71 583 läst ·
993 svar
72k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jag kanske är unik men jag har då inte haft nå problem med att hälla eller dricka ur någon förpackning med fast kork. Lite ovant kanske men i det stora hela är det inget jag lägger nån vikt på.
Överhuvudtaget är det ett oskick med plastkork på mjölkförpackningarna! Onödiga, när man redan har en förpackning som är utmärkt att hälla ur som den är! Plastkorken gör det dessutom svårare att klämma ut det sista ur filförpackningen. Jag betalar gärna några kronor extra för en förpackning utan plastkork!13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Tyvärr är det bara på mjölken, eventuellt bara ekomjölken, det är kork på fil och yoghurt, än så länge lös kork, blir spännande vad de sätter för kork sedan.mikethebik skrev:
Provade Arlas yoghurt med stor kork, lite godare, men sjukt osmidig att krama det sista ur, där vinner Skånemejeriers.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det kommer att bli fastsittande kork på alla så småningom. Det är ett lagkrav numera som vissa har en tillf dispens för.......
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Ja, det är märkligt att även många eko-mjölkar säljs med plastkork! Om man nu vill värna om miljön?! Onödig plastförbrukning och onödigt matsvinn när många inte lyckas klämma ut det sista ur förpackningen!13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
När förpackningarna med plastlock kom har jag för mig att priset på mjölken steg och den nya mjölkförpackningen påstods kosta en krona...Sommartorparn skrev:
Jag har i bland möjlighet att återanvända mina gamla 3 och 5 liters mjölkkrukor i rostfritt stål och hämta råmjölk direkt hos producenten, engångsförpackningarna i handeln må vara bekväma och lätttransporterade men mjölkkrukorna är äldre än mig och kanske till och med äldre än mina föräldrar och de fungerar fortfarande perfekt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Öhh, hur tänkte man då?13th Marine skrev:
De utan kork är lättare riva upp så man får stor öppning och kan platta ut hela paketet. De med kork är hårdare limmade så de är svårare att riva upp. Men det går. Men hur man än plattar till så blir det alltid en rest som fastnar vid korken.