71 583 läst ·
993 svar
72k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Om nåt år så ha alla glömt bort de lösa korkarna ändå.............allt nytt är avigt i början. Finns värre saker att irritera sig över än detta.
Jag börjar ana en konspiration här? Arla skriver så här på sin hemsida:
"Visste du att den vanligaste orsaken till nedskräpning i naturen är plastlock från flaskor? För att ändra på det har en helt ny typ av kork tagits fram – och Arla hänger så klart på! Läs mer om nya förpackningen och hur du återvinner den."
Kollar man statistiken hos t ex Naturvårdsverket verkar bilden vara en helt annan...
"Stadsnära referensstränder:
Cigarettfimpar 50,6%
Övrig plast 17,7%
Förpackn. för snabbmat, snacks, godis, glass o.dyl. 9,2%
Engångsbestick & sugrör 8,4%
Kapsyler & flasklock 3,2%"
Och det är bara skräp som innehåller plast...
Vad tjänar mejerierna på att ljuga om plastkorkarna?
"Visste du att den vanligaste orsaken till nedskräpning i naturen är plastlock från flaskor? För att ändra på det har en helt ny typ av kork tagits fram – och Arla hänger så klart på! Läs mer om nya förpackningen och hur du återvinner den."
Kollar man statistiken hos t ex Naturvårdsverket verkar bilden vara en helt annan...
Cigarettfimpar 50,6%
Övrig plast 17,7%
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Du får fråga Arla 🤔useless skrev:
Cigarettfimpar 50,6%
Övrig plast 17,7%
Arla (min stående källa för dagen) skriver:Sommartorparn skrev:
"Varför inte en förpackning utan skruvkork?
Undersökningar har visat att skruvkorken är önskad och det har även en stor betydelse för produktens hållbarhet efter öppnandet."
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Dags att montera tråd på ciggisfiltren 🧐useless skrev:
Cigarettfimpar 50,6%
Övrig plast 17,7%
Ja, det har gått för långt för att tillfredställa väderfobikerna och alla de som är så priviligerade i livet att de hänger upp sig på att agera sorteringsnazister.
Det känns rent av löjligt när man får upp klipp från stora delar av världen där man ser sjöar och floder fyllda till max med sopor och avfall och så sitter jag här och ska dricka milkshake ur ett saggigt pappsugrör som förmodligen ändå innehåller lim och andra gifter. Det är ju inte som att vi svenskar var kända för att slänga plast i naturen ändå.
Hela klimathysterin börjar kännas mer och mer som en bluff och ännu ett maktmedel att använda mot vanligt folk och rn ursäkt att skatta ihjäl oss.
Det är min åsikt och den har inte ändrats genom åren, snarare förstärkts.
Det känns rent av löjligt när man får upp klipp från stora delar av världen där man ser sjöar och floder fyllda till max med sopor och avfall och så sitter jag här och ska dricka milkshake ur ett saggigt pappsugrör som förmodligen ändå innehåller lim och andra gifter. Det är ju inte som att vi svenskar var kända för att slänga plast i naturen ändå.
Hela klimathysterin börjar kännas mer och mer som en bluff och ännu ett maktmedel att använda mot vanligt folk och rn ursäkt att skatta ihjäl oss.
Det är min åsikt och den har inte ändrats genom åren, snarare förstärkts.
Du menar korken som jag numera alltid får dra loss från flaskan….Ossian K Olsson skrev:
Hur gör man i en sådan kommun när man exempelvis tar rätt på ett dödsbo och inte bor själv i nämnda kommun? Använder den dödes körkort?? Hade kanske tur förra året när jag städade ur mina föräldrars bostad. Städade i flera veckor med ibland 4-5 turer till ÅVC samma dag- trots att min syster och jag tog hem åtskilligt, gick igenom det och slängde en del sedan på ÅVC hemma.D Dilato skrev:Samma här, jag använder både mitt och frugans körkort så vi har dubbla antalet fria besök.
Privatpersoner har betalt för sitt besök via avfallstaxan och har 26 kostnadsfria besök per privatpersoner och kalenderår. Betalautomaten är till för företag som inte har möjlighet att skaffa kundkort samt för privatpersoner som gör fler än 26 besök.
man hyr en container otroligt smidigt gjorde det med föra huset masn slipper sortera allt går i samma och sen kommer lastbilen och hämtarB byggmaja skrev:Hur gör man i en sådan kommun när man exempelvis tar rätt på ett dödsbo och inte bor själv i nämnda kommun? Använder den dödes körkort?? Hade kanske tur förra året när jag städade ur mina föräldrars bostad. Städade i flera veckor med ibland 4-5 turer till ÅVC samma dag- trots att min syster och jag tog hem åtskilligt, gick igenom det och slängde en del sedan på ÅVC hemma.