Jag har ett bord som på grund av härjande barn fått ett ytskikt som önskar mer.

I samband med att jag slipade det så visade det sig att det måste ha varit en millimeter tunn skiva i faner då en underliggande mdf/plyfa eller liknande kom fram.

Någon som har något tips på hur man kan återställa detta så att det ser någorlunda okej ut?

• Slitet bord med avslöjad fiberboard under tunn faner, synliga märken efter slipning. Rosa strumpa och lurvig matta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nhall skrev:
Jag har ett bord som på grund av härjande barn fått ett ytskikt som önskar mer.

I samband med att jag slipade det så visade det sig att det måste ha varit en millimeter tunn skiva i faner då en underliggande mdf/plyfa eller liknande kom fram.

Någon som har något tips på hur man kan återställa detta så att det ser någorlunda okej ut?
Limma på nytt faner eller lägg på en snygg duk

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Måla?

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Tack för input.

Får nog bli att leta rätt på en tunn fanerskiva och limma på.

N nhall skrev:
Tack för input.

Får nog bli att leta rätt på en tunn fanerskiva och limma på.
Limma på nytt fanér låter kanske enkelt men det är inte gjort i en handvändning. Du kommer med största sannolikhet inte hitta sammanhängande fanér så stort, då ska du börja skarva fanér o då måste skarvarna matcha perfekt och tejpas ihop. Sen ska du få press på hela ytan när det limmas.

Jag hade hellre kört laminat isåfall. Där behövs också press på ytan men det är betydligt mer lättarbetat än fanér.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag är medveten om att det blir att skarva.

Men känslan är ju att med en stum skiva ovanpå och rikligt med tvingar så går det att få det acceptabelt bra.

Tittade på laminat men hittade ingen lämplig skiva. Har du tips?

N nhall skrev:

Men känslan är ju att med en stum skiva ovanpå och rikligt med tvingar så går det att få det acceptabelt bra.

Det kan nog va svårt att hitta laminat som ser ut som ek, utan att se konstgjort ut. Jag menade isåfall att gå på något enfärgat eller mönstrat. Eller möbellinoleum.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
N nhall skrev:

Tvingar räcker inte om vi pratar om vanligt fanér som är max en mm tjockt. Hittar du någon tjockare skiva sv något slag som är fanerad är det kanske möjligt, men då blir det lurigt i kanterna.

Jag som brukar envisas med att göra allt själv lämnade ett projekt som jag ville fanera i körsbär till en båtsnickare.
Dom är duktiga på sånt. Rundade kanter fixade han också…

Dock gillar inte min fru körsbär 😢 men däremot vitt.
Skadade bordsskivor kan få ett nytt liv med ”Tre Stjerer” polyuretanförstärkt vit färg.
Moderna vattenlösliga lackfärger kan ta skada om man spiller och sölar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.