Hej!
Jag bor i lägenhet från 1949 med originalkök (standard HSB), där det ursprungliga skåpet mot yttervägg har rivits i tidigare skede för att ersättas med kylskåp. Vill nu återskapa skafferiskåpet med sin ursprungliga funktion av kallskafferi/sval. Har ett par funderingar om luftspalt och ventilation som jag hoppas någon kan hjälpa till med!
(Referensbild på det ursprungliga skåpet från HSB typkök. Har kvar skåpdörren som kommer hamna på samma plats.)
På bilderna ses hålet för skafferiet som går genom ytterväggen. Har tänkt sätta en tallriksventil på insidan av skafferiet för att kunna reglera temperaturen där inne.
1. Finns originalritningar för HSB-kök från 40-talet att få tillgång till? Någon som vet? Vore intressant att förstå hur skåpet och ventilationen var utformat.
2. Det kommer bli en ganska smal luftspalt mellan yttervägg och skafferiskåp, ca 30 mm. Är det OK eller för smal luftspalt? Kommer bygga skafferiet av korslimmad furulamell.
3. Sätter man ett rör mellan tallriksventil och hålet i väggen? Behöver röret isoleras, och i så fall hur? Hur gjorde man ursprungligen? Behöver man oroa sig för kondens osv?
All input tas tacksamt emot!
Jag bor i lägenhet från 1949 med originalkök (standard HSB), där det ursprungliga skåpet mot yttervägg har rivits i tidigare skede för att ersättas med kylskåp. Vill nu återskapa skafferiskåpet med sin ursprungliga funktion av kallskafferi/sval. Har ett par funderingar om luftspalt och ventilation som jag hoppas någon kan hjälpa till med!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Referensbild på det ursprungliga skåpet från HSB typkök. Har kvar skåpdörren som kommer hamna på samma plats.)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På bilderna ses hålet för skafferiet som går genom ytterväggen. Har tänkt sätta en tallriksventil på insidan av skafferiet för att kunna reglera temperaturen där inne.
1. Finns originalritningar för HSB-kök från 40-talet att få tillgång till? Någon som vet? Vore intressant att förstå hur skåpet och ventilationen var utformat.
2. Det kommer bli en ganska smal luftspalt mellan yttervägg och skafferiskåp, ca 30 mm. Är det OK eller för smal luftspalt? Kommer bygga skafferiet av korslimmad furulamell.
3. Sätter man ett rör mellan tallriksventil och hålet i väggen? Behöver röret isoleras, och i så fall hur? Hur gjorde man ursprungligen? Behöver man oroa sig för kondens osv?
All input tas tacksamt emot!
Här kommer ett till foto på ventilen i dagsljus. Hur ska man tänka, är det rimligt att sätta ett rör som leder in till skafferiet genom metallringen och täta igen öppningen över…? Eller kan hela luftspalten vara en kall zon?
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 462 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 462 inlägg
Hör med styrelsen eller HSB centralt.B bikandi skrev:
Från början var det antagligen så att ytterväggen var högersidan i skafferiet.B bikandi skrev:
Röret genom en ev. luftspalt kommer att vara mycket kallt vintertid och det kan bildas kondens på det.
Hej igen! Tack för svar! Har letat och hittat en gammal bild från hur det såg ut när vi fick lägenheten. Skafferiet var då delvis rivet (regelstomme avsågad) men man kan se två masonitskivor som bildar insida av skåp samt en luftspalt mot ytterväggen. Men eventuellt rör och ventil på insidan av skåpet var ju tyvärr då bortrivet. Alltså är vi mer eller mindre säkra på att ytterväggen inte var insidan på skafferiet, utan inbyggd.
Vi vill gärna kunna reglera temperaturen med en ventil när det blir kallt ute. Det ser också mycket trevligare ut med en invändig träsida i skafferiet, ungefär så som det var byggt ursprungligen. Vi vill få till det på ett sunt och bra sätt och inte riskera kondens eller andra problem. Frågan är bara hur..? Är det bättre i så fall att inte ha luftspalt utan sätta skåpssida med tallriksventil dikt an friskluftsintaget?
Vi vill gärna kunna reglera temperaturen med en ventil när det blir kallt ute. Det ser också mycket trevligare ut med en invändig träsida i skafferiet, ungefär så som det var byggt ursprungligen. Vi vill få till det på ett sunt och bra sätt och inte riskera kondens eller andra problem. Frågan är bara hur..? Är det bättre i så fall att inte ha luftspalt utan sätta skåpssida med tallriksventil dikt an friskluftsintaget?
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 462 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 462 inlägg
Väggen ser ju både smutsig och möglig ut, det var alltså inte en bra lösning längden. Jag tror det är bättre utan luftspalt.
Finns det några grannar som fortfarande har kvar kallskafferiet?
Jag tänkte om det skulle gå att se hur det var tänkt med att kanalen är betydligt högre än tallriksventilen. Eller så var det inte en tallriksventil från början utan en fyrkantig klaffventil.
Du kanske redan har tänkt på det, men det var och är alltså viktigt att skafferidörren slöt/sluter tätt, dvs. det ska inte vara något luftflöde in i rummet, förutom när man öppnar dörren förstås.
Jag tänkte om det skulle gå att se hur det var tänkt med att kanalen är betydligt högre än tallriksventilen. Eller så var det inte en tallriksventil från början utan en fyrkantig klaffventil.
Du kanske redan har tänkt på det, men det var och är alltså viktigt att skafferidörren slöt/sluter tätt, dvs. det ska inte vara något luftflöde in i rummet, förutom när man öppnar dörren förstås.
Produkter som diskuteras: "klaffventil"
Klaffventil aluminium 150 x 150 mm Bårebo
Justerbar via 4 snäppen
414 kr inkl moms
Läs mer
Nä det har du rätt i, väggen såg inte så rolig ut innan vi tvättade den… någon hade dessutom tätat väggventilen genom att proppa in en fleecefilt i en ihopknuten plastpåse i hålet. Gjorde inte att saken kändes bättre..!BirgitS skrev:
Väggen ser ju både smutsig och möglig ut, det var alltså inte en bra lösning längden. Jag tror det är bättre utan luftspalt.
Bra idé att fråga granne, var förbi och kikade hos en i trapphuset som har sitt kallskafferi kvar. Det var dock inte heller helt i originalskick utan hade ett öppet rektangulärt hål från skafferiet in i luftspalten, som satt i samma höjd som väggventilen. Kan tänka mig att det har suttit en klaffventil med ett anslutande rör till väggen, som nu var borta. Man kan ju misstänka att det inte varit en perfekt lösning eftersom någon monterat bort den.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden