pacman42 pacman42 skrev:
LIDL har svensk mjölk från samma svenska producenter som levererar till andra svenska butiker. Om en a tråden går av på Arlas förpacknings å blir den likadan...
Jag trodde vi hade Arla, men det är Gefleortens... Det är en avsevärd skillnad på dessa två konstruktioner:

Närbild på Gefleortens 1,5 liters mjölkförpackning med öppet skruvlock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnad mjölktetra med synlig kork och bäst före-datum, Gefleortens märkning.
Skapa konto

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag trodde vi hade Arla, men det är Gefleortens... Det är en avsevärd skillnad på dessa två konstruktioner:

[bild]

[bild]
Verkar vara blandat hos Arla.
Själv kör vi mycket Skånemejerier

• Två mjölkförpackningar på bord, en från Arla och en ekologisk från Skånemejerier.
    Skapa konto
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Jag kanske är unik men jag har då inte haft nå problem med att hälla eller dricka ur någon förpackning med fast kork. Lite ovant kanske men i det stora hela är det inget jag lägger nån vikt på.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

[bild]

[bild]
Den övre är riktigt bra, den har jag aldrig sett trots att jag köper från många olika märken. Verkar vara olika i olika mejerier.

13th Marine 13th Marine skrev:
Vad ser jag, en förpackning utan plastkork, är det Skånemejeriers produkter man ska köpa i fortsättningen alltså.
Finns lite här uppe men inte i lokala butiker förstås, där är det plastkorkseländet som gäller...

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Överhuvudtaget är det ett oskick med plastkork på mjölkförpackningarna! Onödiga, när man redan har en förpackning som är utmärkt att hälla ur som den är! Plastkorken gör det dessutom svårare att klämma ut det sista ur filförpackningen. Jag betalar gärna några kronor extra för en förpackning utan plastkork!

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Vad ser jag, en förpackning utan plastkork, är det Skånemejeriers produkter man ska köpa i fortsättningen alltså.
Finns lite här uppe men inte i lokala butiker förstås, där är det plastkorkseländet som gäller...
Tyvärr är det bara på mjölken, eventuellt bara ekomjölken, det är kork på fil och yoghurt, än så länge lös kork, blir spännande vad de sätter för kork sedan.
Provade Arlas yoghurt med stor kork, lite godare, men sjukt osmidig att krama det sista ur, där vinner Skånemejeriers.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det kommer att bli fastsittande kork på alla så småningom. Det är ett lagkrav numera som vissa har en tillf dispens för.......

• Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det kommer att bli fastsittande kork på alla så småningom. Det är ett lagkrav numera som vissa har en tillf dispens för.......
Är väl till lagren tar slut.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Tyvärr är det bara på mjölken, eventuellt bara ekomjölken, det är kork på fil och yoghurt, än så länge lös kork, blir spännande vad de sätter för kork sedan.
Provade Arlas yoghurt med stor kork, lite godare, men sjukt osmidig att krama det sista ur, där vinner Skånemejeriers.
Ja, det är märkligt att även många eko-mjölkar säljs med plastkork! Om man nu vill värna om miljön?! Onödig plastförbrukning och onödigt matsvinn när många inte lyckas klämma ut det sista ur förpackningen!

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ja, det är märkligt att även många eko-mjölkar säljs med plastkork! Om man nu vill värna om miljön?! Onödig plastförbrukning och onödigt matsvinn när många inte lyckas klämma ut det sista ur förpackningen!
Argumentet brukar vara att det minskar matsvinnet.

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag betalar gärna några kronor extra för en förpackning utan plastkork!
När förpackningarna med plastlock kom har jag för mig att priset på mjölken steg och den nya mjölkförpackningen påstods kosta en krona...

Jag har i bland möjlighet att återanvända mina gamla 3 och 5 liters mjölkkrukor i rostfritt stål och hämta råmjölk direkt hos producenten, engångsförpackningarna i handeln må vara bekväma och lätttransporterade men mjölkkrukorna är äldre än mig och kanske till och med äldre än mina föräldrar och de fungerar fortfarande perfekt.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Är väl till lagren tar slut.
verkar inte vara så heller. Kanske har med maskiner och göra också..........Coop mjölken här i sveriges mitt har fortfarande lös kork och så många oanvända förpackningar kan man rimligen inte ha.

S Stefan1972 skrev:
verkar inte vara så heller. Kanske har med maskiner och göra också..........Coop mjölken här i sveriges mitt har fortfarande lös kork och så många oanvända förpackningar kan man rimligen inte ha.
3 juli 2024 verkar det vara ett eudirektiv som träder i kraft.

• Ledsen
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Argumentet brukar vara att det minskar matsvinnet.
Öhh, hur tänkte man då?
De utan kork är lättare riva upp så man får stor öppning och kan platta ut hela paketet. De med kork är hårdare limmade så de är svårare att riva upp. Men det går. Men hur man än plattar till så blir det alltid en rest som fastnar vid korken.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.