71 585 läst ·
993 svar
72k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Okej, hur ska jag då tolka det här:F fribygg skrev:
"Är det inte lika bra att Linköpingsborna lägger trågen direkt i restavfallet så sparar man ju ca 5+5 mil lastbilstransport eftersom återvinningen bara består av eldning?"
Tidigare skrev du om alla sorters hushållssopor i just Östergötland (#404) men mycket av det kan återvinnas på andra sätt än till energi, metall blir nya saker i metall, glas blir nya glasburkar/flaskor, mycket plast kan bli nya plastföremål osv. men just frigolit är svår att göra något nytt av på ett lönsamt sätt.
Jag borde givetvis inte skrivit ALLA, pudlar på det.BirgitS skrev:
Okej, hur ska jag då tolka det här:
"Är det inte lika bra att Linköpingsborna lägger trågen direkt i restavfallet så sparar man ju ca 5+5 mil lastbilstransport eftersom återvinningen bara består av eldning?"
Tidigare skrev du om alla sorters hushållssopor i just Östergötland (#404) men mycket av det kan återvinnas på andra sätt än till energi, metall blir nya saker i metall, glas blir nya glasburkar/flaskor, mycket plast kan bli nya plastföremål osv. men just frigolit är svår att göra något nytt av på ett lönsamt sätt.
Frigolittrågen från köttet passar väl bra i Linköpingsbornas enda soptunna utan fack där hushållsavfall och gröna påsar med biogas avfall samsas ?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Såvitt jag vet var problemet med frigolittrågen att de som var färgade svarta inte kunde läsas av i sorteringsanläggningen och därmed fick åka till förbränning, därför har en del bytt till andra färger på trågen.
Var själv på ÅVC för två veckor sedan, nyttjade min första inpassering för i år, fick dock fråga personalen om var de ville ha lite glas då de inte skyltar brännbart längre, det hamnade i "brännbart med annat namn".
Men resten i lasten var inte svårt att lista ut 🙄
Jag förstår nu varför man tagit bort brännbart, det är för lätt att slänga nått som borde gått i en annan fraktion med argumentet "detta brinner ju också".
Är man osäker så har väl de flesta ÅVC en hemsida med både ritning över var de olika containrarna står och vad som ska vara i dem 🤔
Var själv på ÅVC för två veckor sedan, nyttjade min första inpassering för i år, fick dock fråga personalen om var de ville ha lite glas då de inte skyltar brännbart längre, det hamnade i "brännbart med annat namn".
Jag förstår nu varför man tagit bort brännbart, det är för lätt att slänga nått som borde gått i en annan fraktion med argumentet "detta brinner ju också".
Är man osäker så har väl de flesta ÅVC en hemsida med både ritning över var de olika containrarna står och vad som ska vara i dem 🤔
Ja, det borde vara en fri marknad som i Italien.Claes Sörmland skrev:
Nej, det kommunala sopmonopolet hindrar det.
Tills nyligen kunde vi upphandla vilken privat aktör som helst att tömma vår förpackningsåtervinning i BRFen. Men inte längre, nu är det kommunen som måste ordna med denna tömning enligt lag. I praktiken blev det inte någon skillnad för oss eftersom att den pragmatiskt lagda kommunen upphandlade samtliga större etablerade aktörer som sålde förpackningstömningstjänster...
Instruktionerna är så pass lätta på vår åvc att vår 5 åring kan ju sortera bättre än många vuxna. Vuxna är bara lata om de slänger fel.13th Marine skrev:
Såvitt jag vet var problemet med frigolittrågen att de som var färgade svarta inte kunde läsas av i sorteringsanläggningen och därmed fick åka till förbränning, därför har en del bytt till andra färger på trågen.
Om man är osäker kan man hos oss söka på det redan hemma i lugn och ro så står det på hemsidan exakt vart det skall ligga.
Men folk krånglar till det nå så förbannat.
Miiljötalibanerna kanske ska börja snegla på förpackningsindustrin och styra med hela handen, det är väl roten till problemet man ska hantera
Men det törs dom antagligen inte.
Det är enklare att jaga folket och komma med en massa hitte på miljö avgifter istället.
