göra rätt när vi använder ändliga resurser, ja då är man omoralisk.
Och det är inget tyckande, det är ett faktum.
Ska vi prata fakta förresten så är väl huvudsaken att återvinning sker gott nog på macronivå, inte ev. moraliska principer för enskilda individer?
Motsägelsen är väl att problemet är att förändringen sker alldeles för fort, men att det också är lösningen till ett hållbart samhälle. Varannan gång man ska till återvinningen så har sorteringen ändrats så man får hålla på och sortera om bland säckarna på släpet. Men samtidigt så sker det ju en utveckling i förpackningar och återvinningsmetoder.
Frågan är mycket tid är sedan rimligt att man ska lägga på sortering? 1h i veckan? 2h? 5h?
Min gissning är är att ska vi få till mer än 70-80% återvinningsgrad så behöver vi någon form av automatisk sortering där man bara häller allt ner i samma hål…
Det finns en stor anläggning som sorterar plast. Just för att du kan slänga alla typer av plast på samma ställe.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Javisst, t.ex. SPÅ har rätt grandiosa planer för gamla Electroluxfabriken i Motala. Hoppas bara att de har kapital att rusta upp fastigheten. Där har inte hänt mycket sedan den byggdes på 60-talet.D Daniel 109 skrev:
Tex videoband ställer till en hel del problem i sorteringen. Det blir dessutom ännu svårare att ta hand om materialet om ännu fler plastsorter finns i mixen.
- En gammal plastmatta med filtbaksida man rivit upp. Brännbart? Plast?
- 300 meter maskeringstejp med färgrester. Brännbart? Papper?
- Vinyltapeter. Plast? Papper?
Det är lått att göra sig rolig över hur man klarat grundskolan men inte kan sortera.
Allt är faktiskt inte mjölkpaket eller syltburkar. Och Energiåtervinning=brännbart existerar som det enda vettiga för visst avfall.
- 300 meter maskeringstejp med färgrester. Brännbart? Papper?
- Vinyltapeter. Plast? Papper?
Det är lått att göra sig rolig över hur man klarat grundskolan men inte kan sortera.
Allt är faktiskt inte mjölkpaket eller syltburkar. Och Energiåtervinning=brännbart existerar som det enda vettiga för visst avfall.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Ingen av de produkterna är förpackningar. Jag tolkar dem som brännbart.
Jag har skrivit det för ett tag sen, men det tål att upprepas.
I framtiden kommer vi att slänga det mesta i samma binge och robotar, styrda av mönsterigenkänning med AI, kommer att outtröttligt 24/7 sortera bättre än vad vi människor kan.
I framtiden kommer vi att slänga det mesta i samma binge och robotar, styrda av mönsterigenkänning med AI, kommer att outtröttligt 24/7 sortera bättre än vad vi människor kan.
Som invigdes i november skall väl tilläggas, så det återstår väl att se hur mycket det kan förbättra den historiskt sett otroligt pinsamt låga andel av hushållens plastavfall som materialåtervinns.D Daniel 109 skrev:
Nej, den har varit igång i 5år. Det var kanske utbyggnad som invigdes då.