Oj, den för duschkabin var ju precis det jag tänkte på...
Ser man på :)

Men 3900... hmmm... då får man duscha länge.... Vad kan verkninggraden vara? 20-30% ?

Hejsan, Det finns en leverantör i sverige (än så länge) som importerar avloppsvärmeväxlare. Var tredje dusch får man gratis.
Googla på det så kan du läsa mer.

Och den stora kostar nästan 10 lax, dock är den en rejäl pjäs på 20 kilo och över en meter lång.

Känns dock lite som galenskap att köpa dem till det priset.

Intressant lösning med värmeåtervinning från avloppsvattnet. Frågan är bara ifall det är praktiskt lönsamt att investera i en sådan. För att testa så mätte jag hur länge jag samt frugan duschar, vattentemperatur samt antal liter/min vi gör av med. Därefter räknade jag på energibesparingen ifall "koppar"-lösningen ovan hade installerats.

Om någon orkar läsa så kommer uträkningen här följt av slutsatserna:

"Manlig" dusch ;-)
6.5 min @ 12 L/min & 37C = 80 L @ 37C
Energiåtgång om vattnet in har temperaturen 10C och ska värmas till 37C (alltså 27C):
4190*27*80 = 9050400 W/s (J) = 2,514 kWh
På ett år blir detta 900kr vid en dusch/dag i snitt samt ett elpris på 1kr/kWh.

Vid installation av avloppsvärmeåtervinnare som under de första 3min (37L) kan återvinna i snitt ca. 4C och under de resterande 3.5min (43L) 10C får vi:
4190*23*37 + 4190*17*43 = 6628580 W/s = 1,84 kWh
Alltså en besparing på 0.675 kWh vilket ger ca. 250 SEK/år

"Kvinnlig" dusch
13 min @ 10 L/min & 38C = 130 L @ 38C
4190*28*130 = 15251600 W/s (J) = 4.24 kWh
På ett år blir detta ca. 1500kr vid en dusch/dag i snitt samt ett elpris på 1kr/kWh.

Vid installation av avloppsvärmeåtervinnare som under de första 3min (30L) kan återvinna i snitt ca. 4C och under de resterande 10min (100L) 10C får vi:
4190*24*30 + 4190*18*100 = 10558800 W/s = 2,93 kWh
Alltså en besparing på 1.31 kWh vilket ger ca. 480 SEK/år

Slutsats
Alltså en total besparing på drygt 700 SEK vilket ger en återbetalningstid på ca. 14 år ifall man köper doningen för 10kkr och installerar själv. Om man har barn/tonåringar så förkortas nog tiden markant.

Är detta något ni satsat på ifall ni skulle bygga ny villa?

Redigerat:
Imponerande uträkning! d^_^b
Min slutsats blir: Ska man spara pengar, ska man varken ha fru eller barn. ;) :D

Immobil skrev:
Min slutsats blir: Ska man spara pengar, ska man varken ha fru eller barn. ;) :D
...eller varmvatten.

Immobil skrev:
Hehehe, kul slutsats :wow:

Fast har man fru och två tonårsbarn så kan det nog löna sig. Ifall tonåringarna kör den kvinnliga duschvarianten så sparar man nästan 1700:- per. Målet för oss är två barn så då kanske det inte är en så dum investering trots allt. Någon som kan se några nackdelar med konstruktionen, t.ex. ökad risk för stopp i avloppet eller dylikt?

Timer på varmvatten beredaren är nog enklast. Tonårsdottern kliver garanterat ur duschen när det är slut på varmvatten. :)

Vaddå timer? Begränsad volym räcker gott :D

Man ska dock inte glömma bort att fundera lite på vad det innebär att man kyler ned avloppsvattnet ordentligt. Hos mig skulle det ofrånkomligen leda till att avloppet skulle frysa på sin väg till 3-kammarbrunnen eftersom detta kan hända redan idag om det blir -20-30 ute. Dessutom tror jag reningsverken skulle få problem om alla började återvinna värme ur avloppsvattnet. Tål iaf att tänkas på.

frhe skrev:
Man ska dock inte glömma bort att fundera lite på vad det innebär att man kyler ned avloppsvattnet ordentligt. Hos mig skulle det ofrånkomligen leda till att avloppet skulle frysa på sin väg till 3-kammarbrunnen eftersom detta kan hända redan idag om det blir -20-30 ute. Dessutom tror jag reningsverken skulle få problem om alla började återvinna värme ur avloppsvattnet. Tål iaf att tänkas på.
Blir det verkligen så? Om avloppsvattnet är kallare än kallvattnet så värms det väl snarare upp. Alltså kommer avloppsvattnet aldrig bli kallare än kallvattnet (plus någon grad) så det borde väl ligga på iaf 5-10C, eller är jag ute och cyklar?

Vatten och avlopps-servisen ligger väl på kälfrittdjup så jag förstår inte varför reningsverken skulle få problem, såvida de inte åker energi-snålskjuts på konsumenternas surt förvärvade kWh ;)

Reningsverken är glada om de får varmvatten då de använder värmen. ;)

Man kan komma undan betydligt billigare om man handlar från tillverkaren i USA.
Motsvarande den "stora växlaren" som länkas ovan kostar $724 vilket motsvarar 5200:-
Med moms, tull och båtfrakt via jetcarrier hamnar det på ca 7000. Tillkommer inrikesfrakt från hamnen.

Det borde ju gå att tillverka ännu billigare själv med runda kopparrör, fast man kanske förlorar en aning i effektivitet mot dom platta.

Redigerat:
Suhagg skrev:
Timer på varmvatten beredaren är nog enklast. Tonårsdottern kliver garanterat ur duschen när det är slut på varmvatten. :)
När tonårsdotter #2 skriker "PAPPA jag har shampo i håret" och Frun undrar "VAD F-N" kan jag GARANTERA att alternativkostnaden (dvs betala för varmvattnet) är YTTERST PRISVÄRT.

Den man lägger under duschkabinen för att värma inkommande kallvatten hade en verkningsgrad på 3% läste jag ... inte värt besväret att rensa från skit, ludd och tvål ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.