Men det törs dom antagligen inte.
Det är enklare att jaga folket och komma med en massa hitte på miljö avgifter istället.
Går även utmärkt och fråga personalen på ÅVC.Rkarlsson skrev:Instruktionerna är så pass lätta på vår åvc att vår 5 åring kan ju sortera bättre än många vuxna. Vuxna är bara lata om de slänger fel.
Om man är osäker kan man hos oss söka på det redan hemma i lugn och ro så står det på hemsidan exakt vart det skall ligga.
Men folk krånglar till det nå så förbannat.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Här kommer en länk jag hittade om den svarta plasten'
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/plastexperten-fortsatt-sopsortera-den-svarta-plasten-1
Den summerar väl väldigt bra hur jag brukar resonera.
Vill man inte skölja och hålla på så stoppa hela skitig med korken i papp eller plast, vilket som passar bäst, så återvinns nått av det iaf.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/plastexperten-fortsatt-sopsortera-den-svarta-plasten-1
Den summerar väl väldigt bra hur jag brukar resonera.
Vill man inte skölja och hålla på så stoppa hela skitig med korken i papp eller plast, vilket som passar bäst, så återvinns nått av det iaf.
Ja utan tvekan. Dock har vi riktigt bra sida där man skriver in vad man vill slänga. Så om man är lite smart med framförhållning så har man det fixat innan man kör iväg med en full bil eller släp och är på återvinningen max 10 minuter och ödslar andras tid under rusningen.wildeside skrev:
Öppnade igår en förpackning youghurt från Arla och råkade på den idiotiska korken som hänger kvar vilket gör att det inte går att hälla ur idiotförpackningen.
Slet naturligtvis bort den och kommer att göra så fortsättningsvis från alla liknande förpackningar.
Idiotin att sätta en plastkork och blanda in ett till material på de egentligen väldigt bra designade förpackningarna är något som tidigare mina söner har haft roligt åt då jag envist och i ren protest mot galenskapen alltid öppnat dem på vanligt sätt utan att använda plastkorken, och nu kommer jag att riva av densamma istället.
Och det jag skrev i trådstarten om den automatiska avläsningen av nummerskyltar har drabbat väldigt många enskilda firmor vars innehavare fått en faktura i lådan eller mailen när de varit till lokala ÅVC med privatbilen och som duktiga (korkade?) medborgare sorterat fraktioner.
Som sagt, kontraproduktivt är namnet.
Åh vad jag hatar byråkrati och stelbenta byråkrater med ett system som ibland går till krig mot de medborgare som betalar deras löner.
Det sunda förnuftet är inte sunt längre i det fall det finns.
Slet naturligtvis bort den och kommer att göra så fortsättningsvis från alla liknande förpackningar.
Idiotin att sätta en plastkork och blanda in ett till material på de egentligen väldigt bra designade förpackningarna är något som tidigare mina söner har haft roligt åt då jag envist och i ren protest mot galenskapen alltid öppnat dem på vanligt sätt utan att använda plastkorken, och nu kommer jag att riva av densamma istället.
Och det jag skrev i trådstarten om den automatiska avläsningen av nummerskyltar har drabbat väldigt många enskilda firmor vars innehavare fått en faktura i lådan eller mailen när de varit till lokala ÅVC med privatbilen och som duktiga (korkade?) medborgare sorterat fraktioner.
Som sagt, kontraproduktivt är namnet.
Åh vad jag hatar byråkrati och stelbenta byråkrater med ett system som ibland går till krig mot de medborgare som betalar deras löner.
Det sunda förnuftet är inte sunt längre i det fall det finns.
mikethebik skrev:
Redigerat:
LIDL har svensk mjölk från samma svenska producenter som levererar till andra svenska butiker. Om en a tråden går av på Arlas förpacknings å blir den likadan...useless skrev:
Arlas korkar som man viker upp (i alla fall ser dom ut så hos oss) tycker jag funkar bra. Dock råkade jag ut för ett filpaket från Lidl där korken hänger i en tunn 3 cm lång sträng och alltid hamnar mitt i strålen hur man än bär sig åt. Men det är väl typiskt tyskar att ligga i teknikens framkant...